Świnoujście. Twój Ruch. Jak komunikacja publiczna wpływa na życie w mieście
Świnoujście. Twój Ruch. Jak komunikacja publiczna wpływa na życie w mieście.
W ramach konsultacji społecznych dotyczących ruchu drogowego w Świnoujściu, publikujemy następy materiał na temat komunikacji miejskiej.
– miasta są odpowiedzialne za ponad 65% emisji CO2, zatem ważne jest, by technologie wykorzystywane w każdym obszarze ich funkcjonowania przechodziły na zieloną stronę,
w tym także transport publiczny,
– ekologiczne autobusy miejskie systematycznie podbijają polskie miasta. Warto dodać, że nasz kraj jest jednym z pionierów wykorzystania autobusów elektrycznych.
Takie pojawiły się najpierw w Ostrołęce i Krakowie, a z czasem zaczęły też jeździć po Jaworznie, Warszawie, Chodzieży, Inowrocławiu, Sosnowcu, Ostrowie Wielkopolskim, czy też Wrześni.
Przyczynia się też do tego fakt, że rodzimy producent – Solaris Bus & Coach – jest liderem, jeśli chodzi o produkcję zeroemisyjnych pojazdów,
– doskonałym przykładem stawiania na ekologiczny transport jest Warszawa, gdzie systematycznie wprowadzane są nowe, nisko lub zeroemisyjne pojazdy. Linie autobusowe w stolicy obsługuje kilku operatorów, którzy starają się dostosować do wymagań przetargowych i zapewnić komfort pasażerom – na przykład MZA Warszawa wypuszcza na swoje linie kilkadziesiąt sztuk autobusów hybrydowych i elektrycznych marki Solaris, a także między innymi Solbusy Solcity o napędzie LNG. Z kolei Arriva posługuje się blisko 60-ma autobusami hybrydowymi oraz pojazdami z napędem CNG. W tyle nie pozostaje także Mobilis, który wypuszcza na linie ponad 60 sztuk MAN NL253 Lion’s City Hybrid,
– między 1989 r. a 1990 r. w Austin w USA wprowadzono bezpłatną komunikację miejską. Doświadczenia były złe. Autobusy stały się noclegowniami dla bezdomnych. Koszty utrzymania sieci wzrosły nie tylko z powodu rezygnacji z biletów, ale też znacznie większych kosztów ochrony i napraw. Brak biletów nie przyciągnął nowych pasażerów, bo odstraszali ich chuligani, jeżdżący całymi dniami,
– we Francji w niektórych regionach podstawą finansowania komunikacji zbiorowej są wpływy z podatku celowego – wszystkie firmy zatrudniające powyżej dziewięciu pracowników muszą wpłacać pieniądze na transport publiczny,
– według danych przedstawionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
średnia emisja CO2 przypadająca na pasażera poruszającego się w autobusie przewożącym średnio 80 osób wynosi 0,0006 g/km, a w przypadku samochodu osobowego o średnim napełnieniu 1,3 osoby na tej samej trasie emisja CO2 przypadająca na jedną
osobę wynosi 140 g/km,
– Luksemburg 1 marca 2020 r. został pierwszym krajem w Europie i na świecie, gdzie wszystkie formy transportu zbiorowego są bezpłatne,