Jerzy Wołosiuk z odznaką Gryfa Zachodniopomorskiego: Dyrektor Artystyczny Opery Na Zamku wyróżniony
Z dumą i przyjemnością informujemy, że dyrektor artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie Jerzy Wołosiuk* otrzymał od Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego w uznaniu zasług dla rozwoju Pomorza Zachodniego srebrną Odznakę Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego.
Nagrodę w sobotę 17 grudnia wręczył Marszałek Województwa Olgierd Geblewicz.
Od czasu objęcia przez perfekcyjnego i niebywale twórczego dyrygenta Jerzego Wołosiuka stanowiska dyrektora artystycznego Opera na Zamku w Szczecinie stała się teatrem postrzeganym jako jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się scen operowych w Polsce. Jerzy Wołosiuk wprowadził w teatrze wyrazisty i szeroki repertuar, wprowadził wiele odważnych i nowatorskich tytułów. Doskonale dobiera najlepszych w kraju realizatorów produkcji oraz – podejmując decyzje o obsadzie – znanych w Polsce i na świecie śpiewaków. W ten sposób jest gwarantem wysokiego poziomu wydarzeń kulturalnych proponowanych przez Operę na Zamku publiczności. Polskie i światowe prapremiery, wystawione na scenie Opery na Zamku, zyskują uznanie ogólnopolskich opiniotwórczych mediów oraz recenzentów (Ruchu Muzycznego, Gazety Wyborczej, Polityki, Rzeczpospolitej, Mitteloge, Opernwelt, Dance Europe, Forum Opera, onet.pl, Więź). Spektakle i występujący w nich artyści zdobywają co roku liczne nagrody w prestiżowym konkursie Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury. Polskie prapremiery biorą udział w polskich i zagranicznych festiwalach (Bydgoski Festiwal Operowy, Międzynarodowy Festiwal Oper Kameralnych w Sankt Petersburgu, Biennale THEATER HANSE 2019 w Stralsundzie), a także są wystawiane w ramach sieci viaTEATRI po stronie niemieckiej. Kreatywność Jerzego Wołosiuka udowodnił też czas pandemii. Dyrektor artystyczny Opery na Zamku wprowadził na scenę między innymi nowatorskie kameralne premiery, np. eksperymentalne przedstawienie „Eugeniusz i Tatiana – Zakręt”, „pociętą” operę Czajkowskiego. Polska krytyka operowa doceniła innowacyjność wydarzeń Opery na Zamku, która dzięki nieszablonowemu myśleniu dyrektora ds. artystycznych przygotowała spektakle o mniejszej obsadzie solistów I muzyków, tworząc swoistą nową wartość w tej dziedzinie sztuki, realizowanej podczas obostrzeń „pod żywą publiczność”, ale i pod widza oglądającego spektakl specjalnie zrealizowany i sfilmowany na użytek oglądających go w sieci. Dzięki oryginalnym artystycznym wyborom Jerzego Wołosiuka Opera na Zamku w Szczecinie stała się znana w całym regionie – coraz częściej na spektakle przyjeżdżają liczne zorganizowane grupy z Zachodniopomorskiego i przygranicznych landów niemieckich. O teatrze i jego premierach głośno jest w kraju i za granicą, a dzięki Letniemu Festiwalowi Operowemu, w którym uczestniczą tysiące widzów z województwa, kraju i zagranicy, Opera na Zamku propaguje kulturę wysoką wśród gości, którzy nie są codziennymi widzami w teatrach muzycznych. Niebywale kreatywny Jerzy Wołosiuk uznawany jest także za jeden z najbardziej utalentowanych dyrygentów młodego pokolenia w Polsce, charakteryzujący się doskonałym wyczuciem i interpretacją partytury oraz bezbłędną techniką dyrygencką i doskonałą współpracą z orkiestrą.
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz mówił: „Dla mnie to szczególny moment, bo 17 grudnia to jeden z najbardziej traumatycznych dni na Pomorzu Zachodnim i zawsze wtedy wspominamy ofiary Grudnia’70. Tak dziś zacząłem dzień, a kończę go pięknie, optymistycznie – patrząc w oczy młodemu, obiecującemu człowiekowi, który dla Pomorza Zachodniego już tak dużo dobrego. Więc te czarne chwile z przeszłości mieszają się dziś z piękną historią rozwoju kultury w naszym regionie i spoglądaniem w przyszłość. Zdradzę, co powiedziałem maestro: że mamy dwie kategorie Gryfa – srebrnego i złotego. Maestro zasługuje już na złotego, ale jeszcze jest zbyt młody i musi dla nas jeszcze trochę popracować. (śmiech) Wielki szacunek! Obyśmy dzięki tym ludziom i temu człowiekowi mieli więcej takich wrażeń i więcej takich wieczorów na Pomorzu Zachodnim”.
*Jerzy Wołosiuk w roku 2005 ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. F. Chopina, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Szymona Kawalli (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności dyrygenckie rozwijał podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Bruno Weila, Kurta Masura i Zoltána Peskó. Fundator Fundacji Operalnia. Zadaniem Fundacji jest promocja muzyki klasycznej ze szczególnym uwzględnieniem kameralnej opery współczesnej. Dyrygował i współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą. Brał udział w międzynarodowych konkursach dyrygenckich w Orvieto, Spoleto (Włochy) oraz w Madrycie (Hiszpania). W 2010 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Dyrygentów Operowych w Spoleto we Włoszech. W latach 2006–2013 pracował w Operze Nova w Bydgoszczy, w której poprowadził ponad 200 spektakli operowych, baletowych, operetkowych i musicalowych. Od marca 2013 związany z Operą na Zamku w Szczecinie, początkowo jako kierownik muzyczny, a od października 2014 jako dyrektor artystyczny. Wraz z zespołem orkiestry Opery na Zamku nagrał płyty CD z muzyką Witolda Lutosławskiego do spektaklu baletowego „Ogniwa” oraz z „Alicją w Krainie Czarów” Przemysława Zycha. W 2016 był kierownikiem muzycznym pierwszej polskiej inscenizacji opery „Dokręcanie śruby” (Teatralna Nagroda Muzyczna im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy spektakl), w 2017 roku – kierownikiem muzycznym musicalu „Crazy for You” Gershwinów, w 2018 – opery „Così fan tutte” Mozarta. W 2018 Jerzy Wołosiuk zaprosił do współpracy światowej sławy kompozytora L. Petitgirarda, dzięki czemu na scenie Opery na Zamku pojawiła się światowa prapremiera współczesnej opery „Guru”. W ramach polsko-niemieckiej sieci teatralnej wspólnie z dyrygentem G. Bergiem prowadził trzy koncerty inauguracyjne połączonych orkiestr Teatru Vorpommern i Opery na Zamku oraz z Florianem Csizmadią „Requiem wojenne” B. Brittena na 100-lecie zakończenia I wojny światowej z koncertami w Greifswaldzie, Szczecinie, Kłajpedzie i Berlinie (2018). W 2019 kierownik muzyczny polskiej prapremiery opery „Proces” Glassa i spektaklu baletowego „Wieczór baletów polskich”. Prowadził też następujące pozycje z repertuaru Opery na Zamku: „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego, „Robinson Crusoe” Offenbacha, „Zemsta nietoperza” Straussa, „Odcienie namiętności” – balet do muzyki de Falli i Szczedrina. Sprawował kierownictwo muzyczne nad premierami baletów „Ogniwa. Wieczór nowych choreografii do muzyki Lutosławskiego”, „Dzieje grzechu” do muzyki Karłowicza, „Alicja w Krainie Czarów” Zycha (światowa prapremiera), „Polowanie na czarownice” w chor. Marston, „Dziadek do orzechów” Czajkowskiego, dziecięcej opery kameralnej Kornowicza „Historia najmniej prawdopodobna” (światowa prapremiera) oraz wieloma koncertami z różnorodnym repertuarem. Był pomysłodawcą premiery „Wieczoru baletów polskich” pokazanego w ramach Roku Moniuszkowskiego (2019). Jedną z dwóch części tego przedstawienia był zapomniany przez wiele teatrów muzycznych balet Stanisława Moniuszki „Na kwaterunku”. Był także pomysłodawcą organizacji i programu Festiwalu Moniuszko Inspiration!, podczas którego utwory słynnego polskiego kompozytora zostały odczytane na nowo, w różnych aranżacjach (m.in. folk czy jazz). W ramach festiwalu w Operze na Zamku odbył się Koncert Nadzwyczajny światowej sławy artystki Aleksandry Kurzak i Marka Ruszczyńskiego (przy fortepianie) oraz Międzynarodowa Gala Operowa, w której wzięli udział laureaci międzynarodowych konkursów wokalnych i wschodzące gwiazdy światowych scen operowych: Zlata Khersberg, Matheus Pompeu, Luis Quiros, którzy wcześniej otrzymali nagrody od Opery na Zamku na Konkursie Moniuszkowskim. Jest twórcą repertuaru corocznych koncertów „Sierpniowe przełomy” oraz kształtu artystycznego Letniego Festiwalu Operowego, który od 2018 roku Opera na Zamku w Szczecinie organizuje w nadmorskich kurortach (Świnoujście, Kołobrzeg). Kierownik muzyczny kameralnych, eksperymentalnych spektakli zrealizowanych podczas pandemii: „Eugeniusz i Tatiana – Zakręt” w reż. Pii Partum (2021) – skróconej wersji opery Czajkowskiego, drugiej części spektaklu baletowego „Świecie dziwny / Coming Together” (2021) w choreografii znanych na świecie artystów: Roberta Glumbka i Kevina O’Daya (część „Coming Together” była światową baletową prapremierą, po raz pierwszy też na język polski przetłumaczony został tekst utworu Fredericka Rzewskiego – kompozytora) oraz musicalu „My Fair Lady” Lernera i Loewe’a (2021). Kierownik muzyczny „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego w 2022 roku, po raz pierwszy wystawionego w 65-letniej historii Opery na Zamku.
Na pierwszym zdjęciu od lewej: Jerzy Wołosiuk i Olgierd Geblewicz
Fot. Bodek Macal
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku