Ryszard Grobelny pokieruje radą programową do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego
Eksperci wypowiedzą się na temat analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego. Radą programową pokieruje Ryszard Grobelny – prezes Fundacji Miasto, powołanej przez Związek Miast Polskich do którego należy Miasto Świnoujście. Za powstaniem takiej rady zagłosowali wszyscy radni obecni na czwartkowej sesji rady miasta.
Spełniamy obietnice. Wyniki prac rady będą także częścią przyszłej Strategii Rozwoju Miasta na kolejne lata. Chcemy to zrobić w oparciu o merytoryczne decyzje i przede wszystkim opinie mieszkańców. Bardzo dziękuję za zaangażowanie panu przewodniczącemu Ryszardowi Grobelnemu, burmistrzowi Międzyzdrojów Mateuszowi Bobkowi i wszystkim członkom rady – mówi Joanna Agatowska, Prezydent Miasta Świnoujście.
Rada wspólnie z ekspertami ma za zadanie przygotować i przedłożyć Radzie Miasta Świnoujście analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym dla Gminy Miasto Świnoujście w zakresie jego oddziaływania gospodarczego, społecznego, środowiskowego i transportowego.
Rada Programowa będzie musiała zadbać o to, żeby ukazywały się informacje o jej działań. Powinny odbyć się prace warsztatowe z mieszkańcami, i zostać opracowany system konsultacji, nie poprzez zbieranie ankiet, bo to współcześnie się nie sprawdza, ale bardziej poprzez prace warsztatowe – uważa Ryszard Grobelny, przewodniczący rady.
Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście dysponuje analizami powstania terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Miasto wystąpiło o udostępnienie takich dokumentów.
Trzeba zdawać sobie sprawę, że jest nierównowaga siły podmiotów. Z racji chociażby czasu i zaangażowanych środków. W związku z tym, jednym z istotnych elementów jest to, żeby przejrzeć te dokumenty, które istnieją. One były sporządzone w określonym czasie, coś się mogło od tej pory zmienić, na coś warto zwrócić uwagę. – Nasze ekspertyzy mogą trwać nie dłużej niż cztery miesiące. To dla ekspertów jest mało czasu, bo oznacza, że można bazować praktycznie tylko na danych istniejących, a trudno zrobić jakieś pogłębione badania. W związku z tym trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczonych efektów takich działań – dodaje.
Planowany terminal ma obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach.
Usłyszałem, że port kontenerowy ma wygenerować 2000 nowych miejsc pracy. To brzmi dobrze, czy źle? Bo 10 lat temu to brzmiało bardzo dobrze. A dzisiaj? Dzisiaj jest pierwsze pytanie – skąd w ogóle będą ci pracownicy, bo raczej nie ze Świnoujścia. Biorąc pod uwagę, że Świnoujściu w tej chwili brakuje pracowników do zapewnienia tych funkcji, które już się realizuje. W związku z tym, to jest proste pytanie w takim istotnym aspekcie dla i gospodarki Świnoujścia, i dla społeczeństwa Świnoujścia – zauważa Ryszard Grobelny.
W Radzie Programowej będą przedstawiciele Prezydenta Miasta Świnoujście, przedstawiciele Rady Miasta Świnoujście, przedstawiciel Świnoujskiej Organizacji Turystycznej, przedstawiciel Północnej Izby Gospodarczej, przedstawiciel Zarządu Osiedla Warszów, przedstawiciel Gminy Międzyzdroje.
Rada Programowa przedłoży Radzie Miasta do 30 czerwca 2025 r. analizę i ocenę skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu w zakresie oddziaływania gospodarczego, społecznego, środowiskowego i transportowego. Wnioski będą także zapisane w Strategii Rozwoju Miasta.
Wojciech Basałygo
Podinspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych