Świnoujście. Twój Ruch. Ilu pasażerów zabiera miejski autobus?
Świnoujście. Twój Ruch. Ilu pasażerów zabiera miejski autobus?
Oto kilka ciekawostek, które przekonują, że warto inwestować w rozwój komunikacji miejskiej. To transport tani, szybki i ekologiczny.
Czy wiesz, że:
- Ekologiczne autobusy coraz częściej goszczą na współczesnych drogach. Co było podstawą wdrażania ekologicznych norm?
Przede wszystkim Unia Europejska jako cel postawiła sobie walkę z zanieczyszczeniami. Aktualnie obowiązującą normą jest „Euro 6”, która jest stosowana od 2014 roku.
Niemal wszystkie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, zamawiające autobusy zarówno u producentów światowej klasy, jak i u tych nieco mniejszych firm wymagają, aby pojazdy spełniały nawet najbardziej restrykcyjne wymogi.
- Ekologiczny autobus to w tej chwili synonim walki z zanieczyszczeniami powietrza. Pojazdy nisko i zeroemisyjne kupują w tej chwili niemal wszystkie miasta leżące na terenie Unii Europejskiej.
Dobrym przykładem jest chociażby stolica Austrii – Wiedeń, gdzie aktualnie można spotkać trzy rodzaje ekologicznych autobusów.
Są to standardowe pojazdy Mercedes-Benz Citaro, posiadające spalinowe silniki, spełniające wymogi „Euro 6” (zarówno w wersji 12-metrowej, jak i w wersji przegubowej), hybrydowe Volvo oraz małe elektrobusy Rampini-Siemens.
- W Holandii, w mieście Apeldoorn kilka lat temu na ulice wyjechały ekologiczne autobusy zasilane paliwem wodorowym.
Pojazdy te emitują tylko parę wodną, co przyczynia się zdecydowanie do poprawy jakości powietrza. Wodorowe ogniska paliwowe przekształcają wodór w energię elektryczną, która służy do zasilania autobusów.
Władze miasta postanowiły, że od 2025 roku w komunikacji publicznej będą służyły jedynie autobusy ekologiczne.
- Transport ekologiczny to dla wielu europejskich miast podstawa czystego środowiska. Między innymi dlatego wiele miast podpisało europejską deklarację na rzecz wdrożenia „czystych autobusów”.
Dokument ten był sygnowany przez Unię Europejską, a także przez czołowych producentów. Ateny, Paryż, czy też Madryt planują wyeliminowanie konwencjonalnego napędu spalinowego do roku 2025.
- TransitCenter, prężna amerykańska organizacja promująca zrównoważony transport publiczny, zwraca uwagę, że to nie cena biletu jest głównym problemem transportu publicznego.
Mieszkańcy są gotowi płacić za przejazdy, jeśli są one częste, szybkie, komfortowe i godne zaufania. W Seattle w ciągu kilku lat tak przemodelowało sieć transportową, że potroiło liczbę mieszkańców, którzy mieszkają w odległości spaceru od przystanku.
Z kolei San Francisco realizuje program, mający na celu podniesienie średniej prędkości autobusów w mieście. W obu przypadkach statystyki przewozowe rosną.
- Jak oszacowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Zbiorowego UITP, samochody osobowe w godzinę są w stanie przewieźć 2 tys. osób. Jak wypada w tym zestawieniu transport zbiorowy? Według UITP autobusy mogą przewieźć 9 tys. osób.
- Najdłuższym autobusem miejskim na świecie jest AutoTram Extra Grand. Powstał w Dreźnie w Niemczech w 2012 roku. Ma długość ponad 30 m, dwa przeguby, porusza się na 10 kołach i może pomieścić 256 pasażerów.
Dla porównania przegubowe Solarisy mieszczą do 160 osób. O ile niemiecki autobus z pewnością jest najdłuższy na świecie, to nie jest najbardziej pojemnym pojazdem tego typu.
Ten tytuł należy bowiem do chińskiego Youngmana JNP6250G City New Liner Series, który choć krótszy, jest w stanie pomieścić aż 300 pasażerów.