• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
Graf_Zeppelin_5

Edukacja/ Historia/ Kraj i region/ Świnoujście

Graf Zeppelin – historia niemieckiego lotniskowca

Bałtyk, Gdańsk, Gdynia, Graf Zeppelin, historia, II wojna światowa, lotniskowiec, Mieczysław Fedorowicz, Świnoujście, Szczecin 26 grudnia 2017

Tweet

 

Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowcaGRAF ZEPPELIN był jedynym i na dodatek niewprowadzonym do służby lotniskowcem III Rzeszy.

Jego bliźniak, prowizorycznie nazywany FLUGZEUGTRÄGER „B” lub PETER STRASSER, którego budowę rozpoczęła stocznia Germania Werft, Kiel, został pocięty na złom jeszcze na pochylni w 1940 roku.

Historie znane i mniej znane. Lotniskowiec, który w 1945 r. zawitał do Świnoujścia.

Graf Zeppelin był jedynym lotniskowcem z dwóch planowanych okrętów niemieckiej marynarki wojennej w okresie drugiej wojny światowej. Pierwsze prace projektowe nad niemieckimi lotniskowcami rozpoczęto wiosną 1934 roku.
Miały być budowane dwie jednostki Flugzeugträger A („Graf Zeppelin”) oraz Flugzeugträger B („Peter Strasser” – ku czci twórcy niemieckiego lotnictwa morskiego).

Zlecenie na wykonanie lotniskowca Graf Zeppelin wpłynęło do stoczni Deutsche Werker w Kolonii 16 listopada 1935 roku a do prac przystąpiono 28 grudnia 1936 roku. Mimo, że nigdy nie został ukończony w morze wypłynął 8 grudnia 1938 roku.

Nigdy nie uczestniczył w walkach. Adolf Hitler i Hermann Göring dokonali wodowania lotniskowca któremu nadano imię Ferdinanda von Zeppelina (konstruktora lotniczego). Generalnie prace dotyczące dwóch jednostek lotniskowców trwały do wiosny 1940 roku, ale na rozkaz Hitlera zostały przerwane.

Budowa obu lotniskowców była w stanie znacznego zaawansowania. Prace wznowiono w 1941 roku ale dotyczyły już tylko jednostki Graf Zeppelin. Ponieważ pogarszająca się sytuacja na froncie wschodnim w 1943 roku, braki w dostawie materiałów oraz ogólnie niekorzystne warunki ekonomiczne Niemiec spowodowały po raz kolejny przerwanie praz nad lotniskowcem, który był ukończony w 90 procentach.

24 kwietnia 1945 roku Graf Zeppelin został poważnie uszkodzony przez artylerię polową wojsk radzieckich i odholowano go do Świnoujścia.

W 1947 roku ponownie zaczęła się wędrówka lotniskowca do Leningradu, gdzie głównym celem było wykorzystanie go do celów badawczych. Oficjalna data zatonięcia lotniskowca potwierdzona przez źródła nastąpiła 17 sierpnia 1947 roku podczas holu na Morze Bałtyckie.

Prawdopodobnie przeprowadzano na nim testy wytrzymałości na trafienia, ale nie jest również wykluczone, że został celowo zatopiony przez marynarkę radziecką. W tym czasie wojska sojusznicze sprzeciwiały się aby Związek Radziecki miał w swoim posiadaniu lotniskowiec.

Firma zajmująca się wydobywaniem ropy naftowej „Petrobaltic” 12 lipca 2006 roku odkryła wrak lotniskowca w wodach Bałtyku 55 km na północ od Władysławowa, na głębokości 87 m. Polska Marynarka Wojenna wyposażona w okręt hydrograficzny ORP „Arctowski” po dokonanych badaniach potwierdziła w dniu 27 lipca 2006 roku, że wrak to na pewno lotniskowiec Graf Zeppelin.

Fragmenty artykułów:

(…) Wyciągnięte wnioski z zastosowania samolotów w operacjach morskich pierwszej wojny światowej zaowocowało szerszym spojrzeniem na tego typu współdziałanie. W tym okresie samoloty służyły na tzw. Flugzeugmutterschiffe czyli okrętach matkach samolotów Answald, Santa Elena, Oswald, Glyndwr, Adeline Hugo Stinnes 3 i na byłym krążowniku Stuttgart. Jednakże dopiero po 1917 roku wnioski i doświadczenia ze służby tych okrętów posłużyły do rozpoczęcia prac nad bardziej nowoczesnymi okrętami – nosicielami samolotów.

Rozważano przebudowy statków Bremen, Königin Luise, Stettin oraz ciężkiego krążownika Roon. Lecz pierwszym w miarę nowoczesnym projektem okazał się plan przebudowy statku pasażerskiego Ausonia, znany jako projekt Ausonia. Przewidywał on budowę dwóch pasów startowych: górnego o długości 82 m dla samolotów „lądowych” i niższego 128 metrowego dla samolotów „morskich”. Okręt miał przenosił 13-18 samolotów z kołami oraz około 10 wodnosamolotów.

W związku z niekorzystnym zakończeniem wojny światowej dla Niemców, wprowadzone rezolucje traktatu wersalskiego znacznie ograniczały liczebność wojsk i możliwości produkcji nowych technologii wojennych. Całkowity zakaz dotyczył posiadania lotnictwa bojowego i lotniskowców. Mimo tego potajemne szkolenia lotników prowadzone było już od 1928 roku.

Dopiero po dojściu do władzy hitlerowców, rozbudowa sił zbrojnych nabrała rozpędu. Nowe spojrzenie na przyszłość sił zbrojnych wyraźnie wskazywało na ich charakter ofensywny. Marynarka wojenna rozpoczęła plan rozbudowy floty, której przeznaczeniem było przerwanie szlaków żeglugowych i izolacja Wielkiej Brytanii.

Koncepcje rozwijane już w takich państwach jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Japonia, koncentrowały się w dużej mierze nad zespołami okrętów pancernych w których składach operowały lotniskowce.
Samoloty pokładowe miały spełniać role defensywne i ofensywne. Zapewniały ochronę własnego zgrupowania okrętów oraz były zdolne do samodzielnych wypadów na obiekty lądowe oraz na jednostki morskie przeciwnika.

12 marca 1934 r. zakończono szkicowanie wstępnych założeń lotniskowca przeznaczonego do działań na Morzu Północnym i Atlantyku. Projekt został jednak ostro skrytykowany przez konserwatywnego dowódcę floty admirała Readera, głównie ze względu na ilość i usytuowanie dział artylerii głównego kalibru.

Jego koncepcja lotniskowca, głównie poprzez zamiłowanie do pancerników, zakładała stworzenie okrętu lotniczego mogącego samotnie walczyć z przeciwnikiem za pomocą ciężkich dział i samolotów. Wypracowana później strategia walki na morzu zakładała użycie lotniskowców w składach zespołów okrętów pancernych a nie jako samodzielnych jednostek.

W kwietniu 1934 r. podjęto decyzję daty zamówienia dwóch pierwszych lotniskowców. Rozpoczęcie budowy miało rozpocząć się po 1935 r. omijając tym samym postanowienia traktatu wersalskiego.

Kompleksowe projektowanie okrętów rozpoczęło się wiosną 1934 r. Kierownikiem zespołu został Dipl.-Ing.Wilhelm Hadeler, były asystent katedry budownictwa okrętowego Technicznej Wyższej Szkoły Berlin – Charlottenburg.
Za podstawę projektowania przyjęto brytyjskie lotniskowce Glorious i Courageos, natomiast niektóre rozwiązania z planów technicznych amerykańskiego okrętu Lexington.

W czerwcu 1935 r. udostępniono pierwszą wersję planów lotniskowca, która została negatywnie oceniona przez konserwatywnych oficerów marynarki wojennej.
Powodem było brak zdecydowania do roli, jaką lotniskowiec ma pełnić w składzie Kriegsmarine.

Największym problemem, z którym borykali się projektanci było brak doświadczeń z lat wcześniejszych z budowy tego typu okrętów. Podczas dni otwartych w Royal Navy próbowano „podglądnąć” niektóre rozwiązania zastosowane na lotniskowcu Furious lecz z nizernym skutkiem.

Jesienią 1935 r. wysłana do Japonii komisja zwiedziła okręt Akagi oraz uzyskała około 100 kopii planów urządzeń i detali okrętu. Wizyta w Japonii potwierdziła projektantów w słuszności przyjętej przez nich koncepcji budowy. Lotniskowiec niemiecki kształtem był podobny do okrętów japońskich i amerykańskich. Wymóg posiadania ilości 60 samolotów nie mógł zostać zrealizowany razem z systemem obronnym okrętu wskutek czego liczbę ich zmniejszono do 43 sztuk (…)

(…) Zdobyta flota niemiecka została podzielona pomiędzy światowe mocarstwa przez trójstronną anglo-amerykańsko-radziecką komisję morską. Graf Zeppelin został zakwalifikowany do kategorii „C” (5) i przyznany Związkowi Radzieckiemu. Jednostki podległe tej kategorii musiały zostać wcześniej czy później zatopione lub złomowane.

Okręt planowano pierwotnie wykorzystać jako stanowisko prób. Jednakże ta propozycja wysunięta przez admirała Kuzniecowa, została odrzucona. Rząd postanowił zgodnie z zaleceniami komisji trójstronnej zatopić okręt. Decyzją nr 601-209ss z 19 marca 1947 r. postanowiono zniszczyć wszystkie zdobyczne jednostki należące do kategorii „C”. Fakt ten dowództwo WMF postanowiło wykorzystać do przeprowadzenia testów nad żywotnością okrętów.

Przygotowaniem likwidacji okrętów kategorii „C” zajęła się specjalna komisja pod dowództwem wiceadmirała J.F. Ralla, powołana 17 maja 1947 r. Planowano przeprowadzenie doświadczeń nad skutkami wybuchów bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich, min oraz torped w dwóch układach.

Pierwszy układ przewidywał eksplozję umieszczonych na pokładzie ładunków, drugi zakładał symulowane ataki z wody i powietrza (6). Podniesieniem okrętu zajął się 77 oddział ASS KBF (Awaryjno Spasatielnaja Służba Krasnoznamiennogo Baltijskogo Flota).

Już 17 sierpnia 1945 r. zostały przeprowadzone oględziny wraku.
Sygnalizowano 36 przebić w burtach od pocisków i odłamków o wymiarach 1,5 x 1 metr. Maszyny napędowe, kotły, generatory były wysadzone. W rejonie maszynowni stwierdzono zniszczone eksplozją grodzie wodoszczelne. W podwodnej części kadłuba wykryto otwór o wymiarach 0,8 x 0,3 m oraz szczelinie o długości 0,3 m. Windy lotnicze wysadzone, a pokład lotniczy podziurawiony od pocisków lub odłamków.(…)

Historia lotniskowca jest szczegółowo opisana przez Mieczysława Fedorowicza w Magazynie Okręty Wojenne.

Fragmenty tekstu oraz fotografie zostały wykorzystane za zgodą autora.

Wstęp do artykułu przygotowała Wioletta Kowalewska, licencjonowany przewodnik i pilot turystyczny.

Pozostałe zdjęcia zaczerpnięto z internetu.

de.wikipedia.org

 

Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowca
Flugzeugträger „Graf Zeppelin” Stapellauf 8.12.1938 Deutsche Werke Kiel Platte Nr. 17395
Neubau Bau-Nr. K 252. Bauzustand Aufgen. am 26.3.40 Deutsche Werke Kiel
Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowca

Zobacz także

Wykłady o języku_plakat-1

Edukacja /

Uniwersytet Szczeciński. Otwarte wykłady o języku polskim

IPN1

Historia /

Akcja IPN: „Otwieramy szuflady!”

Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1

Kraj i region /

Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii

‹ Witaj nowy dniu – Maria Przybylska› Bezpieczny powrót po Świętach do domu
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-ŚwinoujścieMKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • kładka1Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
  • Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
  • Urząd Miasta nabórTrwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
  • Basen PółnocnyKoniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
  • 3 (14)Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
  • Obowiązuje zakaz używania wyrobów pirotechnicznychKonsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
  • odśnieżanie2Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
  • Zofia JuszkiewiczŚwięto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
  • choinka (1)Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
  • CzyńskaPawlikowska01Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
  • rtghgOd 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
  • Okręt z niebezpieczną bombą bezpiecznie opuścił ŚwinoujścieInformacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
  • Plakat Twoje światła-Nasze bezpieczeństwo 2025-1Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
  • KEHRWIEDER1Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
  • wGotowosci#wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
  • Urząd Miejski Świnoujście logoInformacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
  • ChodoPopr-1Miejska Biblioteka Publiczna. Anna Beata Chodorowska-Gorzelniaska – poetka, malarka i legenda świnoujskiej kultury
    19 listopada 2025
  • niedziela 23.11.2025 mecz koszykówki-1Koszykarski debiut drużyny U16 już w niedzielę na Uznam Arena
    19 listopada 2025
  • kuchniaPrzerwa w dostawie wody – Wybrzeże Wł. IV i Plac Słowiański
    18 listopada 2025
  • tabletkiSprawdź harmonogram dyżurów aptek
    18 listopada 2025

Najnowsze wiadomości

  • Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
    Wniosek Gminy Miasto Świnoujście o dofinansowanie kolejnej inwestycji uzyskał pozytywną ocenę, a decyzją Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego gmina
  • Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
    Miło nam poinformować, że jest już dostępna wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech”, prezentująca przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
  • Trwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
    Trwa nabór na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Świnoujście. Osoba zatrudniona będzie pracować
  • Koniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
    Najnowocześniejsza marina żeglarska nad Bałtykiem, wielofunkcyjna sala wystawowo-widowiskowa, inkubator dla organizacji pozarządowych, nowoczesna
  • Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
    Orlik przy ul. Kościuszki ponownie jest dostępny dla mieszkańców. Zakończył się pierwszy etap modernizacji, w ramach którego wymieniono zużytą
  • Konsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
    Dobiegają końca konsultacje społeczne poświęcone zasadom używania materiałów pirotechnicznych podczas miejskich wydarzeń w Świnoujściu. Mieszkańcy,
  • Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
    W całym kraju, także w Świnoujściu, przyszła zima wraz z pierwszymi opadami śniegu i oblodzeniem ulic. Miasto jest przygotowane na zimowe warunki –
  • Święto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
    W listopadzie Pani Zofia Juszkiewicz obchodziła swoje 102. urodziny. Jest najstarszą mieszkanką naszego miasta, a ten wyjątkowy jubileusz spędziła w
  • Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
    Miasto Świnoujście zaprasza mieszkańców do wspólnego świętowania Mikołajek i udziału w uroczystym rozświetleniu miejskiej choinki. Na wszystkich
  • Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
    Rok 2025 został ogłoszony Rokiem Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, a my zapraszamy na spotkanie z Małgorzatą Czyńską – autorką książki „Zgiełk
  • Od 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
    Od 25 listopada 2025 roku na ul. Sienkiewicza w Świnoujściu zostanie wprowadzona czasowa zmiana organizacji ruchu. Utrudnienia wynikają z prac prowadzonych
  • Informacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
    W związku z Centralnymi Obchodami Święta Marynarki Wojennej, 8 Flotylla Obrony Wybrzeża przekazała miastu, że na terenie Portu Wojennego w Świnoujściu
  • Nowoczesny samochód strażacki – gmina stawia na rozwój i bezpieczeństwo
    24 listopada 2025
    Strażacy z OSP Karsibór mają powód do dumy – 20 października br. jednostka wzbogaciła się o nowoczesny, lekki samochód ratowniczy. Zakup pojazdu był
  • Emocje, energia i świetny start sezonu koszykarskiej drużyny The Sailors Świnoujście U16
    24 listopada 2025
    Niedziela w Świnoujściu upłynęła pod znakiem koszykówki na najwyższym poziomie. Nasi zawodnicy rozpoczęli zmagania w rozgrywkach U16 organizowanych
  • 426. parkrun — edycja z wąsem
    24 listopada 2025
    Mimo ujemnej temperatury atmosfera w Parku Zdrojowym była naprawdę gorąca. Ta edycja odbyła się „z wąsem”, bo wspólnie ze Szpitalem Miejskim
  • Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
    Od października Policja oraz Instytut Transportu Samochodowego prowadzą kampanię  „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. Ma ona na celu
  • Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
    Powodzeniem zakończyła się akcja ratownicza która miała na celu wyciągnięcie kutra KEHRWIEDER z dna Basenu Północnego w Świnoujściu. Coś, co miało
  • #wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
    Ministerstwo Obrony Narodowej we współpracy ze Sztabem Generalnym WP uruchamia ogólnopolski program „wGotowości” – powszechne, dobrowolne
  • Informacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
    Porządek obrad: 1. Sprawy regulaminowe. 2. Informacja Przewodniczącego Rady o ważnych sprawach, dotyczących rady i radnych w okresie międzysesyjnym. 3.
  • Pierwszy etap podnoszenia wraku kutra Kehrwieder zakończony
    20 listopada 2025
    W środę 19 listopada pomyślnie zakończono pierwszy etap operacji wydobycia zatopionego kutra Kehrwieder z Basenu Północnego. Wszystkie zaplanowane na ten

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl