Port Szczecin-Świnoujście – portowe inwestycje – stan na koniec 2022 roku
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA to jeden z liderów inwestycyjnych w regionie. Obecnie w portach trwają inwestycje, których wartość przekracza dwa miliardy złotych. Wszystko po to, by utrzymać stały rozwój portów, stwarzać warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie.
Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą zawijać do portu w Szczecinie, po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo – załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.
Rozbudowa terminalu LNG
Główne elementy infrastruktury, która powstanie w ramach realizacji projektu „Nabrzeże” w zakresie umownym określonym przez ZMPSiŚ to między innymi: pomost załadunkowy o wymiarach około 64×44 m wraz ze wszystkimi niezbędnymi urządzeniami i wyposażeniem, dalby cumownicze i odbojowe wyposażone w zestawy haków cumowniczych typu QRH – szybko zwalniających (Quick Release Hooks), pomosty komunikacyjne pomiędzy dalbami, system odbojowy – odbojnice typu SCN – stożkowe (Super Cone Fenders), pachoły cumownicze umieszczone na pomoście załadunkowym oraz na niektórych dalbach odbojowych, Zintegrowany Morski System Bezpieczeństwa Nawigacji (Pilotage, Navigation and Docking System) oraz estakada rurociągów o długości około 250 m posadowiona na palach zwieńczonych belkami żelbetowymi, na których posadowiona będzie stalowa konstrukcja wsporcza pod żelbetowe koryto rurociągów technologicznych. Estakada rurociągów będzie łączyć pomost załadunkowy z estakadą rurociągów na lądzie. W ramach projektu „Nabrzeże” zostaną również wykonane prace czerpalne obejmujące pogłębienie akwenu do głębokości technicznej 14,5 m.
Zakończono prace czerpalne związane z rozbudową oraz pogłębieniem istniejącej obrotnicy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu, prace palowe – łącznie wbito 288 sztuk pali stalowych, prace związane z betonowaniem głowic pali, prace związane z wytwarzaniem elementów prefabrykowanych estakady dojazdowej, technologicznej oraz przeładunkowej, zakończono montaż prefabrykatów na powyższych obiektach.
Dobiegły również prace związane z betonowaniem poszczególnych zakresów tj. dalb cumowniczych i dalb cumowniczo odbojowych, płyty platformy dojazdowej oraz płyty praformy przeładunkowej. Zakończono również montaż haków szybkozwalniającyh oraz systemu odbojowego.
Dobiegają końca prace zbrojarskie związane z konstrukcją zbiornika na ocieki oraz kanałem odprowadzającym wycieki LNG.
W pierwszym półroczu 2023 roku planowane jest zakończenie prac związanych z montażem urządzeń sanitarnych, sieci energetycznych oraz teletechnicznych, a także systemu Zintegrowanego Morskiego Systemu Bezpieczeństwa Nawigacyjnego (system PNDS). Planowany termin zakończenia inwestycji drugie półrocze 2023. Obecny stan zaawansowania to 90 proc.
Przystosowanie Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego
Trwają roboty żelbetowe na nabrzeżu i wyposażeniowe na estakadzie. Konstrukcja posadowienia, połączenie nabrzeża nr 5 z nabrzeżem nr 6 – zrealizowane. Plac manipulacyjny pomiędzy ulicą Duńską a Dworcową – zrealizowany, plac pomiędzy ulicą Dworcową, a wiązką torów kolejowych – zrealizowany. Plac pomiędzy wiązką torów kolejowych a linią nabrzeża – stan zaawansowania 84 proc. Układ torów kolejowych zrealizowany, estakada na torami kolejowymi wykonana w 95 proc. Konstrukcja stalowa rampy przeładunkowej została wykonana i zamontowana w łożu – stan zaawansowania 98 proc. System intermodalny 75 proc. Zwieńczeniem robót będzie montaż nowego rękawa pasażerskiego, który obecnie powstaje w Hiszpanii – stan zaawansowania 98 proc. Ogółem rzeczowy stan zaawansowania inwestycji wynosi około 94 proc. Zakończenie robót to październik 2023 r.
Port Szczecin – Basen Kaszubski
Wykonanie rzeczowe projektu 63 proc. Prace realizowane są na kilku frontach robót jednocześnie. Najbardziej zaawansowane prace są na nab. Dąbrowieckim oraz Gliwickim-Uskok gdzie roboty wykonano na obu nabrzeżach w 90 proc. Całkowicie został zamknięty Basen Notecki – trwają prace zbrojarskie i betonowe związane z konstrukcją płytową nabrzeża oraz prace sanitarne związane z budową przepompowni wód opadowych. Na nabrzeżu Chorzowskim oraz Chorzowskim-Uskok trwają roboty kafarowe, palowe oraz zbrojarskie, zakończenie prac na tych dwóch nabrzeża planowane jest na IV kw. 2023 r. Na nabrzeżu Katowickim sekcje 1-6 pogrążona została palościanka, następny etap to roboty zasypowe oraz wykonanie układu statycznego sekcji.
W międzyczasie trwają roboty związane z umacnianiem brzegów wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka a także roboty czerpalne na akwenie. Urobek deponowany jest na pola refulacyjne zlokalizowane na Ostrowie Grabowskim oraz Basenie Noteckim, który po zalądowaniu stworzy rezerwę terenową pod rozwój infrastruktury portowej w rejonie nab. Zamykającego. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2024 r.
Port Szczecin – Kanał Dębicki
Wykonanie rzeczowe na poziomie ponad 50 proc. Na Ostrowie Grabowskim trwają prace związane z wykonaniem konstrukcji żelbetowej nab. Norweskiego. Zakończyły się roboty kafarowe – wykonano kotwy gruntowe oraz ściankę szczelną. Również na nabrzeżu Duńskim roboty kafarowe są ukończone i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na nab. Czeskim na I etapie zakończono roboty kafarowe i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na Ostrowie Mieleńskim budowane jest pole odkładu refulatu, powstał specjalny most umożliwiający przemieszczanie się samochodów w ten rejon. Rozpoczęto roboty czerpalne w Kanale Dębickim. Zakończenie prac jest planowane na II kwartał 2024.
Infrastruktura techniczna
W ramach Inwestycji „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu” układane są linie kablowe średniego i niskiego napięcia, sieci telekomunikacyjne, wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zakończono układanie sieci ciepłowniczych preizolowanych na terenie Łasztowni oraz przy ul. Hryniewieckiego. Zmodernizowano węzeł cieplny w budynku głównym przy ul. Bytomskiej 7. Przystąpiono do robót fundamentowych związanych z budową nowych stacji transformatorowych. Trwa budowa zbiorników retencyjno – uśredniających na terminalu promowym w Świnoujściu oraz sieci kanalizacji tłocznej związanej z odbiorem ścieków z promów.
Projekty mają wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) oraz z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ)
Źródło: https://www.port.szczecin.pl/
Tadek
3 lutego 2023 @ 12:28
Miło czytać, jak kiedyś 2 największy port w Europie, znów się rozwija 🙂