Świnoujście. „Przestrzeń cyklicznej zmiany w paradygmacie Étienne-Louis Boullée – gdzie żyją utopie grasują wilki”
Serdecznie zapraszamy na wystawę poświęconą Utopi, idei która pod różnymi postaciami przenika naszą rzeczywistość, budując ją równie często jak dekonstruując. Ale także jej wpływem na kulturę relacji społecznych i projekcję, poprzez szeroko rozumiane sztuki wizualne, na lokalną przestrzeń społeczną.
Wystawa, której tytuł zawiera w sobie credo ekspozycyjnego zamierzenia, prezentowanego wspólnie z architektem Szymonem Rozwałką 18 lutego w ms44. To ciekawy projekt, dotykający obszaru tożsamości lokalnej, pomagający zrozumieć jej uwarunkowania przestrzenne i kierunki rozwoju w kontekście zagadnień związanych z szeroko rozumianą architekturą i planowaniem przestrzennym.
Szereg koncepcji, projektów architektonicznych studentów, czeskiego Instytutu Projektowania Eksperymentalnego, Wydziału Architektury Uniwersytetu Technicznego w Brnie, często utopijnych w programowym założeniu, zostanie pokazanych w kontekście radykalnych idei Étienne-Louisa Boullée, klasycystycznego wizjonera. W przypadku francuskiego wizjonera mniej ważne są implikacje wynikające z tego, że architektura klasycystyczna stała się wzorcem dla XX wiecznego totalitarnego monumentalizmu. Mauzoleum Isaaca Newtona autorstwa Étienne-Louisa Boullée, jest niewątpliwie świątynią poświęconą racjonalności, której zimna geometryczność wydaje się dziś czymś przerażająco nieludzkim.
Jednak w intencji humanistów filozofia wieku Oświecenia miała stać się niezależną, nieskrępowaną, wolną od przymusów i przesądów, pozwalającą wypowiadać bez przeszkód najśmielsze nawet poglądy, również w języku architektury.
To oczywista utopia, ale trzeba pamiętać że utopie, wyrosłe w epoce oświecenia, rzucają głęboki cień sięgający naszej dystopicznej codzienności. Można więc zapytać, i to czynimy pod pretekstem tej ekspozycji, jakiego kształtu mogą być cienie studenckich opracowań?
Podtytuł „Tam gdzie żyją utopie grasują wilki”, to metafora ukazująca zmienny kontekst, w jakim oceniane mogą być być idealistyczne projekty. Symboliczna figura Étienne-Louisa Boullée jest współcześnie czytelnym odniesieniem, czym mogą stać się utopie zmienione w programy wyborcze i pełniące role narzędzi w rękach niefrasobliwych polityków.
Pierwotna idea studenckiego projektu i pierwszego jego pokazu, osnuta jest wokół Junkspace, terminu stworzonego przez Rema Koolhaasa a będącego synonimem procesu dewaluacji architektonicznych powiązań i naruszenia jej struktur. Przestrzenią narastającą w formule Junkspace nie powodują logiczne zasady, nie ma ona wewnętrznego porządku i prowadzi do chaosu. Rozrastając się w sposób niekontrolowany, w konsekwencji zaburza relacje społeczne. Można zaryzykować tezę, że to kulturowy proces. Czy jednak próba opisania czy nazwania a więc uporządkowania śmieciowej przestrzeni, nie jest kolejną ideologiczną utopią?
Galeria Sztuki Współczesnej ms44, sobota 18 lutego o godzinie 18.00.ul. Armii Krajowej 13
Wystawa trwa od 18 lutego 2023 do 27 marca 2023 roku
kurator: mgr inż. arch. Szymon Rozwałka
Wydział Architektury Uniwersytet Techniczny (Vysoké Učení Technické VUT) w Brnie Republika Czeska
Anna Kabeláčová
Vit Šarišský
Filip Sovíček
Ivana Guzová
Jana Řehořová
Tomáš Wolf
Jiří Zezulka
Diana Bevelaquová
Dagmar Dvořaková
Tereza Jeckelová
Tomáš Müller
Matteo Marchese
Karin Krettková
Tereza Pavlíčková
Hana Valíčková