Wyższy poziom bezpieczeństwa na 152 przejazdach kolejowo-drogowych
Będą nowe systemy i dodatkowe zabezpieczenia na 152 przejazdach kolejowo-drogowych
w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, lubuskim, dolnośląskim, opolskim, małopolskim i podkarpackim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 13 umów o łącznej wartości ponad 177 mln złotych netto na prace, efektem których będzie wyższy poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami.
W woj. zachodniopomorskim na linii 202 Gdańsk Główny – Stargard na 14 przejazdach kolejowo-drogowych zostanie wymieniona samoczynna sygnalizacja przejazdowa i zamontowane będą tarcze ostrzegawcze przejazdowe, które będą informować maszynistę o sprawności urządzeń na najbliższym przejeździe kolejowo-drogowym. Na skrzyżowaniach linii kolejowej z drogami m.in w Sławnie na ul. Gdańskiej, w Przystawach na drodze z Gruszewa do Białogardu oraz w Bystrzynce i Goli Dolnej niedaleko Świdwina zostaną zamontowane nowe rogatki oraz kamery. Dodatkowo na wszystkich przejazdach zostanie wymienione oświetlenie, co zwiększy poziom bezpieczeństwa.
W woj. wielkopolskim na 29 przejazdach kolejowo-drogowych, w tym m.in. w Lipce Krajeńskiej, Lubczu Wielkim i Bielicach Nowych niedaleko Krzyża Wielkopolskiego (linia 203 Tczew – Kostrzyn), w Zbąszyniu na ul. Poznańskiej i Topolowej oraz we Włoszakowicach i Stefanowie (linia nr 359 Leszno – Zbąszyń) urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostaną wymienione na urządzenia nowszej generacji, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu kolejowego i drogowego.
W woj. lubuskim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują 53 przejazdy kolejowo – drogowe. Na ul. Zbąszyńskiej w Dąbrówce Wielkopolskiej na przejeździe pojawią się rogatki i sygnalizacja. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa systemy przejazdowe zostaną wymienione również m.in. na przejazdach kolejowo-drogowych w Zielonej Górze na al. Wojska Polskiego, w Babimoście na ul. Sulechowskiej i ul. Leśnej oraz Żaganiu na ul. Szkolnej.
W woj. dolnośląskim dodatkowe zabezpieczenia pojawią się łącznie na 21 przejazdach. W sygnalizację świetlno-dźwiękową i półrogatki wyposażone zostaną np. przejazdy m.in. w Legnicy na ul. Gniewomierskiej i Koskowickiej, w Goliszowie, Białej i Wierzbowej (linia 275 Wrocław Muchobór – Gubinek) w Złotoryi na ul. Chojnowskiej oraz w Kamieńcu Ząbkowickim na ul. Skoroleckiej.
W woj. opolskim na 4 przejazdach zostaną wymienione samoczynne systemy przejazdowe na urządzenia nowej generacji na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami w Dobrzeniu Wielkim na ul. Sienkiewicza i w Smolarniku (linia 277 Opole Groszowice – Wrocław Brochów) oraz w Osinach na ul. Polnej i Budzieszowicach (linia 287 Opole Zachodnie – Nysa).
W woj. podkarpackim 5 przejazdów kolejowo-drogowych zyska nowe zabezpieczenia. Będzie nowa sygnalizacja dźwiękowa i świetlna sterowana przez nowoczesne systemy, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Prace obejmują przejazdy kolejowo-drogowe w miejscowościach: Makowisko i Korzenica w powiecie jarosławskim oraz Wojaszówka, Szebnie i Brzyście w powiecie jasielskim.
W woj. małopolskim na 26 przejazdach kolejowo-drogowych poprawi się poziom bezpieczeństwa. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym nowszej generacji zyskają np. skrzyżowania kolejowo-drogowe m.in. w Muszynie na ul. Kościuszki i Kamionce Małej (linia 96 Tarnów – Leluchów) i w Krakowie na ul. Dąbskiej. Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu kolejowego i drogowego poprawi się również m.in. w Kętach na ul. Kleparz i Kalwarii Zebrzydowskiej na ul. Czernej (linia kolejowa 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała Główna).
Modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych wpisują się w działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami. Prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury zapewniają bezpieczne podróże koleją dla pasażerów pociągów, kierowców, pieszych i rowerzystów oraz minimalizują ryzyko wystąpienia ewentualnych usterek.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych”. Wartość całej inwestycji to ponad 467 mln zł. Projekt jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Magdalena Janus
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.