Potrójne wodowanie w stoczni CRIST
Potrójne wodowanie w stoczni CRIST.
Potrójne wodowanie w stoczni CRIST w Gdyni. Zaplanowana na kilka dni operacja rozpoczęła się w poniedziałek. W suchym doku wodowana jest m.in. część siłowniana bloku statku pasażerskiego klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises.
Jak poinformował portal Gospodarka Morska Mikołaj Kulczycki, project manager w stoczni CRIST, zakres tego przedsięwzięcia wielokrotnie przewyższa skalę całych projektów realizowanych w polskich stoczniach.
Tzw. megablok o numerze budowy NB G34, ma około 125 m długości, 43 m szerokości oraz 8,5 m wysokości. Kulczycki poinformował, że za kilka tygodni jednostka zostanie przetransportowana za pomocą holowników do francuskiej stoczni STX France, na zamówienie której powstała w Gdyni.
Umieszczone są na niej także sekcje dziobowe na ten sam statek, które będą zdemontowane już u klienta. – Można powiedzieć, że nasz blok służy także jako środek transportu dla mniejszych sekcji – powiedział Kulczycki.
Mszc Cruises zamówił swa wycieczkowce klasy Meraviglia-Plus. Będą miały 331 m długości, zostaną wyposażone w 2 444 kabiny, a na pokład zabiorą 6 300 pasażerów. Statki mają być przekazane do eksploatacji w październiku 2019 r. (to właśnie dla tego wycieczkowca powstała w stoczni CRIST część siłowniana) i w lipcu 2020 r.
Pełen dok w stoczni CRIST
Razem z megablokiem w suchym doku stoczni CRIST powstają także dwie inne jednostki, które przechodzą obecnie tzw. wodowanie techniczne. Muszą na chwilę opuścić dok, aby część siłowniana wycieczkowca mogła zostać wydokowana. Kiedy to nastąpi, wrócą z powrotem na swoje miejsce w doku.
Pierwsza jednostka o numerze budowy NB 70 to prom pasażersko-samochodowy dla islandzkiego armatora Vegagerðin. Będzie obsługiwał połączenie pomiędzy Landeyjahöfn a Vestmannaeyjar – wyspami leżącymi w archipelagu Westmana. Jednostka ma 69,38 m długości i 15,10 m szerokości.
Zmieszczą się na niej 10-osobowa załoga oraz od 390 pasażerów w sezonie zimowym do 540 w sezonie letnim, podczas którego wykorzystywany będzie także zewnętrzny taras. Statek wyposażony zostanie w hybrydowy system napędu głównego, a jego nowoczesna konstrukcja umożliwi mu operowanie nawet w bardzo trudnych warunkach morskich.
Dodatkowo prom będzie przystosowany do okazjonalnych wyjazdów do dalszych portów. Stocznia CRIST odpowiedzialna jest za całość prac projektowych, od dokumentacji klasyfikacyjnej, po dokumentację roboczą. Statek ma być gotowy w połowie tego roku.
Druga jednostka o numerze budowy NB SC 75/2 i nazwie Aqua Kvaløy to nowoczesny statek typu multipurpose live fish carrier dla norweskiego klienta Artic Shipping AS. Ma 76,90 m długości, 15 m szerokości oraz 8 m wysokości bocznej.
Ta nowoczesna, zautomatyzowana i wielozadaniowa jednostka autorstwa norweskiego biura projektowego Seacon AS zostanie wyposażona w napęd dieslowo-elektryczny.
Na jej pokładzie przewidziano dwie ładownie na ryby o łącznej pojemności 3 000 m3. Statek powstaje pod nadzorem międzynarodowego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL. Ma zostać przekazany w połowie tego roku.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło:http://www.gospodarkamorska.pl/