• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
Graf_Zeppelin_5

Edukacja/ Historia/ Kraj i region/ Świnoujście

Graf Zeppelin – historia niemieckiego lotniskowca

Bałtyk, Gdańsk, Gdynia, Graf Zeppelin, historia, II wojna światowa, lotniskowiec, Mieczysław Fedorowicz, Świnoujście, Szczecin 26 grudnia 2017

Tweet

 

Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowcaGRAF ZEPPELIN był jedynym i na dodatek niewprowadzonym do służby lotniskowcem III Rzeszy.

Jego bliźniak, prowizorycznie nazywany FLUGZEUGTRÄGER „B” lub PETER STRASSER, którego budowę rozpoczęła stocznia Germania Werft, Kiel, został pocięty na złom jeszcze na pochylni w 1940 roku.

Historie znane i mniej znane. Lotniskowiec, który w 1945 r. zawitał do Świnoujścia.

Graf Zeppelin był jedynym lotniskowcem z dwóch planowanych okrętów niemieckiej marynarki wojennej w okresie drugiej wojny światowej. Pierwsze prace projektowe nad niemieckimi lotniskowcami rozpoczęto wiosną 1934 roku.
Miały być budowane dwie jednostki Flugzeugträger A („Graf Zeppelin”) oraz Flugzeugträger B („Peter Strasser” – ku czci twórcy niemieckiego lotnictwa morskiego).

Zlecenie na wykonanie lotniskowca Graf Zeppelin wpłynęło do stoczni Deutsche Werker w Kolonii 16 listopada 1935 roku a do prac przystąpiono 28 grudnia 1936 roku. Mimo, że nigdy nie został ukończony w morze wypłynął 8 grudnia 1938 roku.

Nigdy nie uczestniczył w walkach. Adolf Hitler i Hermann Göring dokonali wodowania lotniskowca któremu nadano imię Ferdinanda von Zeppelina (konstruktora lotniczego). Generalnie prace dotyczące dwóch jednostek lotniskowców trwały do wiosny 1940 roku, ale na rozkaz Hitlera zostały przerwane.

Budowa obu lotniskowców była w stanie znacznego zaawansowania. Prace wznowiono w 1941 roku ale dotyczyły już tylko jednostki Graf Zeppelin. Ponieważ pogarszająca się sytuacja na froncie wschodnim w 1943 roku, braki w dostawie materiałów oraz ogólnie niekorzystne warunki ekonomiczne Niemiec spowodowały po raz kolejny przerwanie praz nad lotniskowcem, który był ukończony w 90 procentach.

24 kwietnia 1945 roku Graf Zeppelin został poważnie uszkodzony przez artylerię polową wojsk radzieckich i odholowano go do Świnoujścia.

W 1947 roku ponownie zaczęła się wędrówka lotniskowca do Leningradu, gdzie głównym celem było wykorzystanie go do celów badawczych. Oficjalna data zatonięcia lotniskowca potwierdzona przez źródła nastąpiła 17 sierpnia 1947 roku podczas holu na Morze Bałtyckie.

Prawdopodobnie przeprowadzano na nim testy wytrzymałości na trafienia, ale nie jest również wykluczone, że został celowo zatopiony przez marynarkę radziecką. W tym czasie wojska sojusznicze sprzeciwiały się aby Związek Radziecki miał w swoim posiadaniu lotniskowiec.

Firma zajmująca się wydobywaniem ropy naftowej „Petrobaltic” 12 lipca 2006 roku odkryła wrak lotniskowca w wodach Bałtyku 55 km na północ od Władysławowa, na głębokości 87 m. Polska Marynarka Wojenna wyposażona w okręt hydrograficzny ORP „Arctowski” po dokonanych badaniach potwierdziła w dniu 27 lipca 2006 roku, że wrak to na pewno lotniskowiec Graf Zeppelin.

Fragmenty artykułów:

(…) Wyciągnięte wnioski z zastosowania samolotów w operacjach morskich pierwszej wojny światowej zaowocowało szerszym spojrzeniem na tego typu współdziałanie. W tym okresie samoloty służyły na tzw. Flugzeugmutterschiffe czyli okrętach matkach samolotów Answald, Santa Elena, Oswald, Glyndwr, Adeline Hugo Stinnes 3 i na byłym krążowniku Stuttgart. Jednakże dopiero po 1917 roku wnioski i doświadczenia ze służby tych okrętów posłużyły do rozpoczęcia prac nad bardziej nowoczesnymi okrętami – nosicielami samolotów.

Rozważano przebudowy statków Bremen, Königin Luise, Stettin oraz ciężkiego krążownika Roon. Lecz pierwszym w miarę nowoczesnym projektem okazał się plan przebudowy statku pasażerskiego Ausonia, znany jako projekt Ausonia. Przewidywał on budowę dwóch pasów startowych: górnego o długości 82 m dla samolotów „lądowych” i niższego 128 metrowego dla samolotów „morskich”. Okręt miał przenosił 13-18 samolotów z kołami oraz około 10 wodnosamolotów.

W związku z niekorzystnym zakończeniem wojny światowej dla Niemców, wprowadzone rezolucje traktatu wersalskiego znacznie ograniczały liczebność wojsk i możliwości produkcji nowych technologii wojennych. Całkowity zakaz dotyczył posiadania lotnictwa bojowego i lotniskowców. Mimo tego potajemne szkolenia lotników prowadzone było już od 1928 roku.

Dopiero po dojściu do władzy hitlerowców, rozbudowa sił zbrojnych nabrała rozpędu. Nowe spojrzenie na przyszłość sił zbrojnych wyraźnie wskazywało na ich charakter ofensywny. Marynarka wojenna rozpoczęła plan rozbudowy floty, której przeznaczeniem było przerwanie szlaków żeglugowych i izolacja Wielkiej Brytanii.

Koncepcje rozwijane już w takich państwach jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Japonia, koncentrowały się w dużej mierze nad zespołami okrętów pancernych w których składach operowały lotniskowce.
Samoloty pokładowe miały spełniać role defensywne i ofensywne. Zapewniały ochronę własnego zgrupowania okrętów oraz były zdolne do samodzielnych wypadów na obiekty lądowe oraz na jednostki morskie przeciwnika.

12 marca 1934 r. zakończono szkicowanie wstępnych założeń lotniskowca przeznaczonego do działań na Morzu Północnym i Atlantyku. Projekt został jednak ostro skrytykowany przez konserwatywnego dowódcę floty admirała Readera, głównie ze względu na ilość i usytuowanie dział artylerii głównego kalibru.

Jego koncepcja lotniskowca, głównie poprzez zamiłowanie do pancerników, zakładała stworzenie okrętu lotniczego mogącego samotnie walczyć z przeciwnikiem za pomocą ciężkich dział i samolotów. Wypracowana później strategia walki na morzu zakładała użycie lotniskowców w składach zespołów okrętów pancernych a nie jako samodzielnych jednostek.

W kwietniu 1934 r. podjęto decyzję daty zamówienia dwóch pierwszych lotniskowców. Rozpoczęcie budowy miało rozpocząć się po 1935 r. omijając tym samym postanowienia traktatu wersalskiego.

Kompleksowe projektowanie okrętów rozpoczęło się wiosną 1934 r. Kierownikiem zespołu został Dipl.-Ing.Wilhelm Hadeler, były asystent katedry budownictwa okrętowego Technicznej Wyższej Szkoły Berlin – Charlottenburg.
Za podstawę projektowania przyjęto brytyjskie lotniskowce Glorious i Courageos, natomiast niektóre rozwiązania z planów technicznych amerykańskiego okrętu Lexington.

W czerwcu 1935 r. udostępniono pierwszą wersję planów lotniskowca, która została negatywnie oceniona przez konserwatywnych oficerów marynarki wojennej.
Powodem było brak zdecydowania do roli, jaką lotniskowiec ma pełnić w składzie Kriegsmarine.

Największym problemem, z którym borykali się projektanci było brak doświadczeń z lat wcześniejszych z budowy tego typu okrętów. Podczas dni otwartych w Royal Navy próbowano „podglądnąć” niektóre rozwiązania zastosowane na lotniskowcu Furious lecz z nizernym skutkiem.

Jesienią 1935 r. wysłana do Japonii komisja zwiedziła okręt Akagi oraz uzyskała około 100 kopii planów urządzeń i detali okrętu. Wizyta w Japonii potwierdziła projektantów w słuszności przyjętej przez nich koncepcji budowy. Lotniskowiec niemiecki kształtem był podobny do okrętów japońskich i amerykańskich. Wymóg posiadania ilości 60 samolotów nie mógł zostać zrealizowany razem z systemem obronnym okrętu wskutek czego liczbę ich zmniejszono do 43 sztuk (…)

(…) Zdobyta flota niemiecka została podzielona pomiędzy światowe mocarstwa przez trójstronną anglo-amerykańsko-radziecką komisję morską. Graf Zeppelin został zakwalifikowany do kategorii „C” (5) i przyznany Związkowi Radzieckiemu. Jednostki podległe tej kategorii musiały zostać wcześniej czy później zatopione lub złomowane.

Okręt planowano pierwotnie wykorzystać jako stanowisko prób. Jednakże ta propozycja wysunięta przez admirała Kuzniecowa, została odrzucona. Rząd postanowił zgodnie z zaleceniami komisji trójstronnej zatopić okręt. Decyzją nr 601-209ss z 19 marca 1947 r. postanowiono zniszczyć wszystkie zdobyczne jednostki należące do kategorii „C”. Fakt ten dowództwo WMF postanowiło wykorzystać do przeprowadzenia testów nad żywotnością okrętów.

Przygotowaniem likwidacji okrętów kategorii „C” zajęła się specjalna komisja pod dowództwem wiceadmirała J.F. Ralla, powołana 17 maja 1947 r. Planowano przeprowadzenie doświadczeń nad skutkami wybuchów bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich, min oraz torped w dwóch układach.

Pierwszy układ przewidywał eksplozję umieszczonych na pokładzie ładunków, drugi zakładał symulowane ataki z wody i powietrza (6). Podniesieniem okrętu zajął się 77 oddział ASS KBF (Awaryjno Spasatielnaja Służba Krasnoznamiennogo Baltijskogo Flota).

Już 17 sierpnia 1945 r. zostały przeprowadzone oględziny wraku.
Sygnalizowano 36 przebić w burtach od pocisków i odłamków o wymiarach 1,5 x 1 metr. Maszyny napędowe, kotły, generatory były wysadzone. W rejonie maszynowni stwierdzono zniszczone eksplozją grodzie wodoszczelne. W podwodnej części kadłuba wykryto otwór o wymiarach 0,8 x 0,3 m oraz szczelinie o długości 0,3 m. Windy lotnicze wysadzone, a pokład lotniczy podziurawiony od pocisków lub odłamków.(…)

Historia lotniskowca jest szczegółowo opisana przez Mieczysława Fedorowicza w Magazynie Okręty Wojenne.

Fragmenty tekstu oraz fotografie zostały wykorzystane za zgodą autora.

Wstęp do artykułu przygotowała Wioletta Kowalewska, licencjonowany przewodnik i pilot turystyczny.

Pozostałe zdjęcia zaczerpnięto z internetu.

de.wikipedia.org

 

Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowca
Flugzeugträger „Graf Zeppelin” Stapellauf 8.12.1938 Deutsche Werke Kiel Platte Nr. 17395
Neubau Bau-Nr. K 252. Bauzustand Aufgen. am 26.3.40 Deutsche Werke Kiel
Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowca

Zobacz także

wakacje-warszow-lip2025-1

Edukacja /

MDK Świnoujście. Wakacje na wesoło z Filią Warszów

5 (4)

Historia /

Barwna i radosna parada na 260. urodziny miasta

PlakatGłówny-1

Kraj i region /

Goleniów. Zaczynamy Festiwal Hanzeatycki!

‹ Witaj nowy dniu – Maria Przybylska› Bezpieczny powrót po Świętach do domu
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-ŚwinoujścieMKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • PlakatGłówny-1Goleniów. Zaczynamy Festiwal Hanzeatycki!
    2 lipca 2025
  • tunel_pod_SwinaTunel pod Świną dmuchał dwie świeczki. Sprawdziliśmy statystyki przejazdów
    2 lipca 2025
  • autobusyNieczynny przystanek Ludzi Morza / Łąkowa
    1 lipca 2025
  • wybrzeże władysława IVPo obchodach Dni Morza ulice Marynarzy i Wybrzeże Władysława IV znów otwarte
    1 lipca 2025
  • 3 (10)Nowy garaż dla OSP Przytór gotowy!
    1 lipca 2025
  • Muzyka_z_wiatrem_7_lipca-1MDK Świnoujście. Muzyka z Wiatrem – koncert Baltic Neopolis Orchestra
    1 lipca 2025
  • wakacje-warszow-lip2025-1MDK Świnoujście. Wakacje na wesoło z Filią Warszów
    1 lipca 2025
  • warsztaty_zeglarskie1UKS ,,Keja” zaprasza na warsztaty żeglarskie!
    1 lipca 2025
  • plakat Platino Mare Cup-1XXI Morski Turniej Tenisowy Gwiazd Platino Mare Cup
    1 lipca 2025
  • DniMorza1Dni Morza 2025 w Świnoujściu – święto radości, muzyki i atrakcji, które ożywiły miasto
    30 czerwca 2025
  • termometrUpały. Jak się chronić, by nie ryzykować zdrowia?
    30 czerwca 2025
  • 5 (4)Barwna i radosna parada na 260. urodziny miasta
    30 czerwca 2025
  • IMG_7248Dni Twierdzy 2025 w Świnoujściu przyciągnęły tłumy mieszkańców i turystów
    30 czerwca 2025
  • FOT#1_Domy_z_przeszłościLipiec w Muzeum Narodowym w Szczecinie
    30 czerwca 2025
  • Bartas_SzymoniakKoncert Bartasa Szymoniaka
    30 czerwca 2025
  • GeoExpoFestiwal Minerałów
    30 czerwca 2025
  • Kwintet_Cafe-1Kwintet Cafe jazz lat 30. – koncert
    30 czerwca 2025
  • dzieci-malujace-razemWakacyjne warsztaty z Miejskim Domem Kultury
    30 czerwca 2025
  • derlatka_1Spotkanie autorskie z Piotrem Derlatką – o Agnieszce Osieckiej inaczej
    30 czerwca 2025
  • swinoujscie1Cztery razy na podium! Świnoujście w czołówce rankingu plaż 2025!
    30 czerwca 2025

Najnowsze wiadomości

  • Goleniów. Zaczynamy Festiwal Hanzeatycki!
    2 lipca 2025
    Już dziś (02 lipca) Goleniów przeniesie się w magiczny świat spektaklu Teatru Brama i Teatro Potlach „Niewidzialne Miasta”! Choć festiwal ma swoje
  • Tunel pod Świną dmuchał dwie świeczki. Sprawdziliśmy statystyki przejazdów
    2 lipca 2025
    Dokładnie dwa lata temu, 30 czerwca 2023 roku, mieszkańcy Świnoujścia w końcu pożegnali się z czasochłonnym promem i przywitali długo wyczekiwany
  • Nieczynny przystanek Ludzi Morza / Łąkowa
    1 lipca 2025
    Wykonawca prac drogowych na budowie trasy S3 poinformował, że w dniu 2 lipca br. tzw. rondo północne na zbiegu ulic Skandynawskiej i Ludzi Morza (obok
  • Po obchodach Dni Morza ulice Marynarzy i Wybrzeże Władysława IV znów otwarte
    1 lipca 2025
    Po zakończeniu radosnych i tłumnie odwiedzanych obchodów Dni Morza, centrum miasta wraca do normalnego funkcjonowania. Od dziś kierowcy, piesi oraz
  • Nowy garaż dla OSP Przytór gotowy!
    1 lipca 2025
    W poniedziałek, 30 czerwca 2025 r., dokonano odbioru nowo wybudowanego garażu dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Przytorze. Inwestycja o wartości 582
  • MDK Świnoujście. Muzyka z Wiatrem – koncert Baltic Neopolis Orchestra
    1 lipca 2025
    W Świnoujściu muzyka nie zamyka się w murach – płynie swobodnie razem z wiatrem znad Bałtyku, odbija się echem od promenady i osiada między
  • MDK Świnoujście. Wakacje na wesoło z Filią Warszów
    1 lipca 2025
    Miejski Dom Kultury filia Warszów zaprasza wszystkie dzieci na cykl warsztatów, spotkań z teatrem oraz animacji przez całe wakacje. W każdy poniedziałek,
  • Pierwszy dzień wakacji aktywnie – 405. parkrun Świnoujście
    1 lipca 2025
    Pierwszy dzień wakacji przywitaliśmy oczywiście w najlepszy możliwy sposób – aktywnie!  Sobotni, już 405. parkrun w Świnoujściu zgromadził
  • UKS ,,Keja” zaprasza na warsztaty żeglarskie!
    1 lipca 2025
    Zapraszamy na warsztaty żeglarskie organizowane przez Uczniowski Klub Sportowy ,,Keja”, które odbędą się w trzech terminach w Szkolnym Ośrodku
  • XXI Morski Turniej Tenisowy Gwiazd Platino Mare Cup
    1 lipca 2025
    W najbliższy weekend (4-5 lipca 2025), już po raz dwudziesty pierwszy, świnoujskie korty gościć będą uczestników Morskiego Tenisowego Turnieju Gwiazd
  • Dni Morza 2025 w Świnoujściu – święto radości, muzyki i atrakcji, które ożywiły miasto
    30 czerwca 2025
    Dni Morza 2025 w Świnoujściu to wyjątkowe wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci mieszkańców i turystów. Przez trzy dni centrum miasta
  • Upały. Jak się chronić, by nie ryzykować zdrowia?
    30 czerwca 2025
    Lato w Świnoujściu to dla wielu z nas czas wypoczynku, plażowania i spacerów nad morzem. Jednak mieszkańcy naszego miasta muszą pamiętać, że wysokie
  • Barwna i radosna parada na 260. urodziny miasta
    30 czerwca 2025
    Z okazji 260-lecia nadania Świnoujściu praw miejskich, w sobotę 21 czerwca ulicami miasta przeszła barwna Parada Miejska – jedno z głównych wydarzeń
  • Dni Twierdzy 2025 w Świnoujściu przyciągnęły tłumy mieszkańców i turystów
    30 czerwca 2025
    Świnoujście znów udowodniło, że potrafi w spektakularny sposób opowiadać o swojej przeszłości. Po kilkuletniej przerwie na wyspy z rozmachem
  • Biuro wirtualne w Katowicach – wygodna alternatywa dla tradycyjnego najmu
    30 czerwca 2025
    Współczesny rynek pracy i biznesu coraz wyraźniej zmierza w kierunku elastyczności i cyfryzacji. Coraz więcej firm decyduje się na zdalne prowadzenie
  • Lipiec w Muzeum Narodowym w Szczecinie
    30 czerwca 2025
    MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE: LIPIEC 2025 2 LIPCA 2025 | ŚRODA 11.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny) Akademia Seniora |
  • Koncert Bartasa Szymoniaka
    30 czerwca 2025
    Koncert Bartasa Szymoniaka w Muszli Koncertowej! Bartosz Szymoniak, „Bartas” (ur. 26 kwietnia 1984 w Kaliszu) – polski muzyk, wokalista, kompozytor,
  • Festiwal Minerałów
    30 czerwca 2025
    Zapraszamy na 7 dni fantastycznej przygody z minerałami! Podczas Festiwalu spotkasz marki, które w tworzenie biżuterii wkładają serce i duszę.  Odwiedź
  • Kwintet Cafe jazz lat 30. – koncert
    30 czerwca 2025
    W najbliższy czwartek, 3 lipca 2025, o godzinie 19:00 znów będziemy mogli posłuchać muzyki na żywo w Altanie Koncertowej w Parku Zdrojowym. Kwintet Cafe
  • Wakacyjne warsztaty z Miejskim Domem Kultury
    30 czerwca 2025
    Lato w mieście nie musi być nudne! Miejski Dom Kultury w Świnoujściu zaprasza dzieci i młodzież w wieku 7–15 lat na wyjątkowe, bezpłatne warsztaty

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Strona posiada Certyfikat Bezpieczeństwa SSL

https://tu.swinoujscie.pl/kontakt/

Nasz Instagram

[instagram feed=”114005″]

Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl