Kolizja lub wypadek w tunelu? Sprawdź, jak się zachować
Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Uznam i Wolin został w środę tymczasowo zamknięty po kolizji dwóch samochodów osobowych. Jednym z pojazdów uczestniczących w kolizji było auto elektryczne. Wnioski wyciągnięte po pierwszym wypadku, do którego doszło miesiąc temu, spowodowały usprawnienie procedury w awaryjnej sytuacji, która zadziałała bardzo dobrze. Kierowcy kierowani byli na przeprawy promowe Centrum i Karsibór.
Dzięki zaangażowaniu służb, tunel udało się otworzyć w mniej niż dwie godziny. Podziękowania należą się pracownikom Zarządu Dróg Miejskich i Żeglugi w Świnoujściu, którzy stawili się w trybie pilnym na stanowiskach pracy, strażakom, policji, straży miejskiej, załogom promów, pracownikom Komunikacji Autobusowej, pracownikom porządkowym, firmom współpracującym i pracownikom Wydziału Kryzysowego.
Najważniejsze, że nikomu nic się nie stało. Jednak przy tej okazji warto przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa w tunelu.
Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania
W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu, wymagającego trzymania w ręku.
Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel.
O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu dba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System działa w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Nie zatrzymujmy się w tunelu
W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać.
Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych. Przez tunel nie mogą przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostaje możliwość korzystania z promów).
Tunel w oku kamer i systemów
Tunel jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Jest to przede wszystkim system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym.
W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu.
Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych). Aby były słyszane w pojazdach należy w radioodbiorniku włączyć funkcję TA (Traffic Announcement).
Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam.
Systemy bezpieczeństwa mają ograniczyć negatywne skutki przede wszystkim wypadków drogowych. Najważniejsze jest jednak to, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie opisanych zasad bezpieczeństwa.
Drogi ewakuacji
W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego.
Gdzie szukać informacji?
Pozostali kierowcy, którzy jeszcze nie wjechali do tunelu dowiedzą się o zamknięciu tunelu z informacji wyświetlanych na tablicach przed tunelem. Przeprawę między wyspami przejmują wówczas promy: Bieliki lub/i Karibory. Lokalne stacje radiowe nadające komunikaty dla kierowców poinformują o przyczynach zamknięcia tunelu oraz wskażą alternatywną przeprawę.
Warto zainstalować w telefonie Regionalny System Ostrzegania (RSO) – to darmowa, powszechna usługa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz wojewodów umożliwiająca powiadamianie obywateli o zagrożeniach. W RSO umieszczane są różnego rodzaju komunikaty, w tym o wypadkach drogowych.
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.
Wojciech Basałygo
Podinspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych