Świnoujście. Tunel pod Świną. Nie samym wierceniem żyje budowa. Czym jeszcze?
Świnoujście. Tunel pod Świną. Nie samym wierceniem żyje budowa. Czym jeszcze?
Budowa tunelu pod Świną to nie tylko drążenie go pod ziemią i układanie betonowych ringów. Prace odbywają się również na wyspie Uznam – w rejonie komory startowej, w zakładzie prefabrykacji i stacji STP, a także na wyspie Wolin – w komorze odbiorczej. I na tym także nie koniec.
Aktualnie w komorze startowej trwa wiercenie otworów, które umożliwią wklejanie prętów pod wsporniki stropu pośredniego. Aby zamontować wsporniki, wykonywane są także bruzdy w ścianach szczelinowych.
Kontynuowane jest także zbrojenie, szalowanie i betonowanie wsporników stropu pośredniego.
Na bieżąco trwa uszczelnienie ścian szczelinowych szybu startowego oraz konstrukcji rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową. Na tym odcinku – od segmentu pierwszego do jedenastego – kontynuowane są również roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.
Praca wre w stacji STP, gdzie odbywa się separacja urobku i płuczki wiertniczej. Urobek jest przewożony na tymczasowy plac budowy dla składowania materiału z wiercenia tunelu. Płuczka wraca do obiegu maszyny TBM.
Komora startowa – wyspa Uznam
Z kolei w zakładzie prefabrykacji produkowane jest zbrojenie dla prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu: pod płytę jezdną – typ „U” i filigrany oraz płyty sufitowe.
A co na wyspie Wolin?
M. in. roboty wykończeniowe konstrukcji rampy oraz prace przygotowawcze do demontażu Wyspiarki w komorze odbiorczej.
Po obu stronach cieśniny kontynuowana jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
Oczywiście cały czas Wyspiarka drąży tunel i montuje jego obudowę. W ubiegłym tygodniu zmontowała 49 pierścieni dwumetrowych. Łącznie jest już ułożonych 170 ringów półtorametrowych i 546 dwumetrowych.
Poniżej montaż platformy pod dźwig