Site icon Tu Świnoujście

Ćwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW

Ćwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW.

8.FOWĆwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW.

Okrętowa Grupa Zadaniowa składająca się z Trałowców ORP Gardno i ORP Wdzydze, Zbiornikowca Z-8, Kutra Transportowego 851 oraz holownika H-11 Bolko zakończyła realizację zadań na Zatoce Pomorskiej i powróciła do Portów Wojennych w Świnoujściu i Gdyni.
Siły okrętowe wspierane były w działaniach przez Grupę Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców (8.FOW).
Ćwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW.
Okręty we wtorek, 16 listopada udały się na wody Zatoki Pomorskiej, gdzie zrealizowały pierwsze zadania. Załogi ćwiczyły osłonę szlaków komunikacyjnych. Prowadzono ogień z armat okrętowych zarówno do celów powietrznych jak i nawodnych.
Ćwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW.
Wykonywano również zadania związane z obroną przeciwdywersyjną okrętów. Kuter transportowy przeprowadził trening podejścia do nieprzygotowanego brzegu.
W kolejnych dniach trałowce prowadziły rozpoznawcze poszukiwanie min. Wykonano zadania trałowania oraz przeprowadzenia innych jednostek po przetrałowanym torze wodnym.
Ćwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW.
Przy jego wykonaniu ważna jest precyzja. Jednostki muszą iść po wytyczonej nad dnem morza linii, tak aby nie wyjść poza oczyszczony przez trałowce obszar.
W rzeczywistości przeprowadzany okręt korygowałby swój kurs na podstawie wskazań idącego przed nim trałowca, który porównywałby pozycję jednostki z granicami przetrałowanego akwenu.
Jednostki wykonywały wszystkie możliwe zadania, do których realizacji stworzona została Okrętowa Grupa Zadaniowa. Zarówno te charakterystyczne dla danego typu okrętów jak i zespołowe, gdzie wszystkie, bez względu na swoje przeznaczenie, działały razem.
***
Manewry miały na celu zgranie sił wydzielonych do składu Okrętowej Grupy Zadaniowej. Tego typu ćwiczenia to doskonalenie wyszkolenia sił 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w działaniach zabezpieczających interesy państwa na morzu.
Obecnie, od bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych zależy stabilny, niezagrożony rozwój gospodarki morskiej.
Drogą morską transportowany jest bowiem największy tonaż towarów międzynarodowej wymiany handlowej. Ćwiczeniem dowodził szef sztabu 12. Dywizjonu Trałowców kmdr ppor. Sławomir Góra.

Fot. 8.FOW
Fot. mł.chor.mar. Jacek Malinowski

Exit mobile version