NOWA ENERGIA, CZYLI NOWA KIEROWNICZKA BALETU OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE
NOWA ENERGIA, CZYLI NOWA KIEROWNICZKA BALETU OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE – LUCYNA ZWOLIŃSKA.
Mam ogromną przyjemność poinformować, że do zespołu Opery na Zamku w Szczecinie dołączyła utalentowana tancerka i choreografka Lucyna Zwolińska*. Od dziś kieruje baletem teatru.
O pracy w Operze na Zamku artystka mówi: „Zespół baletowy miałam okazję poznać prowadząc warsztaty w maju 2021 roku. Tancerze Opery na Zamku są grupą uzdolnionych i otwartych, chętnych do współpracy oraz bardzo dobrze zorganizowanych artystów z potencjałem.
Moim zadaniem jest ten potencjał rozwinąć. Poprzez kreatywną pracę i wspólnie spędzone godziny w sali baletowej będę miała możliwość lepiej poznać umiejętności każdej osoby i we właściwy sposób nimi pokierować.
Silniejsze wprowadzenie techniki tańca współczesnego, pracy «ciałem energetycznym» raczej niż tylko statyczną formą ruchu, ewolucją i transformacją tego, co jest już «znane i wygodne», będzie wyzwaniem dla tancerzy w tym oraz przyszłym sezonie.
Dokonując stopniowych zmian w bardzo różnorodnym, już istniejącym repertuarze, a jednocześnie nie przekreślając zdolności tancerzy, chciałabym stworzyć zespół, który ma swoją własną identyfikację w świecie tańca”.
*Lucyna Zwolińska urodziła się w Polsce, naukę rozpoczęła w Szkole Baletowej w Bytomiu. Od 2003 roku kontynuowała edukację taneczną na stypendium w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Performatywnych we Frankfurcie nad Menem (Niemcy), gdzie tańczyła w utworach Georga Balanchine’a, Williama Forsythe’a, Marguerite Donlon i innych.
W 2006 roku miała zaszczyt tańczyć gościnnie z The Forsythe Company w „Human Rights”. W 2007 roku dołączyła do Ballet Augsburg na trzy sezony i miała okazję wykonywać utwory Itzika Galili, Mauro Bigonzettiego, Kevina O’Daya, Amandy Miller, Cayetano Soto, Emily Molnar, Leo Mujica, Philipa Egly i innych.
Od 2010 roku była częścią Ballet des Saarländisches Staatstheater w Saarbrücken i tańczyła w utworach Marguerite Donlon, Stijna Celisa, Bernarda Baumgartena, Johana Ingera, Alexandra Ekmana.
W tym czasie uczyła utworów repertuarowych Marguerite Donlon w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Performatywnych we Frankfurcie nad Menem. W 2015 roku została członkiem Company Susanne Linke/Theater Trier, gdzie współpracowała z Susanne Linke, Ursem Dietrichem, Davidem Hernandezem i innymi.
Od sezonu 2018/2019 działała jako niezależna tancerka i choreograf. Za pracę „DROGA” została wybrana do udziału w 26. Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Hannover.
W 2013 roku w 8. Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Ludwigshafen “No ballet” otrzymała II nagrodę Jury, Nagrodę Prezentacji Tanzmesse NRW oraz Nagrodę Publiczności. Kreacja „Trying to breathe“ powstała w ramach „Think Big – program rezydencji artystycznych 2018”, wspólnej inicjatywy baletu Opery Narodowej w Hanowerze i TANZtheater INTERNATIONAL.
W czerwcu 2019 ta kreacja została odtworzona dla Stuttgarter Ballett. W 2019 roku stworzyła utwór „Reflexio”, wspierany głównie przez Choreographisches Centrum Heidelberg, TROIS C-L Luxemburg, Landeshauptstadt Saarbrücken, Ministerium für Bildung und Kultur Saarland.
W 2020 roku otrzymała nagrodę kulturalną Zonta-Club Saarlouis i rozpoczęła pracę nad nowymi wspólnym projektem B&Z Productions z muzykiem Gabriele Basilico, z którym nadal współpracując stworzyła w roku 2021 nowe choreografie dla Theater Trier (Niemcy), Dance Arts Faculty (Wlochy) oraz Step Up-Dance Limerick (Irlandia).
Fot. Eiji Yamamoto
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku