65 LAT! START SPRZEDAŻY BILETÓW NA 2022 ROK: PREMIEROWE WYDARZENIA OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE
65 LAT! START SPRZEDAŻY BILETÓW NA 2022 ROK: PREMIEROWE WYDARZENIA OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE.
Opera na Zamku w Szczecinie rozpoczęła sprzedaż biletów na wydarzenia artystyczne do końca sezonu 2021/2022 roku. Obchody 65-lecia naszego teatru rozpoczniemy specjalnym koncertem. Będą też ciekawe premiery czy recitale i jubileuszowa gala z udziałem sław światowych scen.
Poniżej wydarzenia premierowe. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z pełnym repertuarem i szczegółami dotyczącymi premier na stronie www.opera.szczecin.pl
· „Kraina uśmiechu” – koncert noworoczny – 1 i 2 stycznia
Powitamy Nowy Rok w towarzystwie muzyki Franza Lehára! Krainę uśmiechu uważa się powszechnie za szczytowe osiągnięcie operetki wiedeńskiej lat dwudziestych XX wieku.
Dzieje nieszczęśliwej miłości wiedeńskiej hrabianki Lizy i chińskiego księcia Su Czonga ilustruje muzyka pełna melodycznej słodyczy, emanująca egzotyką i bogactwem barw, w której Lehár wyraźnie nawiązał do stylu Pucciniego, którego tak mocno podziwiał.
Choć wszystkie arie i duety operetki osiągnęły wielką popularność, to nic nie jest w stanie przyćmić sukcesu tenorowej arii Twoim jest serce me, będącej ozdobą repertuaru największych głosów w historii wokalistyki. Podczas wieczoru usłyszymy wersję koncertową operetki.
· Recital „Włoskie impresje muzyczne” V. Belliniego – 15 stycznia
Podczas recitalu Joanna Tylkowska-Drożdż (sopran) i Olga Bila (fortepian) zaprezentują 13 kompozycji Belliniego z Composizioni da Camera. Zabrzmi również muzyka Fryderyka Chopina, wielbiciela stylu belcanto i twórczości Vincenzo Belliniego.
Pieśni zostały skomponowane w 1820 roku w Neapolu i Mediolanie, przed wyjazdem artysty do Paryża. W Paryżu Bellini zamieszkał nieopodal Fryderyka Chopina, z którym podziwiał włoskie opery prezentowane w Théâtre Italien.
Najczęściej wykonywanym utworem, który również zabrzmi podczas recitalu, jest arietta Vaga luna, che inargenti, którą uwiecznili na nagraniach m.in. Luciano Pavarotti i Cecilia Bartoli. Kompozycje zachwycają romantycznymi motywami i kwiecistymi obrazami, pełnymi powściągliwego i czarującego piękna.
Melodyjne pieśni Belliniego w warstwie muzycznej i poetyckiej zostały w większości oparte na muzyce ludowej, szczególnie z rodzinnej Sycylii Belliniego. Każdy utwór zgodnie z konwencją epoki dotyczy wspólnego tematu: nieodwzajemnionej miłości.
· „Don Kichot” – premiera spektaklu baletowego 29 stycznia
Przygody błędnego rycerza Don Kichota i jego wiernego giermka Sancho Pansy. Zabawne perypetie bohaterów przemierzających południowe krainy w marzycielskiej wizji ratowania świata, stają się impulsem do zaprezentowania wirtuozerii tańca klasycznego wzbogaconego hiszpańską ekspresją i temperamentem.
Don Kichot to jeden z najsłynniejszych baletów klasycznych przepełniony dowcipem, energią i hiszpańską werwą. Ekspresyjna muzyka, różnorodność scen, w tym również pantomimicznych oraz ognistych tańców, mnóstwo ciekawych charakterów i wiele emocji gwarantuje doskonałą zabawę zarówno dla dorosłej jak i młodszej publiczności.
Pierwszą wersję choreograficzną Don Kichota do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego, twórca choreografii do takich arcydzieł muzycznych Piotra Czajkowskiego jak Jezioro łabędzie i Śpiąca królewna.
· „Król Roger” K. Szymanowskiego – premiera opery 19 marca
Król Roger jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (…).
W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego.
To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego.
Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.
Rafał Matusz, reżyser
· „Mały Książę” – premiera spektaklu baletowego 7 maja
A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu… Mały Książę wyruszył w podróż po wszechświecie, by odnaleźć przyjaciela. Chłopiec odwiedza planety zamieszkałe przez dorosłych. Próbuje zrozumieć ich sposób myślenia oraz sens życia.
Wędrówka Małego Księcia staje się drogą do odkrycia prawdziwych wartości oraz do poznania samego siebie. Poetycki, symboliczny język opowieści Antoine’a de Saint-Exupéry przełożony przez choreografkę Lucynę Zwolińską na język tańca, przemówi do widza w każdym wieku na swój sposób.
Dzieciom pozwoli dotknąć kwestii, o których trudno im rozmawiać – dorastania, przemijania, przyjaźni, samotności czy miłości. Dorosłym, dając szansę spojrzenia na świat oczami dziecka, przypomni o wartościach najistotniejszych.
Magiczny świat Małego Księcia oprócz zróżnicowanych układów choreograficznych, stworzą m in. muzyka filmowa, klasyczna czy elektroniczna oraz nagrania dźwięków i głosów, a także projekcje wideo i animacje.
· Recital Iwony Sobotki i Marka Ruszczyńskiego – 21 maja
Recital w wykonaniu Iwony Sobotki (sopran) i Marka Ruszczyńskiego (fortepian). W programie recitalu złożonego z trzech części: włoskiej, niemieckiej i rosyjskiej znajdą się kompozycje m.in. G. Pucciniego, E. Korngolda, S. Rachmaninowa i P. Czajkowskiego.
Iwona Sobotka zapraszana jest przez najważniejsze zespoły symfoniczne w Europie i na świecie. W ubiegłym sezonie, na zaproszenie Sir Simona Rattla wystąpiła m.in. z Filharmonią Berlińską i odbyła tournée z London Symphony.
Artystka występowała w Operze Paryskiej, Komische Oper w Berlinie, Teatrze im. P. Czajkowkiego w Perm, w Teatrze Wielkim Operze –Narodowej w Warszawie. Występowała również w Dreźnie, Luksemburgu i Kanadzie. W roku 2016 odbyła tournée po Azji. W
najbliższym czasie powróci jako Mimi w Cyganerii w Operze Podlaskiej, jako Magda w La Rondine w Operze Sląskiej w Bytomiu, a także zadebiutuje jako Roxana w Królu Rogerze w Chicago Opera Theater, Cio-Cio San w Madama Butterfly w Teatrze Wielkim w Poznaniu, a w sezonie 2022/2023 w Teatro Real w Madrycie.
Jest powszechnie doceniana za interpretacje polskiego repertuaru wokalnego – w szczególności dzieł Karola Szymanowskiego, które nagrała na kilku albumach.
Jej pierwsza solowa płyta wydana przez wytwórnię Channel Classics jako zbiór pieśni Karola Szymanowskiego wyróżniona została przez Polską Akademię Fonograficzną nagrodą Fryderyk za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej.
W roku 2010 na zaproszenie pianisty Piotra Anderszewskiego, artystka wzięła udział w cyklu koncertów „Szymanowski Focus” propagując muzykę tego kompozytora m.in. w Wigmore Hall w Londynie oraz w Carnegie Hall w Nowym Jorku.
także udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w La Folle Journée, Baden-Baden Festspiele, Schleswig-Holstein Musik Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Musical Olympus Festival, Chopin i jego Europa i innych.
Marek Ruszczyński jest aktywnym artystą występującym w salach koncertowych całej Europy wliczając Wigmore Hall, Barbican, Berlin Philiharmonie i Musikverein.
Pracował i występował pod okiem Marilyn Horne w ramach projektu The Song Continues w Carnegie Hall w Nowym Jorku i Opéra de Bastille w Paryżu. W wieku 19 lat został wyróżniony Nagrodą Ministerstwa Kultury i Edukacji za osiągnięcia muzyczne oraz Nagrodą Gdańsk and Brussels Rotary Club dla najlepszego absolwenta Konserwatorium północnej Polski.
Jest trenerem wokalnym w Royal Irish Academy of Music i Duildhall School of Music and Drama. Ze wsparciem Opera Awards Foundation szkolił się w londyńskim National Opera Studio.
W 2015 pracował jako coach językowy podczas produkcji Króla Rogera dla Royal Opera House w Londynie, pod batutą Sir Antonio Pappano.
Obecnie związany z Royal Opera House i Covent Garden. Pracuje jako trener wokalny dla Royal Academy of Music i Kiri Te Kanawa Foundation.
Prowadził lekcje mistrzowskie w Trinity Laban Conservatoire of Music w Londynie oraz w University of California (Santa Barbara). Koncertuje w Europie i Stanach Zjednoczonych.
· Jubileuszowa Gala Operowa z udziałem M. Walewskiej – 25 i 26 czerwca
Gala z okazji 65-lecia sceny muzycznej w Szczecinie z gościnnym udziałem Małgorzaty Walewskiej. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć fragmenty najpiękniejszych dzieł operowych z bogatego i zróżnicowanego dorobku artystycznego Opery na Zamku.
Małgorzata Zalewska jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów. Debiutowała jako Polina w Damie pikowej oraz w roli Carmen w wiedeńskiej Staatsoper.
W 2005 roku zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Dalila w Samsonie i Dalili u boku José Cury. Pracowała z Luciano Pavarottim i Placido Domingo. Współpracowała z wieloma światowej sławy dyrygentami takimi jak: Marco Armiliato, Semyon Bychkov, Jesus Lopez Cobos, Asher Fish, Valery Gergiev, Philippe Jordan, Vladimir Jurowski, Nicholas Collon, Marco Letonja, Nicola Luisotti, Carlo Montanaro, Stefan Soltesz, Carlo Rizzi, Massimo Zanetti czy Andriy Yurkevych.
Wystąpiła na ponad 30 scenach słynnych teatrów m.in: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Covent Garden w Londynie, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Grand Théâtre w Genewie, Oper Köln w Niemczech, Teatro Real w Madrycie, Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie, Teatro dell’Opera w Rzymie, Seattle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre w Luksemburgu, Finnish National Opera w Helsinkach, Washington National Opera, Baltimore Opera czy Herodion Theatre w Atenach.
Współpracuje m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus.
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku