Nowoczesny prom z Polski otrzymał nagrodę „Ship of the Year”
Nowoczesny prom z Polski otrzymał nagrodę „Ship of the Year”.
ELEKTRA, nowoczesny hybrydowy prom z Polski, z międzynarodową nagrodą „Ship of the Year”. To cenione wyróżnienie przyznawane co roku przez jury składające się z międzynarodowych ekspertów, które nominuje do konkursu wyjątkowe jednostki, a następnie – przez głosy publiczności na stronie konferencji Sulfur Cap 2020.
Prom zaprojektowany przez biuro projektowe StoGda i zbudowany w stoczni CRIST w Gdyni rywalizował z Cardissą – największym na świecie metanowcem Shella, oraz z Christophem de Margerim – nowoczesnym tankowcem Sovcomflot.
– Byliśmy bardzo dumni, że ELEKTRA została wybrana jako jeden z trzech najlepszych statków. Ta nominacja udowodniła nam, że nasze innowacyjne i ekologiczne rozwiązania zyskały szerokie uznanie na arenie międzynarodowej.
To dla nas prawdziwy zaszczyt i wspaniała niespodzianka – powiedział po rozdaniu nagród Mat Rosin, dyrektor generalny Finferries, który jest operatorem jednostki.
Podkreślił, że ELEKTRA to efekt „fantastycznej współpracy” wielu firm. „Firma Deltamarin Ltd z Turku została pomysłodawcą, polskie biuro projektowe StoGda wykonało projekt, stocznia CRIST zajęła się budowa statku, Siemens opracował technologię, PBS wyprodukowało akumulatory, a system ładowania dostarczyła firma Cavotec – powiedział Rosin.
Prom ELEKTRA ma 96 m długości oraz 15 m szerokości. Zabiera na pokład 72 pasażerów i 90 samochodów. Nowoczesną jednostkę obsługuje zaledwie 3-osobowa załoga.
Nowością jest zastosowanie hybrydowego napędu dieslowo-elektrycznego. ELEKRA została wyposażona w 3 silniki główne diesla, 2 pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów.
Są one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych – układ oparty na komponentach Siemensa o żywotności m.in. 10 lat ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu.
Baterie promu są ładowane podczas wyładunku i załadunku. Wystarczy na to zaledwie 7 minut. Docelowo jednostka jest zasilana energią z baterii, a jeśli zajdzie taka potrzeba – silnikiem diesla.
ELEKTRA została zbudowana dla armatora Finferries. Pływa pomiędzy Nauvo a Parainen w Finlandii.
ELEKTRA w liczbach
Długość: 96,35 m
Szerokość: 15,2 m
Wysokość: 5 m
Zanurzenie: 3,5 m
Notacja klasy: DNV +1A1, R3, Car Ferry B, ICE 1B, PET, E0, Battery Power
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/