OPERA NA ZAMKU W SZCZECINIE I MUZYCZNY PANTEON GWIAZD: FRYDERYKI ROZDANE
OPERA NA ZAMKU W SZCZECINIE I MUZYCZNY PANTEON GWIAZD: FRYDERYKI ROZDANE.
Fryderyki 2022 w kategorii muzyki poważnej rozdane! W piątek w Operze na Zamku w Szczecinie odbyła się uroczysta gala wręczenia Fryderyków 2022 w kategoriach muzyki poważnej.
Świat muzyki klasycznej wybrał najlepsze płyty ubiegłego roku. Zwycięzca konkursu chopinowskiego, Bruce Liu – nagrodzony za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej.
Złote Fryderyki dla Janusza Olejniczaka – światowej sławy pianisty – oraz Stanisława Gałońskiego – wybitnego dyrygenta i popularyzatora muzyki dawnej.
Retransmisję z gali będzie można obejrzeć w telewizji TVP Kultura w czwartek 28 kwietnia o 22.40.
W piątkowy wieczór do Opery na Zamku w Szczecinie przybyli najwybitniejsi polscy wykonawcy i twórcy muzyki klasycznej, by celebrować święto polskiej muzyki – uroczystość wręczenia najważniejszych polskich nagród fonograficznych – Fryderyków.
Zwycięzcy odebrali statuetki w jedenastu kategoriach, a w murach Zamku Książąt Pomorskich rozbrzmiewała muzyka z różnych epok, od baroku do współczesności.
Trzy statuetki Fryderyków powędrowały na Śląsk. W kategorii muzyka chóralna wyróżniono album Words of Mystery. Music for Choir And Cello w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak, z udziałem wiolonczelisty Marcina Zdunika.
Doceniona została także płyta Kwartetu Śląskiego z kwartetami smyczkowymi Mieczysława Wajnberga – String Quartets Nos. 1, 16 & 17, nagrodzona w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Większe Składy.
W kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa statuetkę odebrał kompozytor i profesor Katowickiej Akademii Muzycznej Aleksander Nowak za operę z librettem Szczepana Twardocha Syrena. Melodrama aeterna, w wykonaniu wokalistów oraz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.
Powody do świętowania miała tego wieczoru wybitna sopranistka, wielokrotna laureatka Fryderyków – Anna Mikołajczyk-Niewiedział.
Do jej rąk najpierw trafił Fryderyk w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety za płytę Ignacy Jan Paderewski: Pieśni, którą wokalistka nagrała w duecie z pianistą Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim, a następnie Album Roku Muzyka Symfoniczna, w której nagrodzona została kolejna płyta z udziałem solistki: Paweł Łukaszewski: III i VI Symfonia, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
W kategorii Album Roku Muzyka Dawna Fryderykiem uhonorowano nagranie klawesynistki Lilianny Stawarz Jan Sebastian Bach: Suity francuskie, a w kategorii Album Roku Recital Solowy triumfował Karol Marianowski i jego album BWV – Bach – Cello Suites 1-6.
Mistrzowski zapis czasu w muzyce na płycie Pawła Mykietyna – II koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage à Oskar Dawicki, z udziałem Marcina Zdunika i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Bassema Akiki i Benjamina Shwartza – nagrodzono Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna.
Za najlepszą płytę w kategorii muzyki koncertującej Akademia Fonograficzna uznała album Perfectionist w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.
Finał wieczoru należał do pianistów. Za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej statuetkę otrzymał Bruce Liu za album Chopin, a za najlepszy album polski za granicą uznano płytę z koncertami fortepianowymi Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Krystiana Zimermana i London Symphony Orchestra pod dyrekcją Simona Rattle.
Młode pokolenie muzyków miało tego wieczoru powód do dumy za sprawą Żanety Rydzewskiej, wyróżnionej Nagrodą Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszej kompozytorki młodego pokolenia.
Jej kontakt z muzyką rozpoczął się w kościele ewangelickim w rodzinnym Ełku, a w takim otoczeniu, jak mówi młoda laureatka: fenomen dźwięku jest najistotniejszy. Nie trzeba większej idei.
Wyjątkowym momentem podczas Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2022 w Operze na Zamku było uhonorowanie Złotym Fryderykiem – nagrodą za całokształt osiągnięć artystycznych – dwóch wybitnych muzyków: Janusza Olejniczaka – światowej sławy pianisty i jednego z najwybitniejszych współczesnych chopinistów – oraz Stanisława Gałońskiego – uznanego dyrygenta, popularyzatora muzyki dawnej, wieloletniego dyrektora zespołu Capella Cracoviensis.
Dźwiękiem w czystej postaci cieszyli się tego wieczoru nie tylko zgromadzeni w Operze na Zamku nominowani do nagród muzycy i ich goście, ale także szczecińska publiczność, witana gorąco zarówno przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, jak i Zastępcę Prezydenta Miasta Szczecin Krzysztofa Soskę.
A wszystko to przy dźwiękach Koncertu g-moll na smyczki RV 157 Antonia Vivaldiego w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, a potem arii z kantaty Cessate, omai cessate RV 684, zaśpiewanej przez kontratenora Tima Meada.
Melomani mogli usłyszeć także Finale: Con passione z IV Sonaty na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz w wykonaniu Roksany Kwaśnikowskiej (skrzypce) i Łukasza Chrzęszczyka (fortepian), a także brawurowo zagrany Oktet d-moll op. 6, cz. III i IV Józefa W. Krogulskiego w wykonaniu znakomitych solistów-kameralistów: Jakuba Kuszlika (fortepian), Seweryna Zapłatyńskiego (flet), Adriana Jandy (klarnet), Marii Machowskiej (I skrzypce), Kamila Staniczka (II skrzypce), Mateusza Dońca (altówka), Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela) i Tomasza Januchty (kontrabas).
Na szczecińskiej scenie pojawili się także: Atom String Quartet, Baltic Neopolis Orchestra – wykonująca utwór oddający cześć naszym sąsiadom i przyjaciołom z Ukrainy: Tribute to Ukraine, pianista Adam Kośmieja grający Entrée z Sonatiny Gulda, a w finale drugiej części ceremonii – wybitny bas Adam Palka, który w towarzystwie Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie wykonał Son lo spirito che nega, czyli tak zwaną arię z gwizdem, z Mefistofelesa Arriga Boita.
Galę prowadzili dziennikarka TVP Kultura Katarzyna Sanocka i dziennikarz Programu Drugiego Polskiego Radia Andrzej Sułek.
Relację z uroczystej gali wręczenia Fryderyków 2022 w kategoriach muzyki poważnej będzie można obejrzeć w telewizji TVP Kultura w czwartek 28 kwietnia o godz. 22:40.
Fryderyk 2022. Laureaci: muzyka poważna
Album Roku Muzyka Chóralna
Words of Mystery. Music for Choir And Cello
Marcin Zdunik i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.
Kompozytorzy: Roxanna Panufnik, Marcin Zdunik, Ola Gjeilo, Władysław Leszczyński, Paweł Łukaszewski, John Tavener, Sabina Meck.
Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski.
Wydawca: Towarzystwo Przyjaciół Muzyki im. Andrzeja Krzanowskiego w Katowicach.
Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa
Aleksander Nowak / Szczepan Twardoch: Syrena. Melodrama aeterna
Ewa Biegas, Bartłomiej Duś, Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid, Daniel Popiałkiewicz, Piotr Sałajczyk, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.
Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska.
Wydawca: PWM/Anaklasis.
Album Roku Muzyka Dawna
Jan Sebastian Bach: Suity Francuskie
Lilianna Stawarz (klawesyn).
Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Sztekmiler, Igor Szymański.
Wydawca: DUX Recording Producers.
Album Roku Muzyka Kameralna – Duety
Ignacy Jan Paderewski: Pieśni
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Marcin Tadeusz Łukaszewski.
Reżyser dźwięku: Andrzej Brzoska.
Wydawca: Chopin University Press.
Album Roku Muzyka Kameralna – Większe Składy
Mieczysław Wajnberg: String Quartets Nos. 1, 16 & 17
Kwartet Śląski.
Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska.
Wydawca: CD Accord.
Album Roku Recital Solowy
BWV – Bach: Cello Suites 1-6
Karol Marianowski.
Reżyser dźwięku: Tomasz Lida.
Wydawca: Orphée Classics.
Album Roku Muzyka Koncertująca
Perfectionist – Maksymiuk – Sinfonia Varsovia
Jakub Haufa i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.
Reżyserzy dźwięku: Julita Emanuiłow, Joanna Popowicz, Ewa Guziołek-Tubelewicz.
Wydawca: Sinfonia Varsovia.
Album Roku Muzyka Symfoniczna
Paweł Łukaszewski: III I VI Symfonia
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Reżyser dźwięku: Lech Tołwiński, Marcin Domżał.
Wydawca: DUX Recording Producers.
Album Roku Muzyka Współczesna
Paweł Mykietyn – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną. Hommage à Oskar Dawicki
Marcin Zdunik, NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Bassema Akiki i Benjamina Shwartza.
Reżyserzy dźwięku: Ewa Lasocka, Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko.
Wydawca: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu / CD Accord.
Najlepszy Album Polski Za Granicą
Beethoven: Complete Piano Concertos
Krystian Zimerman i London Symphony Orchestra pod dyrekcją Simona Rattle.
Reżyser dźwięku: Rainer Maillard.
Wydawca: Deutsche Grammophon / Universal Music Polska.
Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej
Chopin – Bruce Liu
Reżyserzy dźwięku: Gabriela Blicharz, Lech Dudzik.
Wydawca: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Polskie Radio Program Drugi / Deutsche Grammophon / Universal Music Polska.
Więcej informacji dotyczących bieżącej edycji konkursu Fryderyk znajduje się na stronie: fryderyki.pl
Organizator wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna.
Gospodarze wydarzenia: Miasto Szczecin, Pomorze Zachodnie, Opera na Zamku w Szczecinie.
Partnerzy: Związek Artystów Wykonawców STOART, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Szczecińska Agencja Artystyczna.
Producent Gali: High Events.
Partner technologiczny: Spotify.
Patroni medialni Gali Muzyki Poważnej: TVP Kultura, magazyn „Presto”.
Fryderyki to nagrody przyznawane przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi ponad 1 700 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej.
Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu.
Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulegnie liczba zwycięzców.
O Związku Producentów Audio Video
ZPAV jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce.
Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych.
Od momentu powstania w 1991 roku ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.
Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach).
ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku