MYŚLAŁA, ŻE TO ZNAJOMY PROSI O POMOC FINANSOWĄ
MYŚLAŁA, ŻE TO ZNAJOMY PROSI O POMOC FINANSOWĄ.
Policjanci ostrzegają przed oszustwami na BLIK. Sprawcy włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych lub rodziny tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK.
Ofiarą oszustwa padła mieszkanka powiatu wałeckiego, która była przekonana, że ma do czynienia ze znajomym.
Próby wyłudzenia pieniędzy są różne. Przestępcy tłumaczą, że mają np. obecnie trudną sytuację finansową, brakuje im pieniędzy na zakup żywności, leków, zagubili portfel itp.
Określoną kwotę chcą wypłacić za pomocą BLIKA. Niestety wiele osób jest przekonanych, że koresponduje ze znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku akceptuje PIN-em transakcję.
Pokrzywdzeni nie sprawdzają szczegółów tej płatności lub lokalizacji bankomatu (miasta) w którym rzekomo miał się znajdować.
W ten sposób użytkownicy tracą pieniądze na rzecz oszusta. W taki sposób 1500 złotych straciła mieszkanka naszego powiatu. Sprawca włamał się na konto znajomego kobiety, podając się za niego i prosił ofiarę o opłacenie jego paczki.
Kobieta zdecydowała się pomóc i zaakceptowała transakcję za pomocą kodu BLIK, który udostępniła sprawcy. Zorientowała się, że ma do czynienia z oszustwem, dopiero kiedy ten odezwał się do niej za pomocą komunikatora podając imię kobiety, którego ta na co dzień nie używała.
Wtedy też zatelefonowała do znajomego i już była pewna, że została oszukana. Sprawca dokonał trzykrotnych wypłat po 500 złotych z konta kobiety .
Jak uniknąć wyłudzenia?
– Nie podawaj kodu BLIK, jeśli nie ma pewności z kim rozmawiasz.
– Wszelkie przypadki prób wyłudzenia pieniędzy zgłaszaj na Policję.
– Potwierdź znajomość osoby, która pisze do Ciebie na Messengerze i prosi o pieniądze- najlepiej zadzwoń do niego.
– Twoje hasło to Twoja tajemnica- chroń telefon hasłem, odciskiem palca. Chroń PIN.
-Zastosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania ( do logowania konieczne wówczas będzie wpisanie kodu z SMS-a, który otrzymasz na swój telefon).
– Pamiętaj o wylogowaniu z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
Pamiętaj!
Zanim dokonasz przekazania kodu BLIK upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. Najlepiej osobiście spotkaj się ze znajomym lub zadzwoń,i porozmawiaj, czy rzeczywiście potrzebne mu są pieniądze.
https://zachodniopomorska.policja.gov.pl/