Polacy o technologii – nadzieje, obawy i edukacja w erze AI
Bosch Tech Compass 2025 to badanie opinii przygotowane na zlecenie firmy Bosch, które ukazuje złożone relacje społeczeństwa z technologią – w tym roku pierwszy raz badano również respondentów z Polski.
Bosch Tech Compass to cykliczny raport badający nastawienie mieszkańców różnych krajów do technologii, przygotowywany na zlecenie Bosch. Obecna edycja została zrealizowana przez firmę GIM metodą CAWI w październiku 2024 roku. Wyniki indeksu globalnego oparto na średniej z siedmiu krajów, w których badanie realizowane jest od kilku lat (Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Wielka Brytania i USA). Ankietę przeprowadzono na reprezentatywnej próbie osób powyżej 18. roku życia. W Polsce badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1002 respondentów w wieku 18–69 lat, z uwzględniono płeć i region pochodzenia.
Z raportu wynika m.in., że:
- aż 63% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że postęp technologiczny czyni świat lepszym. Najczęściej wskazywane przez nas zalety technologii to ułatwienie pracy (67%), poprawa komfortu życia (60%) i opieki zdrowotnej (42%) oraz zwiększenie bezpieczeństwa (37%)
- sztuczna inteligencja ma stać się najważniejszą technologię następnego dziesięciolecia – w Polsce wskazało ją aż 66% respondentów. Według raportu, jesteśmy już gotowi zaufać AI w takich obszarach jak finanse (36%), zdrowie (33%), prace domowe i sprzątanie (31%).
- 63% polskich respondentów deklaruje, że w ogóle nie używa narzędzi AI w pracy, a ukończenie szkoleń z tego obszaru deklaruje jedynie 10% polskich badanych. Stanowi to wyraźny kontrast szczególnie w zestawieniu z krajami Azji: odbycie takich szkoleń zadeklarowało 57% respondentów z Indii i 38% z Chin.
- w każdym z badanych krajów ponad połowa respondentów zgadza się z twierdzeniem, że nauka o AI powinna być osobnym przedmiotem w szkole. W Chinach i Indiach konieczność wprowadzenia edukacji o sztucznej inteligencji do szkół dostrzega 84% i 79% osób. W Polsce – 74% badanych.
Wyniki badania komentuje Magdalena Kołomańska, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej Grupy Bosch w Polsce.
Praca
Technologia
Edukacja
AI najważniejsza
Sztuczna inteligencja jako przedmiot w szkole?
- Bosch Tech Compass 2025, badanie opinii przygotowane na zlecenie firmy Bosch, ukazuje złożone relacje mieszkańców Polski
z technologią. - Raport potwierdza, że dostrzegamy szanse związane z rozwojem technologicznym i widzimy duży potencjał technologii w konkretnych obszarach, jednocześnie – wciąż obawiamy się nieznanego.
- Sztuczna inteligencja wskazywana jest przez Polaków jako najważniejsza technologia najbliższego dziesięciolecia.
- Badanie przygląda się również wykorzystaniu AI w pracy, sposobom uczenia się nowych technologii oraz opiniom dotyczącym odpowiedzialności za edukację w obszarze nowych technologii.
Jaki świat z technologią?
Zgodnie z wynikami badania Bosch Tech Compass* polscy respondenci oceniają wpływ technologii na świat raczej pozytywnie. Aż 63% zgadza się ze stwierdzeniem, że postęp technologiczny czyni świat lepszym, co jest wynikiem plasującym się nieco poniżej średniej dla pozostałych siedmiu badanych krajów (69%). Największy optymizm w tym względzie panuje w Indiach (84%) i Chinach (88%).
Zgodnie z danymi Bosch Tech Compass, w Polsce dostrzegamy szereg zalet płynących z rozwoju technologii, koncentrujemy się przede wszystkim na korzyściach praktycznych i poprawie jakości życia. Najczęściej wskazywane przez polskich respondentów zalety technologii to ułatwienie pracy (67%), poprawa komfortu życia (60%) i opieki zdrowotnej (42%) oraz zwiększenie bezpieczeństwa (37%). Pomimo pewnych różnic między krajami wyniki badania pokazują też powszechną nadzieję pokładaną w innowacjach technologicznych, które mają stać się narzędziem do radzenia sobie z kryzysem klimatycznym. Największy optymizm panuje w tym względzie w Chinach (85%), Indiach (83%)
i Wielkiej Brytanii (71%). Najbardziej sceptyczni są Francuzi (53%). W Polsce 62% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że przyszły postęp technologiczny będzie kluczowy w walce ze zmianami klimatu.
Natomiast obawy badanych budzą technologie, które mogą potencjalnie zagrażać prywatności, bezpieczeństwu pracy i pogłębiać nierówności społeczne. Co ciekawe, często są to te same technologie, z którymi jednocześnie wiążemy największe nadzieje: AI czy roboty.
„Badanie Bosch Tech Compass pokazuje, że musimy cały czas budować zaufanie do sztucznej inteligencji, bo strach przed nieznanym wciąż istnieje. 82% respondentów z Polski oczekuje, że firmy będą posiadały kodeks AI, czyli jasne wytyczne dotyczące wykorzystania tej technologii. W Bosch już kilka lat temu opracowaliśmy zasady stosowania sztucznej inteligencji w naszych produktach, jasno określając etyczne granice dla AI. To człowiek musi mieć pełną kontrolę nad tą technologią, aby móc mieć do niej pełne zaufanie” – podkreśla Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.
AI najważniejszą technologią przyszłości
Za najważniejszą technologię mającą dominować w następnym dziesięcioleciu mieszkańcy wszystkich badanych krajów uznali sztuczną inteligencję – w Polsce wskazało ją aż 66% respondentów. Podobne wyniki technologia ta uzyskała w innych regionach świata. Dwa kolejne rozwiązania technologiczne wskazane przez polskich badanych jako kluczowe dla rozwoju kraju w kolejnych latach to roboty przemysłowe (27%) i wodór/ ogniwa paliwowe (25%). Mieszkańcy innych regionów dostrzegają też znaczenie 5G, robotów przemysłowych i pojazdów autonomicznych/ automatyzacji jazdy.
Co ciekawe, w Polsce ten ostatni obszar cieszy się mniejszym zainteresowaniem – wskazało go jedynie 18% badanych.
W jakich obszarach życia prywatnego jesteśmy już gotowi zaufać AI? Osoby mieszkające w Polsce wskazują przede wszystkim na finanse (36%), zdrowie (33%), prace domowe i sprzątanie (31%).
Sztuczna inteligencja pracy
Jednocześnie Polska zdaje się być mniej zaawansowana we wdrażaniu AI w środowisku pracy – aż 63% respondentów deklaruje, że w ogóle nie korzysta z narzędzi AI w tym obszarze. Dla porównania, w Indiach i Chinach odsetek badanych deklarujących to samo wynosi jedynie 31%. Polscy ankietowani najrzadziej z mieszkańców wszystkich krajów widzą też AI jako technologię kluczową lub ważną w ich obecnej pracy (31%). Różnią się tym samym znacząco od mieszkańców Indii i Chin, w których aż 83% i 76% badanych uznało, że sztuczna inteligencja już dziś jest istotna w ich obszarze aktywności zawodowej. W Brazylii, USA i Wielkiej Brytanii znaczenie sztucznej inteligencji w tym aspekcie dostrzega już około połowy badanych.
Ukończenie szkoleń z obszaru AI w pracy deklaruje jedynie 10% polskich badanych. Stanowi to wyraźny kontrast – szczególnie w zestawieniu z krajami Azji: odbycie takich szkoleń zadeklarowało 57% respondentów z Indii i 38% z Chin. Jednocześnie w Polsce aż 64% osób zamierza samodzielnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.
Mimo obecnego niewielkiego wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w pracy respondenci w Polsce postrzegają ten obszar jako atrakcyjną ścieżkę kariery. W badaniu Bosch specjalista ds. AI był wskazywany jako najchętniej wykonywany zawód (19%) obok lekarza (18%) i prawnika (17%).
Jeśli przyjrzymy się niepokojom związanym z AI, najwięcej osób obawia się, że AI zagrozi ich miejscom pracy w Chinach (70%) i Indiach (63%). W pozostałych badanych krajach twierdzi tak mniej niż połowa respondentów: najmniejsze obawy mają mieszkańcy Niemiec (34%) i Polski (38%).
AI jako przedmiot w szkole?
Świadomość wagi edukacji w obszarze AI jest wysoka na całym świecie.
W każdym z badanych krajów ponad połowa respondentów zgadza się z twierdzeniem, że powinien to być osobny przedmiot w szkole. W Chinach i Indiach konieczność wprowadzenia edukacji o sztucznej inteligencji do szkół dostrzega 84% i 79% osób. W Polsce – 74% badanych. Polscy respondenci wskazują też instytucje edukacyjne (68%) i rząd (55%) jako główne podmioty odpowiedzialne za edukację w zakresie AI. Jednak młodzi (18–29 lat) częściej niż starsi przypisują odpowiedzialność za edukację w zakresie AI firmom, co sugeruje oczekiwanie zaangażowania sektora prywatnego w przygotowanie przyszłych pracowników.
Jednocześnie jedynie 33% mieszkańców naszego kraju zgadza się ze stwierdzeniem, iż obecne placówki edukacyjne przygotowują studentów odpowiednio do wejścia na rynek pracy z AI. W innych krajach taki pogląd podziela blisko połowa respondentów.
„AI jest dla nas kluczową technologią przyszłości, cały czas rozszerzamy ofertę narzędzi AI dostępnych dla pracowników Bosch. Dlatego stawiamy na edukację: już od 2020 roku oferujemy szkolenia w tym zakresie” – podkreśla Rafał Rudziński.
Sztuczna inteligencja w polityce?
Czy politycy powinni wykorzystywać AI do rozwiązywania konfliktów? Z tym twierdzeniem zgadza się aż 72% respondentów z Indii i odpowiednio 65% i 57% respondentów z Chin i Brazylii. W Polsce uważa tak 49% badanych i odsetek ten jest wyższy wśród osób starszych (w wieku 60–69: 56%) niż młodszych (w wieku 18–29: 45%).
Wskazuje to na potrzebę intensyfikacji edukacji w zakresie nowych technologii, szczególnie AI, oraz konieczność prowadzenia otwartej dyskusji na temat etycznych i społecznych aspektów jej wykorzystania. Wyniki badania podkreślają również rolę instytucji edukacyjnych, rządu i biznesu w przygotowaniu społeczeństwa do wyzwań ery cyfrowej.
Źródło: Bosch
Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia ponad 9 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2024). W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 7,5 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub – centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.
Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska
Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 417 900 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2024). W 2024 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 90,5 mld euro. Bosch prowadzi działalność
w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę
w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia ok 86 900 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad
48 000 ekspertów IT.
Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress