• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Biznes/ Kraj i region/ Świnoujście/ Wywiady

Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej

biznes, informacje, Port Szczecin-Świnoujście, Świnoujście, Szczecin, wydarzenia, wywiad 25 czerwca 2021

Tweet

poprawka logo portŚwinoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Głębokowodny terminal kontenerowy ogromną szansą dla Świnoujścia

Jak ocenia Pan projekt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?

To jedna z najważniejszych inwestycji gospodarczych naszego kraju kolejnych lat. Z pewnością wpłynie na obrót towarowy w tej części Bałtyku, a chociaż PŻM nie wozi kontenerów, każda aktywizacja wymiany handlowej wpływa na kondycję armatorów działających w tym obszarze.

Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Znaczenie Bałtyku dla światowej gospodarki rośnie z roku na rok. Obecnie najwięksi globalni przewoźnicy kontenerowi: Maersk Line, Mediterranean Shipping Lines czy CMA CGM, funkcjonujący w ramach światowych pętli przewozowych, korzystają głównie z terminali kontenerowych Hamburga i od niedawna, gdańskiego terminalu DCT.

Patrząc na mapę widać, że przestrzeń między oboma hubami przeładunkowymi jest spora i w pełni uzasadnia powstanie terminalu w Świnoujściu.

Pamiętajmy też, że terminal kontenerowy w Świnoujściu wpisuje się w strategię rozwojową naszego kraju ale też odpowiada oczekiwaniom tzw. Grupy Wyszehradzkiej, która budowę kanału łączącego Odrę, Dunaj i Łabę traktuje za jeden ze swoich priorytetów.

Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Europejski korytarz transportowy łączący Skandynawię – poprzez porty w Świnoujściu i Szczecinie, drogą S3 i śródlądową Odrzańską Drogę Wodną – z południem Europy, jest z pewnością bardzo ciekawą alternatywą wobec VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, mającego swój początek w Gdyni.

A to że korytarz transportowy prowadzący przez port w Świnoujściu, doskonale się rozwija, wiemy chociażby stąd, że jako operator promowy Unity Line obsługujemy jego bałtycką część.

My oczywiście skupiamy się przede wszystkim na inwestycjach w nowy tonaż promowy, który dwukrotnie podniesie zdolności przewozowe, wobec obecnie pływających tu jednostek. Włączenie Świnoujścia do globalnej pętli transportu kontenerów jest bez wątpienia warte zachodu.

Dla narodowego armatora rozwój gospodarczy regionu ma fundamentalne znaczenie, a budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z filarów uprzemysłowienia tej części Polski.

Wyraźnie podkreślał to podczas ostatniej wizyty w Szczecinie premier Mateusz Morawiecki. W tę przemyślaną strategię wpisuje się również rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu, czy wreszcie Polimery Police, wielomiliardowa inwestycja Grupy Azoty Police.

Bałtyk stał się bardzo atrakcyjnym akwenem…

Do niedawna Bałtyk traktowany był jako typowe morze wewnętrzne, gdzie wymiana towarowa odbywa się pomiędzy lokalnymi portami. Dominowały przewozy pasażerskie i typu ro-ro – zwłaszcza we wschodniej części akwenu.

A przewozy kontenerów czy ładunków masowych realizowane były małymi jednostkami o nośności kilku tysięcy ton, w ramach tzw. żeglugi bliskiego zasięgu.

Głównym hubem przeładunkowym dla kontenerów kierowanych na rynek południowego Bałtyku był Hamburg, a dalej przez Cieśniny Duńskie docierały niewielkie kontenerowce, czyli tzw. feedery. Rynek opanowany był przede wszystkim przez małych ale licznych armatorów niemieckich i holenderskich.

O ile bałtyckie rynki, pasażerski, ro-ro, czy masowy, zasadniczo nie zmieniły się w ostatnich dwóch dekadach, to powstanie gdańskiego terminalu kontenerowego DCT oraz rozbudowa terminalu FCT (First Container Terminal) w Sankt Petersburgu całkowicie zmieniły obraz rynku przewozów kontenerowych.

Okazało się, że południowy Bałtyk ma ogromny potencjał przyciągania towarów z całego świata a Gdańsk sam stał się liczącym się hubem przeładunkowym.

Warto też dodać, że FTC, który wystartował w 1998 roku i obsługuje rynek rosyjski oraz rynki wschodnich krajów bałtyckich, został zdetronizowany jako największy terminal kontenerowy na Bałtyku przez DCT, który powstał 2007 roku.

Dane za I kw. 2021 roku obrazują to wyraźnie: 515 042 TEU przeładowane przez Gdańsk, w porównaniu z 499 640 TEU obsłużonych przez Sankt Petersburg.

Świnoujście ma swoją szansę?

I bezwzględnie powinno ją wykorzystać. Mając na uwadze właśnie generalny wzrost masy towarowej docierającej bezpośrednio na Bałtyk oraz potencjał Świnoujścia, ze swoim własnym korytarzem transportowym na południe Europy, m.in. modernizowaną Odrzańską Drogą Wodną, należy uznać, że budowa kolejnego terminalu głębokowodnego właśnie w tym miejscu ma ogromny sens.

Żeglugę odrzańską wzmocni zmodernizowany tor wodny Szczecin-Świnoujście…

Dla szczecińskiego portu pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra ma oczywiste korzyści i stanowić będzie duży impuls rozwojowy.

Ale realizowana obecnie modernizacja toru wraz z potężnymi inwestycjami, toczącymi się w samym porcie a dostosowującymi infrastrukturę portową do nowych możliwości, to także ważna zmiana dla właścicieli statków zawijających do Szczecina czy Polic.

W przypadku Polskiej Żeglugi Morskiej, posiadającej flotę masowców typu handy-size (do 40 tys. DWT) oraz typu panamax (60-80 tys. DWT) zmiana ta będzie zasadnicza, ponieważ dotychczas realizowana praktyka (przy obecnych wymogach zanurzenia statków) zmuszała armatora do odlichtowania części ładunku w Świnoujściu lub realizowaniu podróży bez wykorzystania pełnej możliwości ładowności statku.

Po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m, w przypadku statków typu handysize, możliwość załadowania statku zwiększy się o ok. 25 proc. (średnio, bo jest ona różna od ciężaru ładunku).

Co więcej, w nowych warunkach statki te będą mogły zostać w pełni załadowane, a więc wykorzystać swój całkowity potencjał przewozowy. Jeszcze większa różnica na plus będzie występować w przypadku masowców typu panamax.

Obecnie mogą one zawijać do Szczecina załadowane do ok. 30 tys. ton, natomiast w nowych warunkach ładowność ta będzie mogła zostać zwiększona do 50 tys. ton.

Należy też pamiętać, że oprócz portu w Szczecinie, statki PŻM bardzo często zawijają również do portu w Policach. Obecnie, w podróży z portów Afryki północnej masowce przewożą tu ok. 28 tys. ton fosfatów – korzystając z nowej głębokości toru będą mogły przewozić ok. 35 tys. ton tego ładunku.

Znacząco zwiększona możliwość transportu ładunków, w sytuacji gdy statek pracuje na własny rachunek (tzn. nie jest w czarterze, gdzie płaci się za dniówki a nie za ilość ładunku), przekładać się oczywiście będzie na większe zyski armatorów i atrakcyjność samego portu, częściej przez nich wybieranego.

Trendy globalne mogą napawają optymizmem?

Rynek przewozów morskich masowych i skonteneryzowanych przeżywa obecnie hossę. Jest to związane głównie z odradzaniem się gospodarek światowych po pandemii Covid-19, na co nałożyły się długofalowe tendencje związane z cyklem koniunkturalnym.

W ostatnich latach, w czasie kryzysowym, armatorzy mniej też zamawiali statków, więc przy obecnej znacząco zwiększonej podaży ładunków, po prostu brak tonażu na rynku, a to również przekłada się na wysokość frachtów.

Będący wyznacznikiem kondycji rynku masowego indeks BDI (Baltic Dry Index) wynosi obecnie (koniec czerwca) ok. 3200 punktów i jest o 140 proc. wyższy niż jeszcze pół roku temu.

Zarabiają praktycznie wszystkie sektory masowców, od tych najmniejszych typu handysize, poprzez średnie pamamaxy aż po największe – typu capesize.

PŻM cieszy przede wszystkim sektor typu handysize?

Oczywiście, ponieważ my swoją działalność opieramy głównie na tym sektorze. Średnie dzienne stawki czarterowe na masowce o nośności 38,000 DWT. (najczęstszy tonaż armatora) wynoszą aktualnie ok. 24 000 USD i są o ponad 100 proc. wyższe niż pół roku wcześniej.

Ale kontenerowce przebijają te stawki…

To prawda. Armatorzy kontenerowców mają prawdziwe powody do zadowolenia, bo tu stawki biją wieloletnie rekordy.

Ogromne zyski notują zarówno mega kontenerowce o pojemności 20 000 TEU, które za jedną podróż okrężną wokół globu inkasują 15 mln dolarów, jak i niewielkie statki o pojemności kilku tysięcy TEU, które od 2008 roku praktycznie nieprzerwanie przynosiły ogromne straty i z tego też powodu zyskały niechlubny przydomek „zombie ships”.

Doskonale zarabiają też kontenerowce średniej wielkości, klasy panamax (ok. 5 tys. TEU), którym jeszcze kilka lat temu nie wróżono żadnej przyszłości, po wybudowaniu nowego, szerszego Kanału Panamskiego i zastąpieniu tego sektora post-panamaxami.

Wielką hossę na rynku kontenerowców widać też w zamówieniach stoczniowych. Do połowy czerwca br. zamówiono ich aż o 400 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Zobacz także

02 - MIRJAS - szkolenia BHP online

Biznes /

Jak kurs BHP online zwiększa efektywność i bezpieczeństwo firmy?

Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1

Kraj i region /

Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii

kładka1

Świnoujście /

Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej

‹ Świnoujście. Tym, którzy nie powrócili z morza› Świnoujście. Reklamy na terenie miasta. Od lipca będą kontrole
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-ŚwinoujścieMKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • kładka1Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
  • Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
  • Urząd Miasta nabórTrwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
  • Basen PółnocnyKoniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
  • 3 (14)Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
  • Obowiązuje zakaz używania wyrobów pirotechnicznychKonsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
  • odśnieżanie2Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
  • Zofia JuszkiewiczŚwięto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
  • choinka (1)Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
  • CzyńskaPawlikowska01Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
  • rtghgOd 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
  • Okręt z niebezpieczną bombą bezpiecznie opuścił ŚwinoujścieInformacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
  • Plakat Twoje światła-Nasze bezpieczeństwo 2025-1Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
  • KEHRWIEDER1Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
  • wGotowosci#wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
  • Urząd Miejski Świnoujście logoInformacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
  • ChodoPopr-1Miejska Biblioteka Publiczna. Anna Beata Chodorowska-Gorzelniaska – poetka, malarka i legenda świnoujskiej kultury
    19 listopada 2025
  • niedziela 23.11.2025 mecz koszykówki-1Koszykarski debiut drużyny U16 już w niedzielę na Uznam Arena
    19 listopada 2025
  • kuchniaPrzerwa w dostawie wody – Wybrzeże Wł. IV i Plac Słowiański
    18 listopada 2025
  • tabletkiSprawdź harmonogram dyżurów aptek
    18 listopada 2025

Najnowsze wiadomości

  • Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
    Wniosek Gminy Miasto Świnoujście o dofinansowanie kolejnej inwestycji uzyskał pozytywną ocenę, a decyzją Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego gmina
  • Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
    Miło nam poinformować, że jest już dostępna wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech”, prezentująca przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
  • Trwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
    Trwa nabór na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Świnoujście. Osoba zatrudniona będzie pracować
  • Koniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
    Najnowocześniejsza marina żeglarska nad Bałtykiem, wielofunkcyjna sala wystawowo-widowiskowa, inkubator dla organizacji pozarządowych, nowoczesna
  • Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
    Orlik przy ul. Kościuszki ponownie jest dostępny dla mieszkańców. Zakończył się pierwszy etap modernizacji, w ramach którego wymieniono zużytą
  • Konsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
    Dobiegają końca konsultacje społeczne poświęcone zasadom używania materiałów pirotechnicznych podczas miejskich wydarzeń w Świnoujściu. Mieszkańcy,
  • Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
    W całym kraju, także w Świnoujściu, przyszła zima wraz z pierwszymi opadami śniegu i oblodzeniem ulic. Miasto jest przygotowane na zimowe warunki –
  • Święto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
    W listopadzie Pani Zofia Juszkiewicz obchodziła swoje 102. urodziny. Jest najstarszą mieszkanką naszego miasta, a ten wyjątkowy jubileusz spędziła w
  • Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
    Miasto Świnoujście zaprasza mieszkańców do wspólnego świętowania Mikołajek i udziału w uroczystym rozświetleniu miejskiej choinki. Na wszystkich
  • Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
    Rok 2025 został ogłoszony Rokiem Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, a my zapraszamy na spotkanie z Małgorzatą Czyńską – autorką książki „Zgiełk
  • Od 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
    Od 25 listopada 2025 roku na ul. Sienkiewicza w Świnoujściu zostanie wprowadzona czasowa zmiana organizacji ruchu. Utrudnienia wynikają z prac prowadzonych
  • Informacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
    W związku z Centralnymi Obchodami Święta Marynarki Wojennej, 8 Flotylla Obrony Wybrzeża przekazała miastu, że na terenie Portu Wojennego w Świnoujściu
  • Nowoczesny samochód strażacki – gmina stawia na rozwój i bezpieczeństwo
    24 listopada 2025
    Strażacy z OSP Karsibór mają powód do dumy – 20 października br. jednostka wzbogaciła się o nowoczesny, lekki samochód ratowniczy. Zakup pojazdu był
  • Emocje, energia i świetny start sezonu koszykarskiej drużyny The Sailors Świnoujście U16
    24 listopada 2025
    Niedziela w Świnoujściu upłynęła pod znakiem koszykówki na najwyższym poziomie. Nasi zawodnicy rozpoczęli zmagania w rozgrywkach U16 organizowanych
  • 426. parkrun — edycja z wąsem
    24 listopada 2025
    Mimo ujemnej temperatury atmosfera w Parku Zdrojowym była naprawdę gorąca. Ta edycja odbyła się „z wąsem”, bo wspólnie ze Szpitalem Miejskim
  • Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
    Od października Policja oraz Instytut Transportu Samochodowego prowadzą kampanię  „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. Ma ona na celu
  • Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
    Powodzeniem zakończyła się akcja ratownicza która miała na celu wyciągnięcie kutra KEHRWIEDER z dna Basenu Północnego w Świnoujściu. Coś, co miało
  • #wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
    Ministerstwo Obrony Narodowej we współpracy ze Sztabem Generalnym WP uruchamia ogólnopolski program „wGotowości” – powszechne, dobrowolne
  • Informacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
    Porządek obrad: 1. Sprawy regulaminowe. 2. Informacja Przewodniczącego Rady o ważnych sprawach, dotyczących rady i radnych w okresie międzysesyjnym. 3.
  • Pierwszy etap podnoszenia wraku kutra Kehrwieder zakończony
    20 listopada 2025
    W środę 19 listopada pomyślnie zakończono pierwszy etap operacji wydobycia zatopionego kutra Kehrwieder z Basenu Północnego. Wszystkie zaplanowane na ten

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl