NIEODWZAJEMNIONA MIŁOŚĆ: „WŁOSKIE IMPRESJE MUZYCZNE” – RECITAL W OPERZE NA ZAMKU W SZCZECINIE
NIEODWZAJEMNIONA MIŁOŚĆ: „WŁOSKIE IMPRESJE MUZYCZNE” – RECITAL W OPERZE NA ZAMKU W SZCZECINIE.
Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na recital Joanny Tylkowskiej-Drożdż i Olgi Bilej pełny pięknych dźwięków Vincenza Belliniego i Fryderyka Chopina, nieodwzajemnionej miłości i nastroju „pięknego księżyca, nakrapianego srebrem”, jak w tytule jednego z sentymentalnych utworów.
Recital „Włoskie impresje muzyczne” odbędzie się w sobotę 15 stycznia o 19.00.
Serdecznie zapraszamy.
Opis:
Podczas recitalu Joanna Tylkowska-Drożdż (sopran) i Olga Bila (fortepian) zaprezentują 13 kompozycji Belliniego z „Composizioni da Camera”. Zabrzmi również muzyka Fryderyka Chopina, wielbiciela stylu belcanto i twórczości Vincenzo Belliniego.
„Composizioni da Camera” to zestaw 15 kompozycji na głos i fortepian. Pieśni zostały skomponowane w 1820 roku w Neapolu i Mediolanie, przed wyjazdem artysty do Paryża. W Paryżu Bellini zamieszkał nieopodal Fryderyka Chopina, z którym podziwiał włoskie opery prezentowane w Théâtre Italien.
Najczęściej wykonywanym utworem, który również zabrzmi podczas recitalu, jest arietta „Vaga luna, che inargenti”, którą uwiecznili na nagraniach m.in. Luciano Pavarotti i Cecilia Bartoli. Kompozycje zachwycają romantycznymi motywami i kwiecistymi obrazami, pełnymi powściągliwego i czarującego piękna.
Melodyjne pieśni Belliniego w warstwie muzycznej i poetyckiej zostały w większości oparte na muzyce ludowej, szczególnie z rodzinnej Sycylii Belliniego. Każdy utwór zgodnie z konwencją epoki dotyczy wspólnego tematu: nieodwzajemnionej miłości.
Joanna Tylkowska-Drożdż, sopranistka*: „Muzyka kameralna to muzyka niezwykle elitarna, wymagająca perfekcyjnej współpracy pomiędzy wykonawcami współtworzącymi dzieło.
To także wspaniała możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu ze słuchaczami, którzy dzięki tej subtelnej i pięknej formie znacznie łatwiej nawiązują więź muzycznego porozumienia z wykonawcami.
Kameralistyka jest dla mnie niezwykle cennym doświadczeniem pełnego zaufania dla drugiego artysty, a także możliwością pielęgnowania przyjaźni między wykonawcami i słuchaczami.
Dlatego już dziś cieszę się na spotkanie ze szczecińską publicznością, dla której mam tak wiele szacunku i sympatii. Dla wielu wykonawców i melomanów Vincenzo Bellini jest przede wszystkim najważniejszym przed Giuseppe Verdim twórcą włoskiej opery romantycznej.
Jednak moim pragnieniem było ukazanie miłośnikom romantycznego belcanto muzyki kameralnej Belliniego, opartej na tkliwych, kantylenowych melodiach, o dużej sile wyrazu w przestrzeni muzyki i słowa. Przygotowując recital nie zapomniałam oczywiście o wielbicielach twórczości operowej Belliniego…
Wielkim miłośnikiem pięknego śpiewu był także Fryderyk Chopin, który niezwykle cenił twórczość wokalną Belliniego. Podczas zajęć radził przyszłym wirtuozom fortepianu, aby „przy wykonywaniu ozdobników wzorowali się na wielkich śpiewakach włoskich”, zalecał nie tylko słuchanie śpiewu wybitnych włoskich artystów, ale także udział w realizacjach scenicznych włoskich oper.
Dlatego podczas recitalu nie mogło zabraknąć dzieł tego wybitnego polskiego kompozytora, które usłyszą Państwo w interpretacji znakomitej pianistki Olgi Bili. Podczas sobotniego spotkania z publicznością zostaną także przedstawione zdjęcia obrazów Caspara Davida Friedricha (1774-1840) – naszego pomorskiego malarza, mistyka, uznawanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa romantycznego.
Prace Friedricha stanowią doskonałą ilustruję dla kompozycji Belliniego, pozostawiają również przestrzeń dla własnej interpretacji widza. Wierzę, że sobotni recital będzie nie tylko spotkaniem z romantycznym belcantem, ale także promocją pomorskiej kultury i dzieł wybitnych artystów.
Wizualizacje obrazów Caspara Davida Friedricha zostały wspaniale przygotowane do prezentacji przez Pawła Koisa, który wykazał wiele wrażliwości i zrozumienia dla twórczości pomorskiego mistyka.
Szanowni Państwo, w sobotni wieczór, poprzez purpurowe zachody słońca i blask wschodzącego księżyca, poprowadzi nas piękno romantycznej muzyki Belliniego i Chopina oraz pełne głębi, natchnione malarstwo Friedricha. Serdecznie zapraszam! Do zobaczenia w szczecińskiej Operze na Zamku!”
Olga Bila, pianistka**: „Kiedy pojawił się pomysł stworzenia recitalu Joanny Tylkowskiej-Drożdż z pieśniami Vincenza Belliniego, nie miałam najmniejszej wątpliwości, utwory którego kompozytora na fortepian solo dodać do programu.
Tylko Fryderyk Chopin – geniusz fortepianowego bel canto, kompozytor podziwiający twórczość Belliniego, który pozwolił mu nawet zredagować swoje nokturny – największe arie i romanse na fortepian.
A w muzyce ci dwaj kompozytorzy jednoczą: miłość, miłość do natury i ziemi, miłość do kobiet, miłość do życia, poezję w każdym dźwięku i nieskończenie długiej melodii.
To, czego tak bardzo brakuje naszemu szalonemu rytmowi życia – podziwiania piękna i harmonii – zabrzmi w koncercie. Subtelna paleta uczuć, nieopisana głębia, ukryty dramat i obrazy pisane dźwiękami…
W programie nie mogło zabraknąć wariacji na temat marszu z opery Belliniego „I puritani”, stworzonej przez Chopina zaraz po śmierci Belliniego i zawartej w dziele „Hexameron” (6 wariacji napisanych przez różnych kompozytorów i złożonych przez Franciszka Liszta), która zabrzmi w pierwszej części koncertu.
W drugiej części zabrzmi etiuda Chopina cis-moll op. 25 nr 7 – jedna z najsłynniejszych etiud wolnych, rodzaj «nokturnu na wiolonczelę», partię, którą wykonuję prawą ręką”.
Joanna Tylkowska-Drożdż* jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Warszawskiego.
W 2004 r. debiutowała rolą Paminy w „Czarodziejskim flecie” w szczecińskiej Operze na Zamku. Jako solistka stworzyła tu wiele kreacji scenicznych, np.: partia Violetty („Traviata”), Tatiany („Eugeniusz Oniegin”), Rozalindy („Zemsta nietoperza”), Lisy („Kraina uśmiechu”), Marceliny („Fidelio”).
Artystka ma w repertuarze trzydzieści pierwszoplanowych ról operowych i operetkowych. W kręgu jej zainteresowań jest też muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna. Laureatka Bursztynowego Pierścienia.
Olga Bila** pochodzi z Ukrainy, jest laureatką międzynarodowych i krajowych konkursów i festiwali. Studiowała kierunek fortepian w Akademii Muzycznej im. S. Prokofiewa w Doniecku pod kierownictwem prof. Natalii Czesnokowej.
Od 2015 r. jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie pracuje jako korepetytorka solistów i chóru. Przygotowywała spektakle premierowe, m.in. światowe i polskie prapremiery: „Historia najmniej prawdopodobna” Kornowicza, „Dokręcanie śruby” Brittena, „Guru” Petitgirarda, „Proces” Glassa.
Występuje w Polsce, Rosji i Niemczech, na Litwie i Ukrainie ze śpiewakami i instrumentalistami oraz w orkiestrach. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, od 2019 r. z Filharmonią im. M. Karłowicza.
Drodzy Widzowie, informujemy, że ze względu na obowiązujące od 15 grudnia br. obostrzenia i limity miejsc, możemy prowadzić sprzedaż biletów online wyłącznie dla osób z certyfikatami COVID-19 (certyfikaty dot. szczepień lub przebytej infekcji COVID-19 lub wykonania testu na obecność SARS-CoV-2).
Osoba, która zajmie wskazane na bilecie miejsce zobowiązuje się posiadać jeden z ww. certyfikatów podczas wydarzenia w postaci możliwej do weryfikacji za pomocą aplikacji Skaner Certyfikatów COVID, by przedstawić go do ewentualnej kontroli stosownym służbom.
Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.
Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia!
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku