• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
50 lat temu wyruszył z Gdyni w dziewiczy rejs do Montrealu transatlantyk Stefan Batory.

Historia/ Kraj i region/ Świnoujście

50 lat temu wyruszył z Gdyni w dziewiczy rejs do Montrealu transatlantyk Stefan Batory

Gdańsk, Gdynia, Gospodarka Morska, historia, informacja, wydarzenia 11 kwietnia 2019

Tweet

Gospodarka Morska logo50 lat temu wyruszył z Gdyni w dziewiczy rejs do Montrealu transatlantyk Stefan Batory – historia.

11 kwietnia 1969 r., z Gdyni wypłynął w dziewiczy rejs do Montrealu transatlantyk Stefan Batory, następca Batorego; pływającego ogniwa między Macierzą a diasporą.

Legenda statków wciąż żyje – powiedział PAP antykwariusz Juliusz Kłosiński. Tydzień temu wystawiono w internecie szalupę ze „Stefka” za 70 tys. zł.

Karol Olgierd Borchardt w książce „Znaczy Kapitan” wyjaśnił, jak morze – i odzyskane 75 km wybrzeża Bałtyku – pomogło Polakom w identyfikacji kulturowej: „Przed paru zaledwie laty skończyła się stuletnia niewola. Pochodziliśmy z trzech zaborów, rozpoczynaliśmy naukę w obcych szkołach i w obcym języku (…) Ale wierzyliśmy, że zbudujemy wspaniałą polską flotę”.

Polska postawiła na transatlantyki, gdyż stanowiły wówczas jedyny środek lokomocji przez Atlantyk, a międzywojnie było okres masowych migracji. „Po odzyskaniu niepodległości na wychodźstwo zarobkowe udało się ponad 2,2 mln obywateli, ale jednocześnie wróciło ponad milion ludzi: to była największa dobrowolna reemigracja w historii Polski” – powiedział PAP Krzysztof Kopeć, bloger i pasjonat historii II RP.

„Dzięki wysiłkowi naszych władz ujemny bilans emigracyjny II RP nie przyjął formy +drenażu mózgów+. Odwrotnie, bez wykształconych reemigrantów nie byłaby możliwa odbudowa kraju i sukces gospodarczy II RP. Utrzymanie z emigracją więzi nie tylko duchowej, ale politycznej i gospodarczej było dla ówczesnego państwa polskiego celem nadrzędnym, konsekwentnie głoszonym i realizowanym w ciągu całego okresu 20-lecia międzywojennego” – dodał.

W początkach XX wieku emigracja regulowała panujące w przeludnienie, które szacowano na 3 do 9 mln osób – była dla nich rzeczywistą szansą. W 1930 r. powstała więc polska flota pasażerska – pozyskane z Danii parowce SS (Steam Ship – PAP) Kościuszko, SS Polonia i SS Pułaski – która w godnych warunkach wywoziła emigrantów „za chlebem” m.in. do Ameryki i Palestyny.

W latach 1935-36 wybudowano nowe komfortowe transatlantyki MS (Motor Ship – PAP) Piłsudski i MS Batory, nastawione na obsługę Polonii oraz rejsy wycieczkowe.

Amerykańska Polonia liczyła wtedy 3,5 mln osób; połowa urodziła się w USA i zaczynała szukać korzeni. Polski armator założył, że polskość i z niej duma podziała na tę klientelę jak magnes.

Transatlantyki zaprojektowano jako ambasady kultury współczesnej. Dekorowało je ok. 80 wybitnych twórców (m.in. Zofia Stryjeńska i Jan Cybis – PAP) – obliczył Jerzy Drzemczewski, autor książek o biało-czerwonej flocie.

Jolanta Gola w pracy „Polskie transatlantyki – pływające salony sztuki” podaje, że koszt państwotwórczej operacji poniosły banki; zainwestowały w rozwój więzi diaspory z Macierzą.

MS Piłsudski zatonął w 1939 r. MS Batory przetrwał – i opromieniony wojenną chwałą – wrócił do Gdyni. Potem został obwołany, w kraju i za granicą, kontynuatorem tradycji przedwojennej Polski – co opisał Eryk Kulm, długoletni powojenny oficer rozrywkowy, w książce „Szczęśliwy statek”.

Jednak to nie był ani ten sam statek ani tamte tradycje. „Szacuje się, że na początku lat pięćdziesiątych towarzysze z Urzędu Bezpieczeństwa wymienili na swoich ludzi 40 proc. załóg polskich statków handlowych” – napisała Bożena Aksamit w książce „Batory. Gwiazdy, skandale i miłość na transatlantyku”.

W 1951 r. Batory dostał od Amerykanów zakaz wpływania do portów USA – zaczął pływać do kanadyjskiego Montrealu.

Po śmierci Stalina wznowiono rejsy wycieczkowe dla Polaków. „Oczywiście wyselekcjonowanych – płynęli przodownicy pracy, działacze partyjni i ludzie finansowo ustosunkowani. Statek nie zawijał jednak do żadnego portu, a gdy płynął wzdłuż polskiego Wybrzeża, światła Ustki czy Łeby udawały szwedzkie miasta lub brzeg Bornholmu” – wyjaśniła Aksamit.

Te mistyfikacje wspominał Tadeusz Meissner, kapitan statku w latach 1953-54. Ale powstała legenda, że Batory pozwala prostym ludziom otrzeć się o Zachód. Po 1957 r. okręt woził za żelazną kurtynę, na tournee dla Polonii, niezliczone rzesze takich polskich artystów, którym komunistyczne władze były skłonne wydać paszport w obie strony.

Gdy MS Batory się zestarzał, Polskie Linie Oceaniczne kupiły w 1968 r., za ok. 4 mln dolarów, holenderski okręt TSS (Turbine Steam Ship – PAP) Masdam IV, zwodowany w 1952 r.

Kapitan Jerzy Pszenny, który po siedmiu latach dowodzenia Batorym przeszedł na Stefana Batorego, w wywiadach wskazywał, że nowy okręt jest nowoczesny, lecz brzydki, o ciężkiej sylwetce, niegustownych wnętrzach. Ówczesne gazety często określały je jako „mieszczańskie”.

Statek wymagał remontu: Maasdam IV zaliczył dwie stłuczki: z francuskim statkiem i z podwodnymi wrakami. Po tej drugiej ewakuowano na szalupach ok. 500 pasażerów, co opisywała prasa całej Europy – peerelowska akurat w tej kwestii zachowała dyskrecję.

Modernizacja trwała pół roku. Zatrudniono rzeszę artystów-plastyków i architektów wnętrz. 8 kwietnia 1969 r. odbyła się uroczystość podniesienia bandery oraz wejścia w służbę statku handlowego – statku flagowego TSS Stefan Batory.

Nazajutrz dyrektor PLO Stanisław Bejger ugościł na nim dziennikarzy. Jan Kalkowski, reporter gastronomiczny „Przekroju”, po zwiedzeniu pływającego gmachu, zaznaczył że wreszcie poprawiły się warunki zamieszkania załogi: „Na +Stefanie Batorym+ przeznaczono dla ludzi pracy kabiny najwyżej czteroosobowe; na starym statku marynarze i obsługa hotelowa spali w jednym pomieszczeniu po kilkanaście osób”.

Po czym podał menu obiadowe z 9 kwietnia: „Płyta szwedzka (czyli podana w wspaniałej dekoracji góra zimnych mięs): Barszcz polski (czerwony zabielany z krojoną pieczenią cielęcą i cieniutkimi plasterkami parowek); Halibut Metternich (w białym sosie i z oliwkami); Kurczę pieczone po francusku oraz bukiet jarzyn; Suflet z brzoskwiń: Melba Stefan Batory; Ciastka biszkoptowe i kawa”. 

10 kwietnia statek odwiedził wicepremier Piotr Jaroszewicz z ministrami żeglugi i handlu zagranicznego, Jerzym Szopą i Januszem Burakiewiczem. 11 kwietnia TSS Stefan Batory wyruszył w dziewiczy rejs na trasie Gdynia, Kopenhaga, Tilbury, Quebec City, Montreal.

Sprzedały się wszystkie bilety: 653 pasażerów wypłynęło z Gdyni, 15 dosiadło się w Kopenhadze, 93 w Anglii. Na rejs powrotny sprzedano 695 biletów.

W pierwszym roku pracy Stefan Batory odbył dziewięć podróży okrężnych do Montrealu. Prasa odliczała te wyprawy. Na „Stefka” sprzedawało się ponad 90 proc. biletów – podczas gdy konkurencja: sowiecki liniowiec Aleksandr Pushkin, większy, szybszy i nowszy, miał 49 proc. obłożenia.

Ale w latach 70. nasza emigracja w Ameryce Północnej liczyła już ponad 7 mln osób, a do 1972 r. Polska nie miała bezpośredniego połączenia lotniczego przez Atlantyk.

Statek miał zagorzałych fanów. „Wśród pasażerów były również i takie osoby, jak pewien emerytowany Polak z Chicago, który pływał do starej ojczyzny na wakacje, przez kolejne 20 lat! Zawsze zabierał ze sobą swój wielki, amerykański samochód i podróż odbywał zawsze w pierwszej klasie. Wszyscy go dobrze znali na Batorym” – powiedział kpt Jerzy Pszenny Peterowi Grajdzie, polonijnemu reporterowi specjalizującemu się w historii polskiej żeglugi.

Grajda podaje również, że 4 stycznia 1971 r. Stefan Batory przypłynął do Nowego Jorku jako pierwszy komunistyczny liniowiec od 20 lat: „Pasażerowie (397) i załoga (337) zostali przywitani, przy doku numer 40 przez pikietujący tłum prezentujący wymowny napis +Przypłynąłeś w morzu krwi+. Było to związane z krwawo stłumionym protestem polskich robotników stoczniowych przeciwko nędzy i rządowi komunistycznemu w Polsce (Grudzień 1970). Amerykanie odmówili rozładowania i obsługi statku”.

Rejs z Europy do wybrzeży Ameryki trwał osiem dni. Dla większości pasażerów były to dni niezapomniane. Taką samą opinię miały rejsy turystyczne, rozpoczęte w 1975 r.

W lutym 1976 r. Jerzy Szelewicki opublikował w „Dzienniku Popularnym” wrażenia z rejsu karnawałowego, w którym wzięło udział 700 pasażerów: „… towarzystwo? Odpowiadam: mieszane. Lekarze i robotnicy rolni z PGR, przodownicy pracy i prywatna inicjatywa, dyrektorzy i działacze”.

Do Ameryki podróżowali artyści, głównie na zaproszenie impresaria Jana Wojewódki. Nazwiska można wymieniać bez końca.

„Celebryci na pokładzie”, amatorski film oficera rozrywkowego Emila Piechowicza, uwiecznił m. in. Agnieszkę Osiecką, Teresę Szmigielównę, Marka Perepeczkę, Janusza Kłosińskiego, Wojciecha Siemiona, Jerzego Passendorfera, a także zespoły: No To Co, Skaldowie, Tercet Egzotyczny, Partita…

Na pokładzie Stefana Batorego nakręcono też dwa filmy fabularne. W 1976 r. komedię „Kochaj albo rzuć” Sylwestra Chęcińskiego. Oprócz aktorów (Anna Dymna, Wacław Kowalski, Władysław Hańcza), wystąpiła załoga statku.

A w 1980 r. – „Spotkanie na Atlantyku”, film psychologiczny Jerzego Kawalerowicza z udziałem Ignacego Gogolewskiego, Marka Walczewskiego, Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej i innych.

Peter Grajda zamieszcza na blogu zdjęcia innych pasażerów. Są Hanna Banaszak, Dorota Stalińska, Władysław Komar, Urszula Sipińska, Bogdan Smoleń i Zenon Laskowik, Zdzisława Sośnicka, Krzysztof Materna i Wojciech Mann.

TSS Stefan Batory był ostatnim z dziewięciu polskich transatlantyków i ostatnim liniowcem, łączącym Europę z Kanadą. Ostatni, 140. rejs zakończył się 21 października 1987 r.

Doczekał się książki „Pożegnanie Atlantyku” Jerzego Drzemczewskiego, gdyż – mając na pokładzie 671 pasażerów i 301 członków załogi – przetrwał na Tamizie huragan, wiejący z prędkością 220 km/h – największy w rejonie kanału La Manche od 1703 r.

Ostatnią podróż morską Stefan Batory odbył wiosną 1988 r. Sprzedany, przez kilka lat służył w Goeteborgu jako hulk mieszkalny dla azylantów.

Został pocięty w tureckiej stoczni złomowej w 2000 r. Aluminiową szalupę ze Stefana Batorego od 2 kwietnia br. można kupić w internecie za 70 tys. zł. Inna funkcjonuje jako jacht czarterowy.

Wciąż są rozpisywane nowe konkursy i projekty – głównie pod auspicjami Muzeum Emigracji w Gdyni – związane z oboma statkami; pojawiają się nieznane zdjęcia oraz wspomnienia pasażerów.

Niektóre wykorzystano w 2014 r. na wystawie Niny Smolarz i Stefana Figlarowicza „Transatlantyk Batory – powitania 1966, pożegnania 1969”.

Anna Dejczer nakręciła w 2017 r., film dokumentalny „Takie małe miasteczko Batory”, nagrodzony na Eurasia International Monthly Film Festival w Moskwie.

Juliusz Kłosiński z Antykwariatu Galeria Atticus powiedział PAP, że „legenda Batorego żyje”. „Materiały dotyczące obu statków cieszą się wciąż powodzeniem. Jakieś 20 lat temu sprzedałem za 90 zł listę pasażerów starego Batorego z 1936 r. W 2009 r. była to lista pasażerów TSS Stefan Batory z 1969 r., która zawierała też informacje o życiu codziennym na statku, organizacji i rozrywkach – sprzedała się za 80 zł – dzisiaj pewnie to byłoby ze 150 zł. Miałem też karty menu z lat 50. i 60., pocztówki i fotografie statku oraz wydany w międzywojniu katalog przedmiotów artystycznych z wyposażenia. Są także współczesne publikacje – to nośny temat, gdyż dla +Batorych+ projektowali najlepsi artyści” – wyjaśnił.

Fot. Muzeum Emigracji

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/

Zobacz także

IPN1

Historia /

Akcja IPN: „Otwieramy szuflady!”

Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1

Kraj i region /

Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii

kładka1

Świnoujście /

Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej

‹ Świnoujście. Miejska Biblioteka Publiczna – zaprasza na spotkanie z Krzysztofem Skibą› Świnoujście. Ostatnia droga Krzysztofa
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-ŚwinoujścieMKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • kładka1Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
  • Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
  • Urząd Miasta nabórTrwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
  • Basen PółnocnyKoniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
  • 3 (14)Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
  • Obowiązuje zakaz używania wyrobów pirotechnicznychKonsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
  • odśnieżanie2Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
  • Zofia JuszkiewiczŚwięto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
  • choinka (1)Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
  • CzyńskaPawlikowska01Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
  • rtghgOd 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
  • Okręt z niebezpieczną bombą bezpiecznie opuścił ŚwinoujścieInformacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
  • Plakat Twoje światła-Nasze bezpieczeństwo 2025-1Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
  • KEHRWIEDER1Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
  • wGotowosci#wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
  • Urząd Miejski Świnoujście logoInformacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
  • ChodoPopr-1Miejska Biblioteka Publiczna. Anna Beata Chodorowska-Gorzelniaska – poetka, malarka i legenda świnoujskiej kultury
    19 listopada 2025
  • niedziela 23.11.2025 mecz koszykówki-1Koszykarski debiut drużyny U16 już w niedzielę na Uznam Arena
    19 listopada 2025
  • kuchniaPrzerwa w dostawie wody – Wybrzeże Wł. IV i Plac Słowiański
    18 listopada 2025
  • tabletkiSprawdź harmonogram dyżurów aptek
    18 listopada 2025

Najnowsze wiadomości

  • Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
    Wniosek Gminy Miasto Świnoujście o dofinansowanie kolejnej inwestycji uzyskał pozytywną ocenę, a decyzją Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego gmina
  • Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
    Miło nam poinformować, że jest już dostępna wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech”, prezentująca przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
  • Trwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
    Trwa nabór na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Świnoujście. Osoba zatrudniona będzie pracować
  • Koniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
    Najnowocześniejsza marina żeglarska nad Bałtykiem, wielofunkcyjna sala wystawowo-widowiskowa, inkubator dla organizacji pozarządowych, nowoczesna
  • Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
    Orlik przy ul. Kościuszki ponownie jest dostępny dla mieszkańców. Zakończył się pierwszy etap modernizacji, w ramach którego wymieniono zużytą
  • Konsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
    Dobiegają końca konsultacje społeczne poświęcone zasadom używania materiałów pirotechnicznych podczas miejskich wydarzeń w Świnoujściu. Mieszkańcy,
  • Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
    W całym kraju, także w Świnoujściu, przyszła zima wraz z pierwszymi opadami śniegu i oblodzeniem ulic. Miasto jest przygotowane na zimowe warunki –
  • Święto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
    W listopadzie Pani Zofia Juszkiewicz obchodziła swoje 102. urodziny. Jest najstarszą mieszkanką naszego miasta, a ten wyjątkowy jubileusz spędziła w
  • Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
    Miasto Świnoujście zaprasza mieszkańców do wspólnego świętowania Mikołajek i udziału w uroczystym rozświetleniu miejskiej choinki. Na wszystkich
  • Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
    Rok 2025 został ogłoszony Rokiem Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, a my zapraszamy na spotkanie z Małgorzatą Czyńską – autorką książki „Zgiełk
  • Od 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
    Od 25 listopada 2025 roku na ul. Sienkiewicza w Świnoujściu zostanie wprowadzona czasowa zmiana organizacji ruchu. Utrudnienia wynikają z prac prowadzonych
  • Informacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
    W związku z Centralnymi Obchodami Święta Marynarki Wojennej, 8 Flotylla Obrony Wybrzeża przekazała miastu, że na terenie Portu Wojennego w Świnoujściu
  • Nowoczesny samochód strażacki – gmina stawia na rozwój i bezpieczeństwo
    24 listopada 2025
    Strażacy z OSP Karsibór mają powód do dumy – 20 października br. jednostka wzbogaciła się o nowoczesny, lekki samochód ratowniczy. Zakup pojazdu był
  • Emocje, energia i świetny start sezonu koszykarskiej drużyny The Sailors Świnoujście U16
    24 listopada 2025
    Niedziela w Świnoujściu upłynęła pod znakiem koszykówki na najwyższym poziomie. Nasi zawodnicy rozpoczęli zmagania w rozgrywkach U16 organizowanych
  • 426. parkrun — edycja z wąsem
    24 listopada 2025
    Mimo ujemnej temperatury atmosfera w Parku Zdrojowym była naprawdę gorąca. Ta edycja odbyła się „z wąsem”, bo wspólnie ze Szpitalem Miejskim
  • Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
    Od października Policja oraz Instytut Transportu Samochodowego prowadzą kampanię  „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. Ma ona na celu
  • Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
    Powodzeniem zakończyła się akcja ratownicza która miała na celu wyciągnięcie kutra KEHRWIEDER z dna Basenu Północnego w Świnoujściu. Coś, co miało
  • #wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
    Ministerstwo Obrony Narodowej we współpracy ze Sztabem Generalnym WP uruchamia ogólnopolski program „wGotowości” – powszechne, dobrowolne
  • Informacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
    Porządek obrad: 1. Sprawy regulaminowe. 2. Informacja Przewodniczącego Rady o ważnych sprawach, dotyczących rady i radnych w okresie międzysesyjnym. 3.
  • Pierwszy etap podnoszenia wraku kutra Kehrwieder zakończony
    20 listopada 2025
    W środę 19 listopada pomyślnie zakończono pierwszy etap operacji wydobycia zatopionego kutra Kehrwieder z Basenu Północnego. Wszystkie zaplanowane na ten

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl