Horyzont II – Arktyczna podróż
Horyzont II – Arktyczna podróż.
Była to 41 podróż statku na wody Spitsbergenu – równocześnie 41. Wyprawa Polarna Instytutu Geofizyki PAN – „Spitsbergen – Hornsund 2018/2019” pod kierownictwem dr. hab. Piotra Zagórskiego.
Na podróż, obok załogi stałej, zamustrowało 18 studentów Wydziału Nawigacyjnego AMG odbywających programową praktykę morską, mgr inż. Agnieszka Kerbrat – opiekun praktyki oraz 17 osobowa ekipa z Polskiej Akademii Nauk.
Krótka historia podróży „Horyzonta II” – z dziennika kapitana Jerzego Idzikowskiego:
22 czerwca – zakończono załadunek sprzętu i zaopatrzenie dla polskich stacji na Svalbardzie (ponad 37 ton ) i o godzinie 16:30 odcumowano z Gdyni. Bałtyk przywitał nas przeciwnym wiatrem i dużą, stromą falą – niektórych zaczęła dręczyć choroba morska;
23 czerwca – wieczorem zakotwiczono na redzie Kopenhagi celem wzięcia paliwa dla statku i dla Polskiej Stacji Polarnej w Hornsundzie. Paliwo otrzymaliśmy z bunkierki „Fram” – niezła polarna nazwa!;
27 czerwca – o godzinie 14:50 statek przekroczył Koło Polarne. Następnego dnia rano zauważono wielkie martwe cielsko białego wieloryba (bieługi). Poinformowałem o tym fakcie władze norweskie;
30 czerwca – o godzinie 10:42 LMT rzucono lewą kotwicę, 5 szakli na windzie w Zatoce Białego Niedźwiedzia (Isbjørnhamna) w Hornsundzie;
1 lipca – rano zakończono wyładunek paliwa dla stacji polarnej i rozpoczęto załadunek sprzętu. Godz. 16.10 – wybrano kotwicę, kurs na Longyearbyen.
Z uwagi na dobra pogodę, piękne widoki, zaangażowanie studentów w prace przeładunkowe zdecydowałem, że podczas pierwszej części podróży spenetrujemy wody Hornsundu wykorzystując to na robienie zdjęć, filmów.
Po drodze do Longyearbyen także wędkowanie – przechodziliśmy przez pozycję zaznaczoną na norweskiej mapie przez znanego polarnika profesora Piotra Głowackiego gdzie „biorą”dorodne dorsze – plon połowu znakomicie uzupełnił naszą dietę;
4 lipca – o godz. 08:06 zacumowano prawą burtą do nabrzeża środkowego w Longyearbyen. Część załogi i studentów udała się na ląd – zwiedzanie stolicy Svalbardu;
5 lipca – godz. 00.18 kotwiczymy na redzie Kaffioyra. Załoga stała i studenci przewozili pontonem na brzeg ładunek przeznaczony dla stacji. I znowu wzorowe zaangażowanie zarówno załogi jak i studentów, za co im jako kapitan bardzo dziękuję.
Pod wieczór zostaliśmy zmuszeni wybrać kotwicę – silny wiatr 7-8⁰B, duża fala z kierunku SE, zmieniamy pozycję celem bezpiecznego przyjęcia pontonu z załogą wysłaną na stację.
O godzinie 19:00 podeszliśmy pod lodowiec Hansa w zatoce Siedleckivika i o godz. 19.45 ponton już przy burcie – załoga bezpiecznie weszła na statek. O godzinie 21:12 ponownie zakotwiczyliśmy w Zatoce Białego Niedżwiedzia (Isbjørnhamna) w Hornsundzie.
Odnośnie warunków lodowych w obecnym rejsie: napotkano jedynie odłamki z cielących się lodowców (szczególnie Lodowca Hansa ), tak zwane „growlersy”. Były one zauważalne we Fiordzie Hornsund. Nie stanowiły przeszkody w operacjach ładunkowych.
Podróż w milach morskich: Gdynia – reda Kopenhagi 282 Mm; reda Kopenhagi – Hornsund 1504 Mm; Hornsund – Longyearbyen 144 Mm; Longyearbyen – Kaffioyra 71 Mm; Kaffioyra – Hornsund 123 Mm + 7 Mm (zmiana pozycji kotwiczenia); Hornsund – Gdynia 1794 Mm.
W sumie przebyto w podróży 3925 Mm.
fot. am.gdynia.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/