Jak przygotować własną wystawę fotograficzną? Podpowiadamy, co warto wiedzieć
Wystawa fotograficzna to ogromna szansa na pokazanie swoich prac szerszemu gronu odbiorców; jej przygotowanie nierzadko wymaga szeregu pracy własnej oraz odpowiednich umiejętności. Nie wystarczy bowiem rozwiesić kilku zdjęć i czekać na gości; należy wziąć pod uwagę szereg elementów, takich jak jakość ekspozycji, dostępność i widoczność, oświetlenie, a także atmosfera. Przygotowywanie wystawy to spektakularny moment w życiu każdego fotografa – by została zapamiętana, efekt musi być spektakularny. Czynników determinujących udaną wystawę jest naprawdę wiele; przygotowaliśmy kilka porad dotyczących samodzielnej organizacji wystawy fotograficznej.
Zorganizowanie pierwszej wystawy – najważniejsze wskazówki
Przygotowując pierwszą wystawę, niezwykle ważny jest wybór miejsca, w jakim ta ma zostać zorganizowana. Współcześnie artyści mają naprawdę wiele opcji, począwszy od galerii, bibliotek, domów kultury, kin studyjnych, szkół czy kawiarni. Poza wnętrzami, warto rozważyć organizację wystawy w plenerze; to ciekawa opcja, która jednak wymaga większych przygotowań związanych z zakupem odpowiednich systemów wystawienniczych. Umieszczając w nich zdjęcie można mieć pewność, że nie ulegnie ono zniszczeniu przez wiatr, deszcz czy inne czynniki atmosferyczne. Tego rodzaju ramy produkuje między innymi firma Omega System, prezentująca swoją ofertę na stronie www.scianki.info.pl. To, gdzie finalnie odbędzie się wystawa w dużej mierze zależy od kreatywności organizatora, a także samych możliwości jakie daje miasto, w którym ma być przeprowadzone wydarzenie. Dobrze jednak, by miejsce było spójne z tematyką zdjęć, znajdowało się w często odwiedzanej przestrzeni, a warunki panujące w danej lokalizacji sprzyjały odpowiedniej prezentacji fotografii.
Aby więcej osób miało świadomość o organizowanej w pobliżu wystawie, konieczne jest zadbanie o odpowiedni marketing i promocję całego wydarzenia. Spójna identyfikacja wizualna środków przekazu, rozdawanie ulotek oraz działania w social mediach stanowią fuzję pozwalającą na zdobycie rozgłosu w znacznie szybszym tempie, a także zwiększenie szans na to, że więcej osób zainteresuje się organizowaną wystawą. Warto zawczasu podejmować się współprac z galeriami i innymi artystami – w przypadku gdy samodzielne starania o wystawę prac nie przyniosą skutku, zawsze można zdecydować się na wspólne wydarzenia czy wzajemne promocje między znajomymi z branży.
Gdy czas i miejsce wystawy zostały już ustalone, czas na przygotowanie prac do pokazu. Zdjęcia powinny być nie tylko doskonałe, lecz również prezentowane w sposób wysoce estetyczny. Należy przy tym wybrać ramy, które nie odgrywają pierwszych skrzypiec w prezentacji, tym samym zakrywając cały potencjał zdjęcia. Od jakości przygotowania wystawy zależy, czy zostanie doceniona przez krytyków; powinno się dopilnować, by wszystko było zapięte na ostatni guzik, a także wzbogacone o dodatkowe atrakcje jak spotkania z artystami, warsztaty czy wykłady – dzięki temu zdobędzie się więcej chętnych na udział w całym wydarzeniu.
Liczą się interakcje! Rola nawiązywania kontaktu z gośćmi w trakcie wystawy
Wystawa fotograficzna to doskonała okazja do nawiązania kontaktów zarówno z odbiorcami, jak i innymi artystami. Warto odpowiednio się zaprezentować – nawiązać dialog z widzami, wymienić doświadczenia z innymi twórcami, a przy tym maksymalnie wykorzystać ten czas do rozmów, które mogą poszerzyć horyzonty, a także rozwinąć perspektywy zawodowe. Zorganizowanie wystawy to jednocześnie stworzenie platformy do budowania własnej sieci kontaktów i rozwoju swojej kariery. Każde odwiedziny gości, rozmowa i nowe znajomości mogą doprowadzić do nieoczekiwanych oraz wartościowych możliwości.