Megablok statku pasażerskiego opuścił stocznię Crist [foto, wideo]
Megablok statku pasażerskiego opuścił stocznię Crist (foto, wideo).
Stocznia Crist przekazała bardzo duży, częściowo wyposażony blok wraz z 3 sekcjami części dziobowej. Gigantyczny zestaw, w którym megablok został jednocześnie platformą transportową dla pozostałych sekcji został wyholowany z gdyńskiej stoczni przez holownik Bugsier 9 i wyruszył w stronę stoczni STX France w St. Nazaire.
Gigantyczne elementy to kluczowe części konstrukcji pierwszego statku pasażerskiego klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
W kwietniu w suchym doku SDII stoczni Crist odbyło się wodowanie i wydokowanie olbrzymiego bloku wraz sekcjami.
– 7,5 tys. t stali, 30 km rurociągów do położenia, 80 tys. m2 powierzchni do wymalowania, ok. 700 dostaw armatorskich do zainstalowania. Liczby, które przedstawiłem, pokazują skalę przedsięwzięcia, z jakim mieliśmy do czynienia. Wielokrotnie przewyższa ona skalę całych projektów realizowanych w polskich stoczniach – mówi Mikołaj Kulczycki, project manager w stoczni CRIST.
Tzw. megablok o numerze budowy NB G34, ma 124,5 m długości, 43 m szerokości oraz 8,5 m wysokości. Waży około 6 700 t plus wyposażenie. Część siłowniana bloku jest w pełni wyposażona, bez kabli i rozruchów.
Holownik Bugsier 9 ma 32,00 m długości i uciąg na palu 85 ton. Przy wyjściu z portu asystowały mu holowniki Fairplay. Warto dodać, że pod koniec ubiegłego roku flota Bugsier została włączona do Fairplay Towage, zachowując jednak swoją markę.
Dzięki tej fuzji grupa Fairplay Towage dysponuje obecnie ponad setką jednostek holowniczych i wyraźnie wzmocniła swoją pozycję w Europie Północnej.
Projekt transportu zestawu do Francji realizuje Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
Największe wycieczkowce MSC Cruises
Operator MSC Cruises zamówił dwa wycieczkowce klasy Meraviglia-Plus. Pierwszy z nich, którego część siłowniana powstaje w stoczni CRIST, to MSC Grandiosa.
Drugi natomiast, MSC Bellissima, zostanie przekazany do eksploatacji w lipcu 2020 r. Statki pasażerskie będą miały 331 m długości, 43 m szerokości, 181 000 GT oraz osiągną prędkość 23 w. Na pokład zabiorą 1 700-osobową załogę i 6 334 pasażerów, dla których powstaną 2 444 kabiny.
Jednostki będą miały 19 pokładów. Do ich budowy wykorzystywane są najnowsze technologie, uwzględniające ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
Na wycieczkowcu MSC Grandiosa przewidziano mnóstwo atrakcji. To m.in. pierwsze muzeum sztuki na morzu, dwupoziomowy park rozrywki, kino 4D, aqua park, ponad 100-metrowa promenada z restauracjami i sklepami oraz występy Cirque du Soleil at Sea.
Pierwszy rejs statku MSC Grandiosa zaplanowano na listopad 2019 r.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
STX France natomiast to stocznia zlokalizowana w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.
fot. Fairplay Towage Polska
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/
Megablok statku pasażerskiego opuścił stocznię Crist – zobacz wideo: