Promy, wycieczkowce i okręty wojenne. Krótki przegląd
Promy, wycieczkowce i okręty wojenne. Krótki przegląd tego, co aktualnie dzieje się w pomorskich stoczniach.
Rozwija się produkcja stoczniowa w Gdyni i w Gdańsku. Budowane są nie tylko elementy statków, ale praktycznie całe gotowe do rejsów jednostki. Zamówienia płyną z kraju i z zagranicy.
Przemysł stoczniowy jest jedną z ważniejszych gałęzi pomorskiej gospodarki. W 2016 roku wartość sprzedaży w tej branży wyniosła ponad 11 mld zł. Rośnie również wartość kontraktów na remonty jednostek.
Na straży morskiej granicy
Pod koniec 2017 roku konsorcjum Stocznia Remontowa podpisała z Ministerstwem Obrony umowę na dostawę dla Marynarki Wojennej RP dwóch niszczycieli min klasy Kormoran-II. Będą one zbliżone do okrętu Kormoran, który wszedł do służby 28 listopada 2017 r.
Jednostki tej klasy będą przeznaczone do poszukiwania i zwalczania min na obszarze polskiej strefy ekonomicznej na Bałtyku. Będzie również pływać w ramach morskich sił NATO na Morzu Północnym. Nowoczesne uzbrojenie wyprodukowane przez polskie zakłady oraz liczne specjalistyczne urządzenia elektroniczne najwyższej klasy sprawiają, że Kormorany będą przez wiele lat pływać pod biało-czerwoną banderą.
Polsko-francuska współpraca militarna
Okręty wojenne budowane są również w stoczni Crist. 17 stycznia br. suchy dok opuścił częściowo wyposażony okręt patrolowy Dumont d’Urville dla francuskiej marynarki wojennej. Okręt budowany w Gdyni pełnić będzie służbę w zamorskich departamentach Francji.
Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym patrolowiec posiada znaczną autonomię i może spędzić na morzach do 250 dni. Bogate wyposażenie przeciwpożarowe i ratunkowe pozwoli na udział w misjach humanitarnych i poszukiwawczych. Okręt wypłynie teraz do Francji, gdzie zostanie ostatecznie wyposażony.
Arktyczne rejsy
Stocznia Crist w Gdyni wyspecjalizowała się w produkcji nietypowych jednostek. Kilka dni temu rozpoczęła się budowa jednostki przeznaczonej dla National Geographic. Będzie to statek wycieczkowy dostosowany do pływania w warunkach arktycznych.
W Gdyni zostanie wybudowany częściowo wyposażony kadłub, który zostanie następnie wysłany do Norwegii, gdzie budowa zostanie ukończona. Dzięki specjalnej konstrukcji kadłuba pływanie w ekstremalnych warunkach będzie bezpieczniejsze i tańsze. Kilkadziesiąt kabin będzie komfortowo wyposażonych we wszelkie możliwe udogodnienia. Na statku będą również laboratoria i gabinety dla naukowców.
Hybrydą po Tamizie
Gdańska remontówka nie tylko odnawia statki pasażerskie, ale również buduje nowe. Na stoczni trwają prace nad budową dwóch hybrydowych promów osobowo-samochodowych dla Wielkiej Brytanii. Jednostka będzie pływać pomiędzy Woolwich a North Woolwich we wschodnim Londynie.
Armator postawił przed projektantami jednostki wysokie wymagania ekologiczne. Prom oprócz hybrydowego napędu będzie miał zamontowaną instalację oczyszczania spalin. Jednostki na pokład zabiorą 150 pasażerów oraz 45 samochodów. Budowa powinna zakończyć się jeszcze w tym roku.
Zimowe remonty
Gdańska Stocznia Remontowa jest uznaną stocznią, która modernizuje i remontuje promy. W styczniu 2018 roku do Gdańska wpłynęły aż trzy takie jednostki. Promy przejdą w Gdańsku niezbędne przeglądy i remonty.
Na jednym z promów zacumowanych przy stoczniowych nabrzeżach trwa montaż napędu na LNG, a na innym montowana jest instalacja ograniczająca emisję spalin.
Źródło: http://www.gospodarkamorska.pl/