SR Nauta zamknęła rok 2018 ze stratą prawie 58 mln zł netto
SR Nauta zamknęła rok 2018 ze stratą prawie 58 mln zł netto.
Stocznia Remontowa Nauta na minusie. W opublikowanym sprawozdaniu finansowym spółka wykazała prawie 58 mln zł straty netto za rok 2018.
Obecnie zobowiązania krótkoterminowe zakładu przewyższają wartość aktywów obrotowych spółki o ponad 95 mln zł.
Biegły rewident, który badał sprawozdanie finansowe, zaznaczył w wydanej opinii, że „powyższe zdarzenia i okoliczności (…) świadczą o istnieniu istotnej niepewności, która może budzić poważne wątpliwości, co do zdolności Jednostki do kontynuacji działalności”.
Strata, jaką wykazała stocznia, to dokładnie 57 905 815,20 zł netto. Mimo to, w sprawozdaniu spółka zakłada kontynuowanie działalności.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy stoczni 9 sierpnia tego roku podjęło uchwałę w sprawie pokrycia straty. Zapisano w niej, że strata zostanie „pokryta w kwocie 31 209 743,24 zł ze środków z kapitału zapasowego, a w pozostałej części, tj. w kwocie 26 696 071,96 zł z zysków z lat kolejnych”.
W 2018 r. koszty działalności operacyjnej stoczni wyniosły 516 295 tys. zł. W porównaniu z rokiem poprzednim były one wyższe o 4,1%, tj. 20 214 zł. – podano w „Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki Stoczni Remontowej „NAUTA” S.A.w roku obrotowym 2018”.
Przychody ze sprzedaży, jakie osiągnęła spółka w ubiegłym roku wyniosły prawie 485 mln zł i w odniesieniu do 2017 r. spadły o ponad 3 mln zł. „Plan sprzedaży, zakładający w 2018 roku osiągnięcie przychodów na poziomie 529.579 tys. zł, został wykonany w 91,5%” – napisano w sprawozdaniu z działalności spółki.
Wpływy ze sprzedaży nowych budów cywilnych w odniesieniu do roku 2017 spadły o ponad 103 mln zł „w związku z zaprzestaniem kontraktowania projektów i w konsekwencji znacznym ograniczeniem produkcji” – podano w sprawozdaniu z działalności SR Nauta.
Podkreślono w nim, że plan sprzedaży w tym obszarze został wykonany na poziomie 83,1%, co wynika „przesunięć harmonogramów realizowanych projektów”.
Stocznia zyskała natomiast na produkcji specjalnej, czyli zleceniach kierowanych do spółki przez Polską Grupę Zbrojeniową.
„Sprzedaż z tytułu produkcji specjalnej w 2018 roku wyniosła 218.476,2 tys. zł, co oznacza zwiększenie przychodów w stosunku do 2017 roku o 83.397,6 tys. zł” – poinformowano w sprawozdaniu z działalności spółki.
Rentowność produkcji stoczni w 2018 r. wyniosła 2,4%. Dla porównania, w 2017 r. było to 4,7%.
O prawie 393 zł wzrosło średnie miesięczne wynagrodzenie za 2018 r. Obecnie wynosi ono 7 414,89 zł.
Jak podano w sprawozdaniu z działalności stoczni, wartość zobowiązań krótkoterminowych spółki za ubiegły rok to ponad 377 mln zł. Prawie 71 mln zł nie zostało spłacone w terminie.
W sprawozdaniu z działalności SR Nauta zaznaczono, że w stosunku do 2017 r. wynik na sprzedaży stoczni zmniejszył się o ponad 9,5 mln zł – do poziomu 33 719,6 tys. zł.
Negatywnie na wynik brutto, według sprawozdania, wpłynęła „produkcja nowych budów jednostek cywilnych, która nie pokryła kosztów wygenerowanych w procesie produkcyjnym.
Segment ten osiągnął ujemną rentowność na poziomie -40,9% , co przełożyło się na stratę brutto w wysokości 42.059,4 tys. zł” – podano w sprawozdaniu z działalności stoczni.
Wykazano w nim ujemną marżę na trzech projektach. Są to: statek naukowo-badawczy dla uniwersytetu w Göteborgu (B-871 RESEARCH VASSEL w wysokości 14 269 tys. zł), trawler Ocean Star (B-698 w wysokości 14 373 tys. zł) oraz trawler Lingbank (B-442 w wysokości 1 170 tys. zł).
Według sprawozdania z działalności stoczni, na stratę wpłynęły także nierozliczone koszty wydziałowe w wysokości 8 050 tys. zł.
Plan naprawczy
W roku 2019 Stocznia Remontowa Nauta zakłada kontynuację założeń przyjętych w Planie Naprawczym z dnia 19.03.2018 roku.
Jego kluczowymi punktami są: redukcja zobowiązań spółki poprzez sprzedaż aktywów; pozyskanie środków na finansowanie działalności produkcyjnej; reorganizacja segmentów działalności; optymalizacja kosztów stałych; utrzymanie bieżącej płynności oraz zmiana struktury zobowiązań spółki.
„W 2018 roku Stocznia dokonała sprzedaży majątku zlokalizowanego przy ulicy Waszyngtona w Gdyni, co pozwoliło na spłatę zobowiązań finansowych wobec ARP oraz PKO BP w łącznej wysokości 69 mln zł.
Ponadto podjęto decyzję o zakończeniu kontraktacji w obszarze nowych budów cywilnych i wyjściu z segmentu, co wiązało się z podjęciem szeregu działań o charakterze reorganizacyjnym. Równolegle prowadzono działania nakierowane na poprawę płynności finansowej oraz pozyskanie środków na finansowanie bieżącej produkcji, w szczególności kontraktów specjalnych.
Plan rzeczowo-finansowy na 2019 rok zakłada kontynuację działań naprawczych polegających na dalszej reorganizacji Stoczni, w celu koncentracji Spółki na działalności remontowej i ostatecznym wyjściu z segmentu nowych budów cywilnych. W dalszym ciągu Stocznia będzie zacieśniać współpracę w ramach grupy PGZ, celem uczestnictwa w projektach specjalnych”– podano w sprawozdaniu z działalności spółki.
W 2019 r., zgodnie z Planem Rzeczowo-Finansowym, Stocznia Remontowa Nauta zakłada osiągnięcie przychodów ze sprzedaży na poziomie 362,8 mln zł. Spodziewana strata netto w 2019 roku wynosi 8.862,6 tys. zł.
„Kluczowym dla realizacji założeń określonych w planie rzeczowo-finansowym na 2019 rok będzie sprzedaż udziałów spółki Synergia99. Środki uzyskane ze sprzedaży pozwolą na spłatę zobowiązań finansowych i dalsze oddłużenie Stoczni” – napisano w sprawozdaniu z działalności stoczni.
Stocznia Remontowa Nauta łączy wieloletnią tradycję okrętową z nowoczesnymi technologiami. Należy do zakładów o bardzo szerokim wachlarzu usług.
Oprócz standardowych remontów, wykonuje także skomplikowane konwersje i przebudowy. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk.
Nauta jest również bardzo aktywna w obszarze innowacji, m.in. oferuje armatorom statki o napędzie LNG.
Stocznia, wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi, uczestniczy w kilku projektach o charakterze badawczo-rozwojowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji specjalistycznych rozwiązań dla Marynarki Wojennej oraz nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce oraz w różnych gałęziach przemysłu – w tym również w przemyśle wojskowym.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/