• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
Świnoujście. Rozmowa z prof. M. Plucińskim - terminal kontenerowy.

Biznes/ Kraj i region/ Świnoujście/ Wywiady

Świnoujście. Rozmowa z prof. M. Plucińskim – terminal kontenerowy

biznes, informacja, ogłoszenie, Świnoujście, Szczecin, terminal kontenerowy, wywiad 21 maja 2021

Tweet

poprawka logo portŚwinoujście. Rozmowa z prof. M. Plucińskim – terminal kontenerowy.

Rozmowa z prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, kierownikiem Katedry Zarządzania Transportem Instytutu Zarządzania, dr. hab. Michałem Plucińskim.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, kwestia – w jakiej perspektywie!

 

Jak ocenia Pan szanse realizacji głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu? 

Odpowiem przekornie. Gdy byłem jeszcze studentem w jednym z podręczników do tematyki portowej przeczytałem, że na Bałtyk nigdy nie wpłynie duży kontenerowiec (oczywiście w tamtym czasie w relacjach oceanicznych pływały znacznie mniejsze jednostki niż obecnie).

Inwestycja w Gdańsku negatywnie zweryfikowała tak postawioną tezę. 40 lat temu w światowym handlu morskim transportowano mniej niż 4 mld ton ładunków, z marginalnym udziałem ładunków w kontenerach. Obecnie całość handlu morskiego to 11 mld ton, z czego ok. 2 mld ton ładunków w kontenerach.

Jest to najdynamiczniej rozwijający się rynek żeglugowy, konteneryzacja postępuje nie tylko w odniesieniu do ładunków drobnicowych, ale również coraz większej grupy ładunków masowych. Konkludując, nie rozważam czy projekt w Świnoujściu zostanie zrealizowany, tylko w jakiej perspektywie czasowej się to stanie.

Może odnieśmy się do tego projektu z punktu widzenia zmian zachodzących na zapleczu gospodarczym zespołu portowego Szczecin i Świnoujście…

Rozważania na temat korzyści z powstania tej inwestycji można prowadzić na różnych płaszczyznach (makro-, mezo-, mikroekonomicznej), w odniesieniu do różnych grup interesariuszy.

Ja chciałbym zwrócić uwagę na korzyści, o których stosunkowo mało się dyskutuje, a które uważam za kluczowe – korzyści dla gestorów ładunków występujących w handlu morskim.

Korzyści te mogą wynikać z dwóch przesłanek, tj. ze skrócenia odległości lądowego odcinka morsko – lądowych łańcuchów transportowych realizowanych w relacjach zaplecze gospodarcze – port morski, i/lub ze zmiany struktury gałęziowej transportu zaplecza.

Korzyści te należy rozpatrywać w kontekście zmian jakie zachodzą na zapleczu naszego zespołu portowego. Można zauważyć dość wyraźny spadek roli dużych gestorów jednorodnych ładunków masowych, transportowanych w sposób konwencjonalny, przy rosnącej roli gestorów ładunków drobnicowych, w tym przede wszystkim ładunków transportowanych w jednostkach ładunkowych.

Dla gestorów tych możliwość obsługi ładunków w kontenerach w głębokowodnym terminalu kontenerowym w Świnoujściu, z uwagi na istotne znaczenie kosztów odcinka lądowego w kosztach całego łańcucha morsko – lądowego, terminal byłby bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem.

Oczywiście dla dużej grupy gestorów ładunków w kontenerach nie mniej ważną kwestią jest czas przewozu, dlatego tak ważne jest uruchomienie bezpośrednich połączeń oceanicznych z/do Świnoujścia.

Aktualnie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie np. w pobliżu Wrocławia funkcjonuje kilka terminali intermodalnych, w relacjach z którymi ładunki skonteneryzowane transportowane są na odcinku lądowym z/do terminali kontenerowych w Hamburgu, Gdańsku czy słoweńskim Koprze.

Jaka mogłaby to być skala korzyści?

Szybka analiza oszczędności dla gestorów z tego regionu z tytułu powstania głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu w porównaniu do przewozów via Hamburg kształtowałaby się w przedziale 20-40% łącznych kosztów transportowych, w zależności czy rozważalibyśmy na odcinku lądowym obsługę transportem kolejowym, czy samochodowym.

Dodatkową atrakcyjnością terminalu w Świnoujściu będzie możliwość odlądowej obsługi kontenerów ze strony transportu wodnego śródlądowego.

Jaką rolę może odegrać Odrzańska Droga Wodna i połączenie wodne z Berlinem i całym jego zapleczem?

Doświadczenia takich portów jak Rotterdam, czy Antwerpia pokazują, że przy coraz większej presji środowiskowej i zapewnieniu stabilnych parametrów infrastruktury żeglugowej (klasa międzynarodowa) transport wodny śródlądowy może osiągnąć istotny udział w przewozach kontenerów w relacjach z zapleczem.

Przykład Rotterdamskiego Maasvlekte2, to obszar na który nie mogą wjechać ciągniki siodłowe, a zaangażowane w te przewozy barki, pierwsze kontenery zostawiają już kilkanaście kilometrów od portu morskiego.

Dlatego podzielam zdanie, że należy poważnie rozważać możliwości transportu barkowego kontenerów ze świnoujskiego hubu do przyszłego terminalu w Szczecinie, zlokalizowanego w sąsiedztwie autostrady A6 i drogi ekspresowej S3, obsługującego ładunki w kontenerach na potrzeby Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego lub dystrybuowane do innych regionów kraju.

Podobną rolę mógłby pełnić przyszły terminal kontenerowy w Kostrzynie nad Odrą, z którego kontenery transportowane barkami byłyby dystrybuowane na potrzeby Poznańskiego Obszaru Metropolitarnego, który jako zaplecze gospodarcze naszych portów zdecydowanie zwiększa w ostatnich latach swoje znaczenie.

W przypadku zaplecza niemieckiego kluczową kwestią będzie przełamanie przyzwyczajeń gestorów tam funkcjonujących, którzy tradycyjnie korzystają przede wszystkim z niemieckich przewoźników, niemieckich portów …

Warto jeszcze odnieść się do argumentu podnoszonego często przez osoby krytycznie oceniające możliwości zaangażowania transportu wodnego śródlądowego w przewozy kontenerowe, kwestii czasu tego przewozu. Uważam, że w przyszłości realne są przewozy kontenerów transportem wodnym śródlądowym również z dalszego zaplecza.

Czas nie będzie przeszkodą?

Oczywiście duża część ładunków w kontenerach z uwagi na presję czasową w ich transporcie (minimalizacja czasu przewozu na odcinku lądowym) nie trafi na barki.

Jednak przy obserwowanych tendencjach transportowania w jednostkach ładunkowych nie tylko ładunków wysokowartościowych, ale również ładunków o niższej wartości jednostkowej, takich jak choćby tarcica, koks, czy złom (obecnie korzystają z rozwiniętej siatki oceanicznych połączeń kontenerowych, ale nie są obarczone tak dużą presją czasową na odcinku lądowym) opcja barkowa staje bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem pod względem kosztowym.

A przecież to właśnie na zapleczu naszych portów funkcjonują ważni eksporterzy morscy koksu, największy w Polsce eksporter złomu, czy największy producent tarcicy transportowanej w kontenerach w relacjach oceanicznych.

Na koniec jeszcze jeden istotny akcent: Wody Polskie zapowiadają, że w ciągu trzech lat zlikwidowane zostaną tzw. wąskie gardła i przywrócona żegluga na całej Odrze.

Do czasu zapewnienia klasy międzynarodowej na całości ODW przewozy barkowe kontenerów mogłyby być realizowane na trasie ze Świnoujścia do Szczecina, i dalej dystrybuowane na zaplecze.

Część ładunków transportowanych w sposób konwencjonalny w relacjach z dalszym zapleczem, może być poddana jednostkowaniu już na terenach portowych (przykład koksu, którego pionierskie załadunki do kontenerów odbywały się na terenie zespołu portowego Szczecin-Świnoujście). Barki mogą być również zaangażowane do przewozu pustych kontenerów z zaplecza.

Monika Woźniak-Lewandowska
Specjalista ds. komunikacji i PR
Dział Marketingu i Komunikacji

Zobacz także

artykulysponsorowane-2025-06-30t141031.300_wp

Biznes /

Biuro wirtualne w Katowicach – wygodna alternatywa dla tradycyjnego najmu

PlakatGłówny-1

Kraj i region /

Goleniów. Zaczynamy Festiwal Hanzeatycki!

tunel_pod_Swina

Świnoujście /

Tunel pod Świną dmuchał dwie świeczki. Sprawdziliśmy statystyki przejazdów

‹ Gmach Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego nieczynny› Świnoujście. Komunikat Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-ŚwinoujścieMKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • PlakatGłówny-1Goleniów. Zaczynamy Festiwal Hanzeatycki!
    2 lipca 2025
  • tunel_pod_SwinaTunel pod Świną dmuchał dwie świeczki. Sprawdziliśmy statystyki przejazdów
    2 lipca 2025
  • autobusyNieczynny przystanek Ludzi Morza / Łąkowa
    1 lipca 2025
  • wybrzeże władysława IVPo obchodach Dni Morza ulice Marynarzy i Wybrzeże Władysława IV znów otwarte
    1 lipca 2025
  • 3 (10)Nowy garaż dla OSP Przytór gotowy!
    1 lipca 2025
  • Muzyka_z_wiatrem_7_lipca-1MDK Świnoujście. Muzyka z Wiatrem – koncert Baltic Neopolis Orchestra
    1 lipca 2025
  • wakacje-warszow-lip2025-1MDK Świnoujście. Wakacje na wesoło z Filią Warszów
    1 lipca 2025
  • warsztaty_zeglarskie1UKS ,,Keja” zaprasza na warsztaty żeglarskie!
    1 lipca 2025
  • plakat Platino Mare Cup-1XXI Morski Turniej Tenisowy Gwiazd Platino Mare Cup
    1 lipca 2025
  • DniMorza1Dni Morza 2025 w Świnoujściu – święto radości, muzyki i atrakcji, które ożywiły miasto
    30 czerwca 2025
  • termometrUpały. Jak się chronić, by nie ryzykować zdrowia?
    30 czerwca 2025
  • 5 (4)Barwna i radosna parada na 260. urodziny miasta
    30 czerwca 2025
  • IMG_7248Dni Twierdzy 2025 w Świnoujściu przyciągnęły tłumy mieszkańców i turystów
    30 czerwca 2025
  • FOT#1_Domy_z_przeszłościLipiec w Muzeum Narodowym w Szczecinie
    30 czerwca 2025
  • Bartas_SzymoniakKoncert Bartasa Szymoniaka
    30 czerwca 2025
  • GeoExpoFestiwal Minerałów
    30 czerwca 2025
  • Kwintet_Cafe-1Kwintet Cafe jazz lat 30. – koncert
    30 czerwca 2025
  • dzieci-malujace-razemWakacyjne warsztaty z Miejskim Domem Kultury
    30 czerwca 2025
  • derlatka_1Spotkanie autorskie z Piotrem Derlatką – o Agnieszce Osieckiej inaczej
    30 czerwca 2025
  • swinoujscie1Cztery razy na podium! Świnoujście w czołówce rankingu plaż 2025!
    30 czerwca 2025

Najnowsze wiadomości

  • Goleniów. Zaczynamy Festiwal Hanzeatycki!
    2 lipca 2025
    Już dziś (02 lipca) Goleniów przeniesie się w magiczny świat spektaklu Teatru Brama i Teatro Potlach „Niewidzialne Miasta”! Choć festiwal ma swoje
  • Tunel pod Świną dmuchał dwie świeczki. Sprawdziliśmy statystyki przejazdów
    2 lipca 2025
    Dokładnie dwa lata temu, 30 czerwca 2023 roku, mieszkańcy Świnoujścia w końcu pożegnali się z czasochłonnym promem i przywitali długo wyczekiwany
  • Nieczynny przystanek Ludzi Morza / Łąkowa
    1 lipca 2025
    Wykonawca prac drogowych na budowie trasy S3 poinformował, że w dniu 2 lipca br. tzw. rondo północne na zbiegu ulic Skandynawskiej i Ludzi Morza (obok
  • Po obchodach Dni Morza ulice Marynarzy i Wybrzeże Władysława IV znów otwarte
    1 lipca 2025
    Po zakończeniu radosnych i tłumnie odwiedzanych obchodów Dni Morza, centrum miasta wraca do normalnego funkcjonowania. Od dziś kierowcy, piesi oraz
  • Nowy garaż dla OSP Przytór gotowy!
    1 lipca 2025
    W poniedziałek, 30 czerwca 2025 r., dokonano odbioru nowo wybudowanego garażu dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Przytorze. Inwestycja o wartości 582
  • MDK Świnoujście. Muzyka z Wiatrem – koncert Baltic Neopolis Orchestra
    1 lipca 2025
    W Świnoujściu muzyka nie zamyka się w murach – płynie swobodnie razem z wiatrem znad Bałtyku, odbija się echem od promenady i osiada między
  • MDK Świnoujście. Wakacje na wesoło z Filią Warszów
    1 lipca 2025
    Miejski Dom Kultury filia Warszów zaprasza wszystkie dzieci na cykl warsztatów, spotkań z teatrem oraz animacji przez całe wakacje. W każdy poniedziałek,
  • Pierwszy dzień wakacji aktywnie – 405. parkrun Świnoujście
    1 lipca 2025
    Pierwszy dzień wakacji przywitaliśmy oczywiście w najlepszy możliwy sposób – aktywnie!  Sobotni, już 405. parkrun w Świnoujściu zgromadził
  • UKS ,,Keja” zaprasza na warsztaty żeglarskie!
    1 lipca 2025
    Zapraszamy na warsztaty żeglarskie organizowane przez Uczniowski Klub Sportowy ,,Keja”, które odbędą się w trzech terminach w Szkolnym Ośrodku
  • XXI Morski Turniej Tenisowy Gwiazd Platino Mare Cup
    1 lipca 2025
    W najbliższy weekend (4-5 lipca 2025), już po raz dwudziesty pierwszy, świnoujskie korty gościć będą uczestników Morskiego Tenisowego Turnieju Gwiazd
  • Dni Morza 2025 w Świnoujściu – święto radości, muzyki i atrakcji, które ożywiły miasto
    30 czerwca 2025
    Dni Morza 2025 w Świnoujściu to wyjątkowe wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci mieszkańców i turystów. Przez trzy dni centrum miasta
  • Upały. Jak się chronić, by nie ryzykować zdrowia?
    30 czerwca 2025
    Lato w Świnoujściu to dla wielu z nas czas wypoczynku, plażowania i spacerów nad morzem. Jednak mieszkańcy naszego miasta muszą pamiętać, że wysokie
  • Barwna i radosna parada na 260. urodziny miasta
    30 czerwca 2025
    Z okazji 260-lecia nadania Świnoujściu praw miejskich, w sobotę 21 czerwca ulicami miasta przeszła barwna Parada Miejska – jedno z głównych wydarzeń
  • Dni Twierdzy 2025 w Świnoujściu przyciągnęły tłumy mieszkańców i turystów
    30 czerwca 2025
    Świnoujście znów udowodniło, że potrafi w spektakularny sposób opowiadać o swojej przeszłości. Po kilkuletniej przerwie na wyspy z rozmachem
  • Biuro wirtualne w Katowicach – wygodna alternatywa dla tradycyjnego najmu
    30 czerwca 2025
    Współczesny rynek pracy i biznesu coraz wyraźniej zmierza w kierunku elastyczności i cyfryzacji. Coraz więcej firm decyduje się na zdalne prowadzenie
  • Lipiec w Muzeum Narodowym w Szczecinie
    30 czerwca 2025
    MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE: LIPIEC 2025 2 LIPCA 2025 | ŚRODA 11.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny) Akademia Seniora |
  • Koncert Bartasa Szymoniaka
    30 czerwca 2025
    Koncert Bartasa Szymoniaka w Muszli Koncertowej! Bartosz Szymoniak, „Bartas” (ur. 26 kwietnia 1984 w Kaliszu) – polski muzyk, wokalista, kompozytor,
  • Festiwal Minerałów
    30 czerwca 2025
    Zapraszamy na 7 dni fantastycznej przygody z minerałami! Podczas Festiwalu spotkasz marki, które w tworzenie biżuterii wkładają serce i duszę.  Odwiedź
  • Kwintet Cafe jazz lat 30. – koncert
    30 czerwca 2025
    W najbliższy czwartek, 3 lipca 2025, o godzinie 19:00 znów będziemy mogli posłuchać muzyki na żywo w Altanie Koncertowej w Parku Zdrojowym. Kwintet Cafe
  • Wakacyjne warsztaty z Miejskim Domem Kultury
    30 czerwca 2025
    Lato w mieście nie musi być nudne! Miejski Dom Kultury w Świnoujściu zaprasza dzieci i młodzież w wieku 7–15 lat na wyjątkowe, bezpłatne warsztaty

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Strona posiada Certyfikat Bezpieczeństwa SSL

https://tu.swinoujscie.pl/kontakt/

Nasz Instagram

[instagram feed=”114005″]

Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl