Konsultacje społeczne – TWÓJ RUCH (2). Piechotką po Świnoujściu
Konsultacje społeczne – TWÓJ RUCH (2). Piechotką po Świnoujściu.
Pieszy to ktoś szczególnie ważny dla współczesnej urbanistyki i myśleniu o przyszłości miast.
Pieszy, także w uzdrowisku, to nie tylko turysta i spacerowicz, ale przede wszystkim osoba idąca do pracy, robiąca zakupy i załatwiająca własne sprawy na własnych nogach.
Wybór jednej z trzech koncepcji transportu, komunikacji i ruchu w Świnoujściu w znacznej mierze zdeterminowany jest przyszłością pieszych.
Wariant zachowawczy, oddający ruch w mieście we władanie kierowcom, zakłada umiarkowany rozwój infrastruktury pieszej, spełniający potrzeby i konieczne wymogi.
Zdecydowanie więcej uwagi poświęcającą temu problemowi pozostałe dwa warianty:
– zorientowany na mieszkańców, a więc zakładający wyłączenie centrum i dzielnicy nadmorskiej z ruchu samochodowego
– zrównoważony ograniczający ilość i aktywność aut na rzecz zwiększenia mobilności ruchu rowerowego oraz pieszego. Obydwie formy są w Świnoujściu znane i popularne. Czy będzie ich więcej?
– Jeśli efektem konsultacji z mieszkańcami będzie wybór którejś z koncepcji ograniczającej ruch samochodowy, to jesteśmy gotowi na rozbudowę infrastruktury dedykowanej rowerzystom i pieszym. Plany są gotowe, trzeba tylko przesunąć we właściwą stronę środki na ich realizację – rozwiewa wątpliwości Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska.
Komfortowe i nowoczesne ciągi piesze to również towarzysząca im zieleń, mała architektura oraz oświetlenie.
Na mapie miejsc szczególnie przyjaznych pieszym znajdują się Plac Wolności i promenady i Dzielnica Nadmorska, gdzie ruch samochodów uspokojono.
W scenariuszach dalszego rozwoju komunikacji rowerowej i pieszej miasto planuje przebudowę Wybrzeża Władysława IV oraz innych miejsc. Mają tam powstać wygodne deptaki podobne do tych, które już znajdują się przy ul. Bohaterów Września, części Monte Cassino i Piłsudskiego czy Słowackiego.
– Udział pieszych w poruszaniu się po Świnoujściu jest znaczny, co wynika nie tylko z codziennych obserwacji, ale również z badań ekspertów, których prosiliśmy o analizy przed rozpoczęciem budowy tunelu – uzupełnia Barbara Michalska. – Szanujemy to i promujemy, bo to wybór zdrowego, ekologicznego trybu życia. Podejmujemy działania, aby poruszanie się po mieście pieszo czy rowerem było wygodne i bezpieczne. Stąd szereg inicjatyw: doświetlanie przejść dla pieszych i wdrażanie tzw. sygnalizacji aktywnej, budowa azyli (wysepki) dla pieszych, poprawa jakości chodników. Jeśli mieszkańcy wskażą w obecnych konsultacjach, a potem radni podejmą uchwałę o wyborze którejś z proekologicznych koncepcji ruchu w mieście, piesi w Świnoujściu na pewno zyskają na komforcie i bezpieczeństwie.
UM Świnoujście