Porty Szczecin-Świnoujście utrzymały w maju dwucyfrowe tempo wzrostu przeładunków
Porty Szczecin-Świnoujście utrzymały w maju dwucyfrowe tempo wzrostu przeładunków.
Dwucyfrowa dynamika wzrostu obsłużonych ładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu utrzymana w maju, w którym przeładunki w górę o prawie 18 procent. W sumie po pięciu miesiącach br. wyniki są o 13 procent lepsze aniżeli w tym samym czasie ub. roku.
Najlepszy wynik w maju 2021 wobec maja 2020 notuje ruda ze wzrostem o 128,1 proc. Tuż za nią z wynikiem o 48,4 proc. lepszym niż w maju 2020 plasują się inne masowe. W tej grupie porty notują więcej importu nawozów i metanolu, a w eksporcie smoły, paku i złomu.
Bardzo dobrze radzi sobie także węgiel zamykając miesiąc wzrostem na poziomie 35,1 proc. Tutaj porty obsłużyły w eksporcie pięć dużych statków z koksem i węglem do Hiszpanii, Indii i Turcji.
W maju więcej było także drobnicy, kontenerów i paliw, które zakończyły miesiąc wynikiem odpowiednio +21 i +12,2 oraz +2 proc. wobec maja 2020. Z kolei zboża to jedyna grupa towarowa, która zakończyła miesiąc wynikiem ujemnym -23 proc.
Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po pięciu miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 69 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel i drobnica z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 48 i 13 proc. W czołówce znalazły się też kontenery wzrost w TEU o 6 proc.
W okresie styczeń-maj 2021, wobec ub. roku na minusie utrzymują się przeładunki w takich grupach, jak inne masowe, zboża i paliwa.
Ostatni ponad roczny czas pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom.
W całym ubiegłym 2020 roku spadki przeładunkach wyniosły jedynie 3 proc. Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc.
Natomiast od września do końca ub. roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wraca do normy. Można zatem powiedzieć, że w zasadzie porty przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie.
Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji