Świnoujście otwiera tunel
Gdzie możesz zaparkować w mieście
Obecnie w mieście jest prawie 5,5 tysiąca różnych miejsc postojowych (parkingi, zatoczki, wzdłuż ulic). W trakcie realizacji są kolejne, w tym tak oczekiwane parkingi wielopoziomowe. Ten przy ulicy Bema jest na ukończeniu.
To będzie pierwszy wielopoziomowy parking w Świnoujściu. Znajdzie się w nim 250 miejsc. Buduje go świnoujska spółka PARK SYSTEM.
Parkingi, także wielopoziomowe: gdzie i na ile miejsc
Dwa następne wielopoziomowe parkingi powstaną przy ulicach Piastowskiej, Kołłątaja. Zgodnie z przyjętym przed Radę Miasta Świnoujście Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, na tym pierwszym ma być 100-180 miejsc postojowych, na drugim około 320. Wybuduje je szczecińska spółka DAREST. Zgodnie z deklaracją dzierżawcy, oba mają być gotowe w przyszłym roku.
Czwarty wielopoziomowy parking powstanie przy ulicy Uzdrowiskowej u zbiegu z ulicą Zdrojową. Inwestorem jest świnoujska spółka PARK SYSTEM. Zgodnie z planem zagospodarowania miasta może tam być od 250 do 500 miejsc postojowych.
Ukończony jest kolejny parking na 150 miejsc u zbiegu ulic Wojska Polskiego i Bałtyckiej, który zbudowało Miasto. Zaraz po wyjeździe z tunelu pod stronie wyspy Uznam, gotowy jest już także parking na 170 miejsc postojowych. Tuż obok jest przystanek komunikacji miejskiej. Będzie to więc dobre miejsce, aby kierowcy z zewnątrz zostawili na nim swój samochód i przesiedli się do miejskiego autobusu.
Z kolei po stronie wyspy Wolin, w ramach przebudowy węzła przesiadkowego, powstał parking na 125 miejsc przy ulicy Barlickiego (wjazd od ulicy Okólnej). Parking ten ma umożliwić pozostawienie samochodu w rejonie węzła przesiadkowego kolejowo-promowo-autobusowego i skorzystanie z innych środków transportu: miejskiego autobusu, promu, roweru. W ramach tej samej inwestycji zakończyła się także przebudowa ulicy Dworcowej na wysokości dworca kolejowo – autobusowego.
Nowoczesne sterowanie ruchem w mieście
Ale to nie wszystko. W mieście uruchomiony zostanie ITS. To inteligentny system transportowy, który wykorzystuje nowoczesne technologie, aby uzyskiwać określone korzyści – m.in. poprawę bezpieczeństwa podroży, skrócenie czasu przejazdu i bardziej efektywne wykorzystanie sieci transportowej.
Na czym będzie polegał w Świnoujściu? Przede wszystkim na sterowaniu ruchem pojazdów. Mówiąc bardziej obrazowo, na najbardziej newralgicznych skrzyżowaniach system obsługujący sygnalizację świetlną będzie na bieżąco analizował ruch pojazdów, z którego kierunku w danej chwili jest najwięcej aut i dostosowywał tę sygnalizację (długość trwania cyklu zielonego światła) tak, aby jak najwięcej aut z tego właśnie kierunku przejechało. Na obu wjazdach od strony Niemiec zamontowane będą kamery, które na bieżąco będą monitorować ruch pojazdów, ich liczbę itp.
Będą także zamontowane tablice świetlne, które w razie konieczności będą informować kierowców o zamknięciu tunelu i gdzie w związku z tym powinni się kierować, aby przeprawić się z wyspy na wyspę.
Opcjonalnie będzie również możliwość rozszerzenia ITS o tablice świetlne informujące kierowców, gdzie aktualnie i ile jest wolnych miejsc postojowych oraz o tablice na przystankach autobusowych, na których będzie wyświetlana godzina przyjazdu najbliższego autobusu wraz z nazwami ulic, który będzie jechał.
Nad funkcjonowaniem systemu będzie czuwać Centrum Zarządzania Ruchem, którego pracownicy w razie konieczności będą na bieżąco reagować na wszelkie nieprawidłowości.
W przetargu na budowę systemu zarządzania ruchem ITS swoje ofert złożyły trzy firmy: Sprint S.A. z Olsztyna na kwotę 18,4 mln złotych oraz dwie z miejscowości Modlniczka pod Krakowem: Swarco Poland sp. z o.o. na 17,2 mln złotych i Maxto Technology sp. z o.o. na kwotę prawie 22 mln złotych. W tej chwili oferty są na etapie oceny przez komisję przetargową. I etap ITS ma być zrealizowany jeszcze w tym roku.