Świnoujście. Od stycznia trzecia karetka przez cały rok
Od 1 stycznia 2025 r. w Świnoujściu będzie działał na stałe trzeci zespół ratownictwa medycznego. Do tej pory dodatkowa karetka funkcjonowała jedynie latem (od czerwca do września).
Nie muszę tłumaczyć jak sporo trudności to powodowało. W pozostałych miesiącach do nagłych zdarzeń musiała wyjeżdżać straż pożarna lub inne służby. Teraz to się poprawi – mówi Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia. Dziękuję wojewodzie zachodniopomorskiemu Adamowi Rudawskiemu oraz wicewojewodzie Dawidowi Krystkowi. Ich działania w tym temacie były szczególne. Zmianę statusu zespołu z sezonowego na całoroczny zaakceptowało Ministerstwo Zdrowia – dodaje.
Główne zadania Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego to zapewnienie pacjentom profesjonalnej pomocy w razie urazu, wypadku, powikłań ciąży i porodu oraz stanach bezpośredniego zagrożenia życia.
Pogotowie ratunkowe można wezwać tylko w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w tzw. stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego. Jeśli dana osoba uważa, ze jej stan zdrowia bądź stan innej osoby wymaga pomocy medycznej i przyjazdu karetki, powinna wezwać pogotowie ratunkowe. Należy zadzwonić pod numer telefonu 999 lub 112. Dyspozytor medyczny pogotowia ratunkowego, na podstawie uzyskanych podczas rozmowy informacji podejmie decyzję co do wysłania do rozmówcy zespołu ratownictwa medycznego.
Od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego średni czas dotarcia do pacjenta nie powinien być większy niż 8 minut w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Natomiast poza miastem powyżej 10 tysięcy mieszkańców nie powinien być większy niż 15 minut.
Państwowe Ratownictwo Medyczne ma za zadanie zapewnić każdej osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia niezbędną pomoc medyczną. System działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok.
Wojciech Basałygo
Podinspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych