To najbardziej efektywna jednostka w swojej klasie na świecie
To najbardziej efektywna jednostka w swojej klasie na świecie. Ocean Star ochrzczony w Gdyni (foto, wideo).
Ocean Star ochrzczony. Ceremonia nadania imienia nowej jednostce zbudowanej w Stoczni Remontowej Nauta odbyła się w piątek w Gdyni. W pełni wyposażony trawler powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Jest najbardziej efektywną jednostką w swojej klasie na świecie.
– To niewątpliwy sukces całej stoczni i wszystkich pracowników oraz podwykonawców, którzy pomogli nam w zbudowaniu tak pięknego statku – mówi Marcin Dąbrowski, prezes SR Nauta.
Matkami chrzestnymi jednostki zostały Chloe Tait oraz Rebecca West, córki właścicieli. Ocean Star przekazano armatorowi w miniony poniedziałek. To pierwszy tego typu statek budowany pod klucz w gdyńskiej stoczni.
– Jest to trawler pelagiczny. W 13 ładowniach w sumie można przetransportować 2,5 tys. t ryb – mówi Krzysztof Kisiel, kierownik projektu.
Budowa Ocean Star rozpoczęła się w Zakładzie Nowych Budów SR Nauta w Gdańsku. W lipcu ubiegłego roku odbyło się jego wodowanie. Następnie statek był wyposażany, przechodził próby morskie i trafił do SR Nauta w Gdyni na prace wykończeniowe.
– To z jednej strony powód do dumy i radości, że tak nowoczesny statek powstał w gdyńskiej Naucie. I z drugiej strony też nadzieja, że będą kolejne, że to kolejny impuls do tego, żeby potencjał polskich stoczni rozwijał się.
To dowód na to, że polskie stocznie potrafią budować dobre statki, że jest zainteresowanie rynkowe takim produktem. Musimy tylko zastanowić się, co zrobić, żeby szybciej, dynamiczniej proces zmian tak oczekiwany przez pracowników nastąpił, by rzeczywiście polskie stocznie odzyskały wiatr w żagle – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Ocean Star (nr budowy B-698) ma 87 m długości i 18 m szerokości. Trawler został wyposażony w silnik o mocy 7 000 kW, który, współpracując z dwoma sterami strumieniowymi, zapewni mu bardzo dobrą manewrowość podczas zarzucania i zbierania sieci.
Dodatkowo zainstalowane zostały na nim najnowocześniejsze urządzenia do połowu i przechowywania ryb, a także specjalistyczne wyposażenie służące do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich rodzaju i wielkości.
Ocean Star wybudowano według projektu firmy Wärtsilä Ship Design, a jakość jego wykonania była nadzorowana przez największe na świecie towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.
Jak poinformował prezes SR Nauta, w stoczni „produkcja trwa”.
– Budujemy w tej chwili okręt dla szwedzkiej marynarki wojennej, jest to kontrakt dla Saab. Oprócz tego, mamy jeszcze kilka kadłubów, które również są na ukończeniu – mówi Dabrowski.
Od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku, SR Nauta zakontraktowała łącznie ponad 20 jednostek do połowu ryb. Oprócz statków rybackich, w jej portfolio są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore.
Stocznia Remontowa Nauta, należąca do grupy MARS Shipyards & Offshore, łączy wieloletnią tradycję okrętową z nowoczesnymi technologiami. Należy do zakładów o bardzo szerokim wachlarzu usług.
Oprócz standardowych remontów, wykonuje także skomplikowane konwersje i przebudowy, a także wyposaża statki obsługujące sektor offshore. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk.
Cztery lata temu Nauta powróciła na rynek nowych budów, otwierając Zakład Nowych Budów na terenie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 500 osób i jest zwiększane w szybkim tempie. Nauta jest również bardzo aktywna w obszarze innowacji.
Stocznia wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi uczestniczy w kilku projektach o charakterze badawczo-rozwojowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce oraz w różnych gałęziach przemysłu, w tym również w przemyśle wojskowym.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/