• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
Graf_Zeppelin_5

Edukacja/ Historia/ Kraj i region/ Świnoujście

Graf Zeppelin – historia niemieckiego lotniskowca

Bałtyk, Gdańsk, Gdynia, Graf Zeppelin, historia, II wojna światowa, lotniskowiec, Mieczysław Fedorowicz, Świnoujście, Szczecin 26 grudnia 2017

Tweet

 

Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowcaGRAF ZEPPELIN był jedynym i na dodatek niewprowadzonym do służby lotniskowcem III Rzeszy.

Jego bliźniak, prowizorycznie nazywany FLUGZEUGTRÄGER „B” lub PETER STRASSER, którego budowę rozpoczęła stocznia Germania Werft, Kiel, został pocięty na złom jeszcze na pochylni w 1940 roku.

Historie znane i mniej znane. Lotniskowiec, który w 1945 r. zawitał do Świnoujścia.

Graf Zeppelin był jedynym lotniskowcem z dwóch planowanych okrętów niemieckiej marynarki wojennej w okresie drugiej wojny światowej. Pierwsze prace projektowe nad niemieckimi lotniskowcami rozpoczęto wiosną 1934 roku.
Miały być budowane dwie jednostki Flugzeugträger A („Graf Zeppelin”) oraz Flugzeugträger B („Peter Strasser” – ku czci twórcy niemieckiego lotnictwa morskiego).

Zlecenie na wykonanie lotniskowca Graf Zeppelin wpłynęło do stoczni Deutsche Werker w Kolonii 16 listopada 1935 roku a do prac przystąpiono 28 grudnia 1936 roku. Mimo, że nigdy nie został ukończony w morze wypłynął 8 grudnia 1938 roku.

Nigdy nie uczestniczył w walkach. Adolf Hitler i Hermann Göring dokonali wodowania lotniskowca któremu nadano imię Ferdinanda von Zeppelina (konstruktora lotniczego). Generalnie prace dotyczące dwóch jednostek lotniskowców trwały do wiosny 1940 roku, ale na rozkaz Hitlera zostały przerwane.

Budowa obu lotniskowców była w stanie znacznego zaawansowania. Prace wznowiono w 1941 roku ale dotyczyły już tylko jednostki Graf Zeppelin. Ponieważ pogarszająca się sytuacja na froncie wschodnim w 1943 roku, braki w dostawie materiałów oraz ogólnie niekorzystne warunki ekonomiczne Niemiec spowodowały po raz kolejny przerwanie praz nad lotniskowcem, który był ukończony w 90 procentach.

24 kwietnia 1945 roku Graf Zeppelin został poważnie uszkodzony przez artylerię polową wojsk radzieckich i odholowano go do Świnoujścia.

W 1947 roku ponownie zaczęła się wędrówka lotniskowca do Leningradu, gdzie głównym celem było wykorzystanie go do celów badawczych. Oficjalna data zatonięcia lotniskowca potwierdzona przez źródła nastąpiła 17 sierpnia 1947 roku podczas holu na Morze Bałtyckie.

Prawdopodobnie przeprowadzano na nim testy wytrzymałości na trafienia, ale nie jest również wykluczone, że został celowo zatopiony przez marynarkę radziecką. W tym czasie wojska sojusznicze sprzeciwiały się aby Związek Radziecki miał w swoim posiadaniu lotniskowiec.

Firma zajmująca się wydobywaniem ropy naftowej „Petrobaltic” 12 lipca 2006 roku odkryła wrak lotniskowca w wodach Bałtyku 55 km na północ od Władysławowa, na głębokości 87 m. Polska Marynarka Wojenna wyposażona w okręt hydrograficzny ORP „Arctowski” po dokonanych badaniach potwierdziła w dniu 27 lipca 2006 roku, że wrak to na pewno lotniskowiec Graf Zeppelin.

Fragmenty artykułów:

(…) Wyciągnięte wnioski z zastosowania samolotów w operacjach morskich pierwszej wojny światowej zaowocowało szerszym spojrzeniem na tego typu współdziałanie. W tym okresie samoloty służyły na tzw. Flugzeugmutterschiffe czyli okrętach matkach samolotów Answald, Santa Elena, Oswald, Glyndwr, Adeline Hugo Stinnes 3 i na byłym krążowniku Stuttgart. Jednakże dopiero po 1917 roku wnioski i doświadczenia ze służby tych okrętów posłużyły do rozpoczęcia prac nad bardziej nowoczesnymi okrętami – nosicielami samolotów.

Rozważano przebudowy statków Bremen, Königin Luise, Stettin oraz ciężkiego krążownika Roon. Lecz pierwszym w miarę nowoczesnym projektem okazał się plan przebudowy statku pasażerskiego Ausonia, znany jako projekt Ausonia. Przewidywał on budowę dwóch pasów startowych: górnego o długości 82 m dla samolotów „lądowych” i niższego 128 metrowego dla samolotów „morskich”. Okręt miał przenosił 13-18 samolotów z kołami oraz około 10 wodnosamolotów.

W związku z niekorzystnym zakończeniem wojny światowej dla Niemców, wprowadzone rezolucje traktatu wersalskiego znacznie ograniczały liczebność wojsk i możliwości produkcji nowych technologii wojennych. Całkowity zakaz dotyczył posiadania lotnictwa bojowego i lotniskowców. Mimo tego potajemne szkolenia lotników prowadzone było już od 1928 roku.

Dopiero po dojściu do władzy hitlerowców, rozbudowa sił zbrojnych nabrała rozpędu. Nowe spojrzenie na przyszłość sił zbrojnych wyraźnie wskazywało na ich charakter ofensywny. Marynarka wojenna rozpoczęła plan rozbudowy floty, której przeznaczeniem było przerwanie szlaków żeglugowych i izolacja Wielkiej Brytanii.

Koncepcje rozwijane już w takich państwach jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Japonia, koncentrowały się w dużej mierze nad zespołami okrętów pancernych w których składach operowały lotniskowce.
Samoloty pokładowe miały spełniać role defensywne i ofensywne. Zapewniały ochronę własnego zgrupowania okrętów oraz były zdolne do samodzielnych wypadów na obiekty lądowe oraz na jednostki morskie przeciwnika.

12 marca 1934 r. zakończono szkicowanie wstępnych założeń lotniskowca przeznaczonego do działań na Morzu Północnym i Atlantyku. Projekt został jednak ostro skrytykowany przez konserwatywnego dowódcę floty admirała Readera, głównie ze względu na ilość i usytuowanie dział artylerii głównego kalibru.

Jego koncepcja lotniskowca, głównie poprzez zamiłowanie do pancerników, zakładała stworzenie okrętu lotniczego mogącego samotnie walczyć z przeciwnikiem za pomocą ciężkich dział i samolotów. Wypracowana później strategia walki na morzu zakładała użycie lotniskowców w składach zespołów okrętów pancernych a nie jako samodzielnych jednostek.

W kwietniu 1934 r. podjęto decyzję daty zamówienia dwóch pierwszych lotniskowców. Rozpoczęcie budowy miało rozpocząć się po 1935 r. omijając tym samym postanowienia traktatu wersalskiego.

Kompleksowe projektowanie okrętów rozpoczęło się wiosną 1934 r. Kierownikiem zespołu został Dipl.-Ing.Wilhelm Hadeler, były asystent katedry budownictwa okrętowego Technicznej Wyższej Szkoły Berlin – Charlottenburg.
Za podstawę projektowania przyjęto brytyjskie lotniskowce Glorious i Courageos, natomiast niektóre rozwiązania z planów technicznych amerykańskiego okrętu Lexington.

W czerwcu 1935 r. udostępniono pierwszą wersję planów lotniskowca, która została negatywnie oceniona przez konserwatywnych oficerów marynarki wojennej.
Powodem było brak zdecydowania do roli, jaką lotniskowiec ma pełnić w składzie Kriegsmarine.

Największym problemem, z którym borykali się projektanci było brak doświadczeń z lat wcześniejszych z budowy tego typu okrętów. Podczas dni otwartych w Royal Navy próbowano „podglądnąć” niektóre rozwiązania zastosowane na lotniskowcu Furious lecz z nizernym skutkiem.

Jesienią 1935 r. wysłana do Japonii komisja zwiedziła okręt Akagi oraz uzyskała około 100 kopii planów urządzeń i detali okrętu. Wizyta w Japonii potwierdziła projektantów w słuszności przyjętej przez nich koncepcji budowy. Lotniskowiec niemiecki kształtem był podobny do okrętów japońskich i amerykańskich. Wymóg posiadania ilości 60 samolotów nie mógł zostać zrealizowany razem z systemem obronnym okrętu wskutek czego liczbę ich zmniejszono do 43 sztuk (…)

(…) Zdobyta flota niemiecka została podzielona pomiędzy światowe mocarstwa przez trójstronną anglo-amerykańsko-radziecką komisję morską. Graf Zeppelin został zakwalifikowany do kategorii „C” (5) i przyznany Związkowi Radzieckiemu. Jednostki podległe tej kategorii musiały zostać wcześniej czy później zatopione lub złomowane.

Okręt planowano pierwotnie wykorzystać jako stanowisko prób. Jednakże ta propozycja wysunięta przez admirała Kuzniecowa, została odrzucona. Rząd postanowił zgodnie z zaleceniami komisji trójstronnej zatopić okręt. Decyzją nr 601-209ss z 19 marca 1947 r. postanowiono zniszczyć wszystkie zdobyczne jednostki należące do kategorii „C”. Fakt ten dowództwo WMF postanowiło wykorzystać do przeprowadzenia testów nad żywotnością okrętów.

Przygotowaniem likwidacji okrętów kategorii „C” zajęła się specjalna komisja pod dowództwem wiceadmirała J.F. Ralla, powołana 17 maja 1947 r. Planowano przeprowadzenie doświadczeń nad skutkami wybuchów bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich, min oraz torped w dwóch układach.

Pierwszy układ przewidywał eksplozję umieszczonych na pokładzie ładunków, drugi zakładał symulowane ataki z wody i powietrza (6). Podniesieniem okrętu zajął się 77 oddział ASS KBF (Awaryjno Spasatielnaja Służba Krasnoznamiennogo Baltijskogo Flota).

Już 17 sierpnia 1945 r. zostały przeprowadzone oględziny wraku.
Sygnalizowano 36 przebić w burtach od pocisków i odłamków o wymiarach 1,5 x 1 metr. Maszyny napędowe, kotły, generatory były wysadzone. W rejonie maszynowni stwierdzono zniszczone eksplozją grodzie wodoszczelne. W podwodnej części kadłuba wykryto otwór o wymiarach 0,8 x 0,3 m oraz szczelinie o długości 0,3 m. Windy lotnicze wysadzone, a pokład lotniczy podziurawiony od pocisków lub odłamków.(…)

Historia lotniskowca jest szczegółowo opisana przez Mieczysława Fedorowicza w Magazynie Okręty Wojenne.

Fragmenty tekstu oraz fotografie zostały wykorzystane za zgodą autora.

Wstęp do artykułu przygotowała Wioletta Kowalewska, licencjonowany przewodnik i pilot turystyczny.

Pozostałe zdjęcia zaczerpnięto z internetu.

de.wikipedia.org

 

Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowca
Flugzeugträger „Graf Zeppelin” Stapellauf 8.12.1938 Deutsche Werke Kiel Platte Nr. 17395
Neubau Bau-Nr. K 252. Bauzustand Aufgen. am 26.3.40 Deutsche Werke Kiel
Graf Zepplin - historia niemieckiego lotniskowca

Zobacz także

noc muzeow-1

Edukacja /

Świnoujska Noc Muzeów 2025: Iluminacja Portu Jachtowego, holownik „Kuna” z 1884 roku i debata przyszłości Basenu Północnego

IMG_4734 2 (1)

Historia /

Świnoujście uczciło 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej

wybory2025

Kraj i region /

Jak oddać ważny głos? Wybory prezydenckie 2025

‹ Witaj nowy dniu – Maria Przybylska › Bezpieczny powrót po Świętach do domu
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FM TV Świnoujście TV Słowianin

Polecane strony

Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl M&Ł Lipcowie ze Świnoujścia Jooble Jooble Opera na Zamku Żegluga Szczecińska GS24 Komenda Miejska Policji w Świnoujściu praca na statkach Jooble Port Szczecin-Świnoujście MKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • wybory2025Świnoujście gotowe na wybory prezydenckie
    17 maja 2025
  • asxzNoc Muzeów w Świnoujściu: specjalne kursy dla mieszkańców prawobrzeżnych osiedli
    16 maja 2025
  • linie_wyborczeŚwinoujska Komunikacja Autobusowa pomoże dotrzeć na wybory. Specjalne autobusy w niedzielę
    16 maja 2025
  • art objazdZmiany dla kierowców – od 19 maja wyłączenie z ruchu odcinka ul. Sienkiewicza
    16 maja 2025
  • ZDJĘCIE_ MITYNG.JPG IIOSiR „Wyspiarz”. Królowa sportu wraca na świnoujski stadion
    16 maja 2025
  • noc muzeow-1Świnoujska Noc Muzeów 2025: Iluminacja Portu Jachtowego, holownik „Kuna” z 1884 roku i debata przyszłości Basenu Północnego
    16 maja 2025
  • plakat expo-zdrowie-1Przebadaj się i skosztuj zdrowych potraw – Expo Zdrowie w Świnoujściu
    16 maja 2025
  • wybory2025Jak oddać ważny głos? Wybory prezydenckie 2025
    16 maja 2025
  • Puchar Gaz System-1KS Prawobrzeże Świnoujście. „Cykl turniejów o puchar GAZ-SYSTEM”
    10 maja 2025
  • pirania Kasia 1Pirania Kasia świętuje przeprowadzkę do nowego akwarium i… urodziny
    10 maja 2025
  • IMG_4700Filia uczelni wyższej powstaje w Świnoujściu
    10 maja 2025
  • IMG_4734 2 (1)Świnoujście uczciło 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej
    10 maja 2025
  • IMG_4824W Świnoujściu startuje wielki test kompetencji cyfrowych
    10 maja 2025
  • zmianaABTymczasowa zmiana tras linii A i B
    10 maja 2025
  • Świnoujście. Piątek – sobota. Prawdziwe renifery i święty MikołajPlanowana przerwa technologiczna PEC w dniu 21 maja
    10 maja 2025
  • napisy 3„Odłóż telefon i żyj” – trwa malowanie napisów przed przejściami dla pieszych
    10 maja 2025
  • plakat-konkurs-dzien-matki-1Gryficki Dom Kultury. Konkurs plastyczny z okazji Dnia Mamy „W sercu się nie mieści”
    10 maja 2025
  • 495015277_1112034707630250_6748599530266612771_nZHR – XVII Rajd Wendyjski – Świnoujście na podium
    8 maja 2025
  • wystawa_malarstwaMuzeum Rybołówstwa Morskiego. Wystawa malarstwa Adama Werki
    6 maja 2025
  • running-pixabayOSiR „Wyspiarz”. BiegamBoLubię
    6 maja 2025

Najnowsze wiadomości

  • 399. parkrun – dobra forma uczestników
    17 maja 2025
    W sobotni poranek 17 maja w Parku Zdrojowym odbyła się 399. edycja parkrun Świnoujście. Na starcie stanęło 49 uczestników, z których 22 stanowili
  • Świnoujście gotowe na wybory prezydenckie
    17 maja 2025
    W niedzielę 18 maja odbędą się wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zanim mieszkańcy Świnoujścia wrzucą swój głos do urn, wiele pracy
  • Noc Muzeów w Świnoujściu: specjalne kursy dla mieszkańców prawobrzeżnych osiedli
    16 maja 2025
    Już w sobotę, 17 maja 2025 roku, Świnoujście dołącza do ogólnopolskiej akcji Nocy Muzeów. To wyjątkowa okazja, by wziąć udział w przedsięwzięciu
  • Świnoujska Komunikacja Autobusowa pomoże dotrzeć na wybory. Specjalne autobusy w niedzielę
    16 maja 2025
    W najbliższą niedzielę, 18 maja, odbędą się Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W Świnoujściu na głosujących czeka aż 26 Obwodowych Komisji
  • Zmiany dla kierowców – od 19 maja wyłączenie z ruchu odcinka ul. Sienkiewicza
    16 maja 2025
    Już wkrótce kierowcy poruszający się w uzdrowiskowej części miasta będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Od 19 maja rusza kolejny etap przebudowy
  • OSiR „Wyspiarz”. Królowa sportu wraca na świnoujski stadion
    16 maja 2025
    Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz” zaprasza mieszkańców Świnoujścia na VII Edycję Mityngu Lekkoatletycznego „Wyspiarza”, który odbędzie się
  • Świnoujska Noc Muzeów 2025: Iluminacja Portu Jachtowego, holownik „Kuna” z 1884 roku i debata przyszłości Basenu Północnego
    16 maja 2025
    Świnoujście zaprasza na niezapomnianą Noc Muzeów – 17 maja 2025 roku. To będzie wieczór pełny historii, kolorowych iluminacji, zabawy, a także
  • Przebadaj się i skosztuj zdrowych potraw – Expo Zdrowie w Świnoujściu
    16 maja 2025
    Bezpłatne badania profilaktyczne, praktyczne informacje na temat zdrowego stylu życia oraz degustacja zdrowych potraw – to wszystko czeka na mieszkańców
  • Jak oddać ważny głos? Wybory prezydenckie 2025
    16 maja 2025
    Już 18 maja 2025 roku Polki i Polacy udadzą się do urn wyborczych, by wziąć udział w wyborach prezydenckich. Zanim jednak wybierzemy nowego Prezydenta
  • Klub Sportowy Prawobrzeże Świnoujście. „Cykl turniejów o Puchar GAZ-SYSTEM” – relacja
    13 maja 2025
    W dniu 11.04.2025 roku Klub Sportowy Prawobrzeże Świnoujście był organizatorem Turnieju pn. „Cykl turniejów o Puchar GAZ-SYSTEM” pod generalnym
  • KS Prawobrzeże Świnoujście. „Cykl turniejów o puchar GAZ-SYSTEM”
    10 maja 2025
    11 Maja 2025 roku, w niedzielę, odbędzie się turniej pn. „Cykl turniejów o puchar GAZ-SYSTEM” pod patronatem Sponsora Głównego: Operatora
  • Pirania Kasia świętuje przeprowadzkę do nowego akwarium i… urodziny
    10 maja 2025
    Pamiętacie piranię Kasię? Właśnie przeprowadziła się do nowego akwarium. Jej nowy dom jest większy od poprzedniego i ma widok na turystów
  • Filia uczelni wyższej powstaje w Świnoujściu
    10 maja 2025
    Od października 2025 roku Świnoujście zyska swoją pierwszą wyższą uczelnię. Przy ulicy Norweskiej 12 rozpocznie działalność filia Poznańskiej
  • Świnoujście uczciło 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej
    10 maja 2025
    W czwartek, 8 maja, w Świnoujściu odbyły się uroczystości upamiętniające 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej w Europie. Hołd poległym
  • W Świnoujściu startuje wielki test kompetencji cyfrowych
    10 maja 2025
    Świnoujście przystąpiło do projektu IT Fitness Test – wielkiego sprawdzianu kompetencji cyfrowych dla uczniów i nauczycieli. Nad projektem wspólnie
  • Tymczasowa zmiana tras linii A i B
    10 maja 2025
    W związku z trwającym remontem ulicy Sienkiewicza, konieczne jest tymczasowe wyłączenie z ruchu ul. Krzywoustego na odcinku od ul. Sienkiewicza do ul.
  • Planowana przerwa technologiczna PEC w dniu 21 maja
    10 maja 2025
    Mieszkańcy Świnoujścia muszą przygotować się na jednodniową przerwę w dostawie ciepła. Jak informuje Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o.,
  • „Odłóż telefon i żyj” – trwa malowanie napisów przed przejściami dla pieszych
    10 maja 2025
    Pożyteczna inicjatywa ma zwiększyć bezpieczeństwo dzieci i młodzieży na ulicach Świnoujścia. W piątek przed Szkołą Podstawową nr 6 przy ulicy
  • Gryficki Dom Kultury. Konkurs plastyczny z okazji Dnia Mamy „W sercu się nie mieści”
    10 maja 2025
    Gryficki Dom Kultury zaprasza uczniów klas IV–VI szkół podstawowych z terenu gminy Gryfice do udziału w wyjątkowym konkursie plastycznym z okazji Dnia
  • 398. parkrun
    10 maja 2025
    W sobotni poranek odbyła się 398. edycja parkrun Świnoujście. Na starcie pojawiło się 50 uczestników, w tym liczne grono debiutantów i stałych

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Strona posiada Certyfikat Bezpieczeństwa SSL

https://tu.swinoujscie.pl/kontakt/