• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
logo
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Biznes/ Kraj i region/ Świnoujście/ Wywiady

Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej

biznes, informacje, Port Szczecin-Świnoujście, Świnoujście, Szczecin, wydarzenia, wywiad 25 czerwca 2021

Tweet

poprawka logo portŚwinoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Głębokowodny terminal kontenerowy ogromną szansą dla Świnoujścia

Jak ocenia Pan projekt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?

To jedna z najważniejszych inwestycji gospodarczych naszego kraju kolejnych lat. Z pewnością wpłynie na obrót towarowy w tej części Bałtyku, a chociaż PŻM nie wozi kontenerów, każda aktywizacja wymiany handlowej wpływa na kondycję armatorów działających w tym obszarze.

Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Znaczenie Bałtyku dla światowej gospodarki rośnie z roku na rok. Obecnie najwięksi globalni przewoźnicy kontenerowi: Maersk Line, Mediterranean Shipping Lines czy CMA CGM, funkcjonujący w ramach światowych pętli przewozowych, korzystają głównie z terminali kontenerowych Hamburga i od niedawna, gdańskiego terminalu DCT.

Patrząc na mapę widać, że przestrzeń między oboma hubami przeładunkowymi jest spora i w pełni uzasadnia powstanie terminalu w Świnoujściu.

Pamiętajmy też, że terminal kontenerowy w Świnoujściu wpisuje się w strategię rozwojową naszego kraju ale też odpowiada oczekiwaniom tzw. Grupy Wyszehradzkiej, która budowę kanału łączącego Odrę, Dunaj i Łabę traktuje za jeden ze swoich priorytetów.

Świnoujście. Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej.

Europejski korytarz transportowy łączący Skandynawię – poprzez porty w Świnoujściu i Szczecinie, drogą S3 i śródlądową Odrzańską Drogę Wodną – z południem Europy, jest z pewnością bardzo ciekawą alternatywą wobec VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, mającego swój początek w Gdyni.

A to że korytarz transportowy prowadzący przez port w Świnoujściu, doskonale się rozwija, wiemy chociażby stąd, że jako operator promowy Unity Line obsługujemy jego bałtycką część.

My oczywiście skupiamy się przede wszystkim na inwestycjach w nowy tonaż promowy, który dwukrotnie podniesie zdolności przewozowe, wobec obecnie pływających tu jednostek. Włączenie Świnoujścia do globalnej pętli transportu kontenerów jest bez wątpienia warte zachodu.

Dla narodowego armatora rozwój gospodarczy regionu ma fundamentalne znaczenie, a budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z filarów uprzemysłowienia tej części Polski.

Wyraźnie podkreślał to podczas ostatniej wizyty w Szczecinie premier Mateusz Morawiecki. W tę przemyślaną strategię wpisuje się również rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu, czy wreszcie Polimery Police, wielomiliardowa inwestycja Grupy Azoty Police.

Bałtyk stał się bardzo atrakcyjnym akwenem…

Do niedawna Bałtyk traktowany był jako typowe morze wewnętrzne, gdzie wymiana towarowa odbywa się pomiędzy lokalnymi portami. Dominowały przewozy pasażerskie i typu ro-ro – zwłaszcza we wschodniej części akwenu.

A przewozy kontenerów czy ładunków masowych realizowane były małymi jednostkami o nośności kilku tysięcy ton, w ramach tzw. żeglugi bliskiego zasięgu.

Głównym hubem przeładunkowym dla kontenerów kierowanych na rynek południowego Bałtyku był Hamburg, a dalej przez Cieśniny Duńskie docierały niewielkie kontenerowce, czyli tzw. feedery. Rynek opanowany był przede wszystkim przez małych ale licznych armatorów niemieckich i holenderskich.

O ile bałtyckie rynki, pasażerski, ro-ro, czy masowy, zasadniczo nie zmieniły się w ostatnich dwóch dekadach, to powstanie gdańskiego terminalu kontenerowego DCT oraz rozbudowa terminalu FCT (First Container Terminal) w Sankt Petersburgu całkowicie zmieniły obraz rynku przewozów kontenerowych.

Okazało się, że południowy Bałtyk ma ogromny potencjał przyciągania towarów z całego świata a Gdańsk sam stał się liczącym się hubem przeładunkowym.

Warto też dodać, że FTC, który wystartował w 1998 roku i obsługuje rynek rosyjski oraz rynki wschodnich krajów bałtyckich, został zdetronizowany jako największy terminal kontenerowy na Bałtyku przez DCT, który powstał 2007 roku.

Dane za I kw. 2021 roku obrazują to wyraźnie: 515 042 TEU przeładowane przez Gdańsk, w porównaniu z 499 640 TEU obsłużonych przez Sankt Petersburg.

Świnoujście ma swoją szansę?

I bezwzględnie powinno ją wykorzystać. Mając na uwadze właśnie generalny wzrost masy towarowej docierającej bezpośrednio na Bałtyk oraz potencjał Świnoujścia, ze swoim własnym korytarzem transportowym na południe Europy, m.in. modernizowaną Odrzańską Drogą Wodną, należy uznać, że budowa kolejnego terminalu głębokowodnego właśnie w tym miejscu ma ogromny sens.

Żeglugę odrzańską wzmocni zmodernizowany tor wodny Szczecin-Świnoujście…

Dla szczecińskiego portu pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra ma oczywiste korzyści i stanowić będzie duży impuls rozwojowy.

Ale realizowana obecnie modernizacja toru wraz z potężnymi inwestycjami, toczącymi się w samym porcie a dostosowującymi infrastrukturę portową do nowych możliwości, to także ważna zmiana dla właścicieli statków zawijających do Szczecina czy Polic.

W przypadku Polskiej Żeglugi Morskiej, posiadającej flotę masowców typu handy-size (do 40 tys. DWT) oraz typu panamax (60-80 tys. DWT) zmiana ta będzie zasadnicza, ponieważ dotychczas realizowana praktyka (przy obecnych wymogach zanurzenia statków) zmuszała armatora do odlichtowania części ładunku w Świnoujściu lub realizowaniu podróży bez wykorzystania pełnej możliwości ładowności statku.

Po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m, w przypadku statków typu handysize, możliwość załadowania statku zwiększy się o ok. 25 proc. (średnio, bo jest ona różna od ciężaru ładunku).

Co więcej, w nowych warunkach statki te będą mogły zostać w pełni załadowane, a więc wykorzystać swój całkowity potencjał przewozowy. Jeszcze większa różnica na plus będzie występować w przypadku masowców typu panamax.

Obecnie mogą one zawijać do Szczecina załadowane do ok. 30 tys. ton, natomiast w nowych warunkach ładowność ta będzie mogła zostać zwiększona do 50 tys. ton.

Należy też pamiętać, że oprócz portu w Szczecinie, statki PŻM bardzo często zawijają również do portu w Policach. Obecnie, w podróży z portów Afryki północnej masowce przewożą tu ok. 28 tys. ton fosfatów – korzystając z nowej głębokości toru będą mogły przewozić ok. 35 tys. ton tego ładunku.

Znacząco zwiększona możliwość transportu ładunków, w sytuacji gdy statek pracuje na własny rachunek (tzn. nie jest w czarterze, gdzie płaci się za dniówki a nie za ilość ładunku), przekładać się oczywiście będzie na większe zyski armatorów i atrakcyjność samego portu, częściej przez nich wybieranego.

Trendy globalne mogą napawają optymizmem?

Rynek przewozów morskich masowych i skonteneryzowanych przeżywa obecnie hossę. Jest to związane głównie z odradzaniem się gospodarek światowych po pandemii Covid-19, na co nałożyły się długofalowe tendencje związane z cyklem koniunkturalnym.

W ostatnich latach, w czasie kryzysowym, armatorzy mniej też zamawiali statków, więc przy obecnej znacząco zwiększonej podaży ładunków, po prostu brak tonażu na rynku, a to również przekłada się na wysokość frachtów.

Będący wyznacznikiem kondycji rynku masowego indeks BDI (Baltic Dry Index) wynosi obecnie (koniec czerwca) ok. 3200 punktów i jest o 140 proc. wyższy niż jeszcze pół roku temu.

Zarabiają praktycznie wszystkie sektory masowców, od tych najmniejszych typu handysize, poprzez średnie pamamaxy aż po największe – typu capesize.

PŻM cieszy przede wszystkim sektor typu handysize?

Oczywiście, ponieważ my swoją działalność opieramy głównie na tym sektorze. Średnie dzienne stawki czarterowe na masowce o nośności 38,000 DWT. (najczęstszy tonaż armatora) wynoszą aktualnie ok. 24 000 USD i są o ponad 100 proc. wyższe niż pół roku wcześniej.

Ale kontenerowce przebijają te stawki…

To prawda. Armatorzy kontenerowców mają prawdziwe powody do zadowolenia, bo tu stawki biją wieloletnie rekordy.

Ogromne zyski notują zarówno mega kontenerowce o pojemności 20 000 TEU, które za jedną podróż okrężną wokół globu inkasują 15 mln dolarów, jak i niewielkie statki o pojemności kilku tysięcy TEU, które od 2008 roku praktycznie nieprzerwanie przynosiły ogromne straty i z tego też powodu zyskały niechlubny przydomek “zombie ships”.

Doskonale zarabiają też kontenerowce średniej wielkości, klasy panamax (ok. 5 tys. TEU), którym jeszcze kilka lat temu nie wróżono żadnej przyszłości, po wybudowaniu nowego, szerszego Kanału Panamskiego i zastąpieniu tego sektora post-panamaxami.

Wielką hossę na rynku kontenerowców widać też w zamówieniach stoczniowych. Do połowy czerwca br. zamówiono ich aż o 400 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Zobacz także

Plakat A3 - Targi pracy 2023 popr21

Biznes /

Świnoujście. Zaproszenie na Targi Pracy 2023

ksiazeczkawojskowa

Kraj i region /

Świnoujście. Obwieszczenie o kwalifikacji wojskowej

zaproszeniems441

Świnoujście /

Świnoujście. Światłowstąpienie w ms44

‹ Świnoujście. Tym, którzy nie powrócili z morza › Świnoujście. Reklamy na terenie miasta. Od lipca będą kontrole
Świnoujście

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44
  • Ferie 2023 w Świnoujściu
  • Ruch statków: Świnoujście, Zatoka pomorska
  • GAZ-SYSTEM – aktualności, komunikaty prasowe

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia
  • Ferie 2023 w Świnoujściu
  • Ruch statków: Świnoujście, Zatoka pomorska
  • GAZ-SYSTEM – aktualności, komunikaty prasowe

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FM TV Świnoujście TV Słowianin

Polecane strony

Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl Infomare.pl M&Ł Lipcowie ze Świnoujścia Jooble Jooble Opera na Zamku Żegluga Szczecińska GS24 Komenda Miejska Policji w Świnoujściu praca na statkach Jooble Port Szczecin-Świnoujście MKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin

Świnoujście – Andrzej Warzecha

Głosuj na Karsibór

1 maja aleja debow
1 maja deptak
1 maja 2
1 maja aleja debow
1 maja deptak
1 maja 2
Oddaj głos
Naprawmy To - Świnoujście

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • zaproszeniems441Świnoujście. Światłowstąpienie w ms44
    29 marca 2023
  • ksiazeczkawojskowaŚwinoujście. Obwieszczenie o kwalifikacji wojskowej
    29 marca 2023
  • SG dzienotwarty1“Dzień otwarty” Straży Granicznej w Świnoujściu
    29 marca 2023
  • ZabytkiUlga na zabytki
    28 marca 2023
  • 2Świnoujście otwiera tunel. O testach i procedurach odbiorowych
    28 marca 2023
  • OffoweCzwartki_fb_1080x1080_Bezmiar1„Bezmiar” przedpremierowo w ramach OFFowych czwartków ze Storytel w Multikinie
    27 marca 2023
  • CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 90Książnica Pomorska. Konkurs historyczno-literacki: Przestrzenie dziedzictwa
    27 marca 2023
  • Dungeons & Dragons_Przedsprzedaż_MULTIKINO (2)Zajmij najlepsze miejsce na premierze „Dungeons & Dragons. Złodziejski honor”!
    27 marca 2023
  • Jest umowa na termomodernizację Urzędu Miasta w Świnoujściu.Świnoujście. Unieważnienie konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym
    27 marca 2023
  • 010Zwolnisz do 50 km/h – Świnoujście instaluje w tunelu odcinkowy pomiar prędkości
    25 marca 2023
  • świnoujście-logo-kraina-44-wysp1Świnoujście. Wydział Komunikacji: tu umówisz wizytę
    24 marca 2023
  • JOHN WICK 4_PLAKAT124 marca “John Wick 4” premierowo w Multikinie!
    24 marca 2023
  • Świnoujście. Piątek – sobota. Prawdziwe renifery i święty MikołajŚwinoujście. PEC pracuje bez przerwy
    24 marca 2023
  • Zmiana czasu_PKP IntercityZmiana czasu na letni w PKP Intercity
    24 marca 2023
  • Plakat A3 - Targi pracy 2023 popr21Świnoujście. Zaproszenie na Targi Pracy 2023
    24 marca 2023
  • iot-g9e4109dc4_1920Masz pomysł na innowację społeczną? Sięgnij po grant z programu ORLEN Social Lab
    23 marca 2023
  • zupa25.03Świnoujskie spotkanie przy zupie
    23 marca 2023
  • Urząd Miejski Świnoujście logoLXXVI sesja Rady Miasta Świnoujście – 30 marca 2023 r.
    23 marca 2023
  • Zdjęcie ilustracyjneŚwiatowy Dzień Wody. Oto sposoby, by o nią dbać i oszczędzać pieniądze
    22 marca 2023
  • CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 80Szpital Miejski w Świnoujściu. Uwaga! Przywracamy możliwość odwiedzin, jednak pod pewnymi warunkami
    22 marca 2023

Reklama

Najnowsze wiadomości

  • Świnoujście. Światłowstąpienie w ms44
    29 marca 2023
    Światłowstąpienie – tak zatytułowanym projektem fotograficznym rozpocznie się kwiecień w galerii ms44. Prezentowanym pracom Krzysztofa Gołucha,
  • Świnoujście. Obwieszczenie o kwalifikacji wojskowej
    29 marca 2023
    OBWIESZCZENIE WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO z dnia 28 marca 2023 roku o kwalifikacji wojskowej w województwie zachodniopomorskim w 2023 roku Na podstawie art.
  • O naborze do MOSG i specyfice służby
    29 marca 2023
    Promowali formację, a zainteresowanych służbą zachęcali do składania aplikacji. W Gdyni, Pucku, Redzie, Świnoujściu i Gryficach funkcjonariusze z
  • “Dzień otwarty” Straży Granicznej w Świnoujściu
    29 marca 2023
    Pomorski Dywizjon Straży Granicznej i Placówka Straży Granicznej w Świnoujściu zapraszają na “Dzień otwarty”. Zwiedzanie jednostek
  • Gryfice. Kreatywne Wioski z morszczynem pęcherzykowatym! inspirujemy się lokalną przyrodą i botaniką
    29 marca 2023
    Morszczyn, kawowe retro stylizacje i stworki! Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z zajęć w świetlicy wiejskiej w Stawnie w ramach Kreatywnych Wiosek. Pigułka
  • Gryfice. Morszczyn pęcherzykowaty, kawa i stworki – takie rzeczy tylko w Kreatywnych Wioskach
    29 marca 2023
    Zapraszamy do obejrzenia zdjęć ze spotkania w Trzygłowie 10.03.2023 r. Morszczyn rządzi w Kreatywnych Wioskach! Inspirujemy się lokalną przyrodą i
  • Początek budowy kolejnego niszczyciela min dla 8FOW
    29 marca 2023
    28 marca, na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., w Gdańsku odbyło się uroczyste rozpoczęcie cięcia blach dla czwartego z serii nowoczesnych
  • Pracując zdalnie możemy zmniejszyć zużycie prądu o 38 proc.
    28 marca 2023
    Już 6 kwietnia br. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej, wskazujące m.in. na konieczność pokrycia przez pracodawcę kosztów
  • Ulga na zabytki
    28 marca 2023
    Możesz skorzystać z ulgi na zabytki, jeżeli jesteś właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego i osiągasz dochody opodatkowane PIT.
  • Gryfice. Mroźne obrazy w Świeszewie, Kreatywne Wioski 2023
    28 marca 2023
    Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dzisiejszego spotkania w Świeszewie! Zobaczcie mroźne obrazy, które wyszły spod rąk dzieci i młodzieży. Wkrótce
  • Gryfice. Mroźne obrazy w Trzygłowie, Kreatywne Wioski 2023
    28 marca 2023
    W poniedziałkowe popołudnie, ze śniegiem wirującym za oknami, dzieci wyczarowywały mroźne obrazy. Farby akrylowe, gołąbeczki, wałki i fragmenty mat
  • Gryfice. Mroźne obrazy w Prusinowie, Kreatywne Wioski 2023
    28 marca 2023
    Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć malarskich w świetlicy w Prusinowie. Próbowaliśmy wyczarować mroźne obrazy. Wyobrażaliśmy sobie, że
  • Gryfice. Mroźne obrazy w Borzyszewie, Kreatywne Wioski 2023
    28 marca 2023
    Pierwszy etap spotkań w Kreatywnych Wioskach to malowanie mroźnych obrazów. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć w świetlicy w Borzyszewie,
  • Świnoujście otwiera tunel. O testach i procedurach odbiorowych
    28 marca 2023
    W komendzie świnoujskiej Państwowej Straży Pożarnej odbyło się spotkanie policji, straży pożarnej, przedstawicieli wykonawcy inwestycji i nadzoru,
  • „Bezmiar” przedpremierowo w ramach OFFowych czwartków ze Storytel w Multikinie
    27 marca 2023
    30 marca o godzinie 19.00 w ramach cyklu filmowego „OFFowe czwartki ze Storytel” w Multikinie widzowie będą mogli zobaczyć przedpremierowo „Bezmiar”
  • Książnica Pomorska. Konkurs historyczno-literacki: Przestrzenie dziedzictwa
    27 marca 2023
    Książnica Pomorska i Biuro Dokumentacji Zabytków w Szczecinie zapraszają uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych oraz szkół średnich
  • Zajmij najlepsze miejsce na premierze „Dungeons & Dragons. Złodziejski honor”!
    27 marca 2023
    Multikino rozpoczęło przedsprzedaż biletów na „Dungeons & Dragons: Złodziejski honor”. Film wejdzie do kin 14 kwietnia, a bilety są dostępne
  • 250. parkrun Moniki na 286. parkrunie
    27 marca 2023
    I stało się na sobotnim 286. parkrunie Monika Murawska pokonała 5 kilometrowy dystans po raz 250. Prawie zawsze obecna i prawie zawsze gotowa do wsparcia
  • Świnoujście. Unieważnienie konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym
    27 marca 2023
    Zarządzeniem Nr 160/2023 z dnia 24 marca 2023 r. Prezydent Miasta Świnoujście unieważnił otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego z
  • Czy zagadka zimnej fuzji jądrowej została rozwiązana?
    26 marca 2023
    Instytut Fizyki Uniwersytetu Szczecińskiego we współpracy ze Szczecińskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Fizycznego zapraszają na wykład otwarty prof.

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Strona posiada Certyfikat Bezpieczeństwa SSL

https://tu.swinoujscie.pl/kontakt/

Nasz Facebook

Facebook Pagelike Widget

Nasz Instagram

Nasz Twitter

Tweets by @tu_swinoujscie
Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl