Niezwykły obraz po konserwacji znów w Muzeum Historii Szczecina MNS
Niezwykły obraz po konserwacji znów w Muzeum Historii Szczecina MNS.
W Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina w przestrzeni wystawy „Szczecin w czasach szwedzkich i pruskich” znów można podziwiać „Portret przełożonych szpitala św. Gertrudy w Szczecinie”.
Niezwykły obraz w okazałej architektonicznej ramie został poddany misternym zabiegom konserwatorskim.
Obiekt trafił do Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej mocno zabrudzony, z licznymi ubytkami mechanicznymi, technologicznymi, z ubytkiem konstrukcyjnym zwieńczenia oraz brakującymi fragmentami listew obramienia.
Prace konserwatorskie rozpoczęto od demontażu poszczególnych elementów. Epitafium oczyszczono z zabrudzeń powierzchniowych, zrekonstruowano brakujące elementy drewna, uzupełniono ubytki zaprawy i warstwy malarskiej.
Wykonano rekonstrukcje złoceń, srebrzeń i miejscowo warstwy malarskiej. W końcowej fazie prac odtworzono siatkę spękań oraz spatynowano złocenia oraz srebrzenia.
_________________________________________
Heinrich Redtel (1610 – ok. 1680)
Portret przełożonych szpitala św. Gertrudy w Szczecinie
Szczecin, 1666
obraz: olej na desce dębowej
rama: drewno dębowe, polichromia, złocenia
wys. 176,5 cm, szer. 146,5 cm, gł. 27 cm
Obraz przedstawia portret grupowy dawnych mieszkańców Szczecina. Złocone napisy na obramieniu informują o okolicznościach powstania tego dzieła i osobach przedstawionych.
Są to wybrani w 1666 roku przełożeni przykościelnego szpitala św. Gertrudy, niegdyś znajdującego się na portowych przedmieściach Szczecina, na Łasztowni, w miejscu, w którym dziś stoi dziewiętnastowieczny kościół ewangelicki św. Trójcy.
Dzieło upamiętnia rozbudowę szpitala, który od XIV w. służył okolicznym mieszkańcom, ubogim i podróżnym przybywających do portowego miasta.
Wśród przedstawionych mężczyzn główną postacią jest wyróżniony centralnym ustawieniem i dominujący wielkością pastor Mattheus Grosserech. Obok ukazani zostali inni związani ze szpitalem patrycjusze oraz diakoni.
Unosząca się ponad głowami przedstawionych gołębica Ducha Świętego promieniuje światłem symbolizującym boże wsparcie i błogosławieństwo w czynieniu dobroczynności i wypełnianiu obowiązków niesienia pomocy.
Autorstwo obrazu przypisuje się szczecińskiemu malarzowi Heinrichowi Redtelowi, który był synem Martina Redtela, nadwornego malarza księcia Filipa II.
Z jego twórczością wiązanych jest wiele obrazów o tematyce religijnej, a także portretów znanych osobistości protestanckiego społeczeństwa mieszczańskiego Szczecina i okolic.
Daniel Źródlewski
rzecznik prasowy
Muzeum Narodowe w Szczecinie