Rusza nabór szkół do programów Fundacji Orange
„Moc działania razem” – pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do bezpłatnych programów, które wspierają uczniów w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i zachęcają też do współpracy i nauki w grupie. Placówki mogą zgłaszać się do MegaMisji (dla klas 1–3) i #SuperKoderów (dla klas 4–8) do 15 maja, a zajęcia rozpoczną się we wrześniu br.
Środowisko cyfrowe jest ważną i naturalną częścią życia młodych ludzi. Według badań UKE za 2022 rok, dzieci zwykle zaczynają korzystać z telefonu komórkowego mając 7- 10 lat. Warto wspierać uczniów, aby czerpali z cyfrowego świata to, co dobre i co im służy, a jednocześnie potrafili budować satysfakcjonujące relacje i współpracować. Wartościowe kontakty i umiejętność działania razem to fundamenty dające młodym ludziom lepsze rozumienie życia społecznego, ale i poczucie bezpieczeństwa.
We współczesnym świecie ważne są umiejętności cyfrowe, ale jeszcze ważniejsze są kompetencje społeczne. Dlatego w inicjatywach naszej Fundacji łączymy naukę obu tych kompetencji przyszłości. Edukacja nt. bezpieczeństwa w sieci w MegaMisji, czy nauka podstaw programowania w #SuperKoderach – odbywa się poprzez współpracę, wspólną refleksję, zabawę. Scenariusze zajęć zachęcają do innej formuły niż ta tradycyjna – w ławkach. Atrakcyjne lekcje to większa motywacja dzieci, które szybciej się uczą, a jednocześnie doświadczają, jak ważne jest działanie razem – tłumaczy Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
Oba programy wpisują się w podstawę programową, a udział w nich wzięło 2 tysiące szkół i ponad 50 tysięcy uczniów. Co ważne, nauczycielki i nauczyciele nie muszą być specjalistami od nowych technologii – otrzymują od nas kompleksowe wsparcie oraz gwarantowane nagrody dla szkół. Obie inicjatywy realizujemy z powodzeniem w miastach i wsiach, w placówkach dużych i małych – dodaje Izabela Kręgiel, koordynatorka programu MegaMisja w Fundacji Orange.
Jak wyglądają zajęcia w ramach programu MegaMisja?
MegaMisja dla klas 1–3 uczy zdrowych nawyków cyfrowych. Ważne tematy tłumaczone są poprzez zabawę. Uczniowie poznają takie kwestie, jak: krytyczne podejście do treści w sieci, netykieta, ochrona prywatności, zachowanie bezpieczeństwa, wartościowe spędzanie czasu przed ekranami czy dbanie o cyfrową równowagę. Wszystko w formie angażującej zabawy, w której dzieci pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika. Szkoła otrzymuje nagrody oraz wsparcie merytoryczne przy realizacji programu.
Czym zajmują się uczniowie w ramach programu #SuperKoderzy?
W programie #SuperKoderzy dla klas 4–8 uczniowie budują roboty, tworzą stacje pogodowe, kodują – rozwijając kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Nauczyciele mają do wyboru 15 ścieżek tematycznych, co pozwala prowadzić lekcje w ramach wielu przedmiotów (historia, język polski, muzyka, matematyka, lekcje przyrody czy język obcy), a także w szkołach specjalnych i klasach integracyjnych. Pedagog nie musi być specjalistą od technologii – otrzyma kompleksowe wsparcie. Szkoła otrzymuje także grant na zakup niezbędnego sprzętu.
Jak zgłosić się do programów?
Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją lub z #SuperKoderami, nauczyciel powinien do 15 maja wypełnić formularz i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami. Temat pracy brzmi: „Zaproś MegaMisję/#SuperKoderów do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij dlaczego chcesz być w naszym programie” Szczegóły na: www.fundacja.orange.pl/nabor-szkol gdzie można znaleźć tutoriale pomocne przy tworzeniu wniosku. Informacji udziela również dedykowana infolinia: +48 502 091 955.
Fundacja Orange od lat działa na rzecz edukacji, rocznie wspiera tysiące nauczycielek i nauczycieli w tym, by ciekawie i skutecznie uczyli najmłodszych, jak bezpiecznie i mądrze korzystać z internetu. Programy fundacji rozwijają także zainteresowanie dzieci i młodzieży nauką programowania i sztuczną inteligencją. Podkreślają jednocześnie, jak ważne jest zachowanie zdrowego umiaru oraz krytyczne myślenie. Fundacja szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja: Enter realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Jej inicjatywy oparte są na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami.
Źródło: IdPR Sp. z o.o.