Świnoujście. O inwestycjach na wyspie Wolin
Świnoujście. O inwestycjach na wyspie Wolin. Informacja ze spotkania z ministrem Andrzejem Adamczykiem.
W dniu 5 maja miało miejsce pierwsze spotkanie koordynacyjne z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, dotyczące inwestycji publicznych realizowanych na wyspie Wolin w Świnoujściu. A jest ich wiele i wszystkie odbywają się w podobnym czasie. Trwać będą do 2023/24 r.
1. Usprawnienie połączenia komunikacyjnego między wsypami Uznam i Wolin – budowa tunelu pod Świną (Miasto Świnoujście) – łączy się z S3
2. Sprawny i przyjazny środowisku dostęp do infrastruktury portu (SIP) (Miasto Świnoujście) – krzyżuje się z S3.
3. Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście-Troszyn, odcinek 1: Świnoujście-Dargobądz (GDDKiA)
- Węzeł Świnoujście (przy wyjeździe z tunelu) – uzgodnienie granic zarządców dróg oraz rezerwa pod skrzyżowanie bezkolizyjne dla wylotu z tunelu, przejście podziemne pieszo-rowerowe w ul. Ludzi Morza,
- Węzeł LNG – uzgodnienie granic zarządców dróg oraz dodatkowe połączenie z istniejącą drogą (ul. Wolińska),
- Węzeł Łunowo – uzgodnienie granic zarządców dróg,
- Budowa przejść podziemnych w Łunowie (w okolicy obecnego ronda) pod liniami kolejowymi nr 401 i 996: kolizje zgłoszone przez GDDKiA z drogą S3
- Przebieg drogi DZ9, będącej kontynuacją dla ww przejść podziemnych w kierunku plaży,
- Przebieg i ciągłość obecnej drogi krajowej nr 3.
4. Budowa kompleksu terminalowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu (ZMPSiŚ)
Planowana budowa portu kontenerowego wpływa na przebieg połączenia rowerowego Świnoujście – Międzyzdroje (R10) oraz na planowaną drogę do plaży na Warszowie w okolicach Podziemnego Miasta.
5. Budowa połączenia rowerowego Świnoujście – Międzyzdroje (R10) (Miasto Świnoujście)
Urząd Morski od kilku lat uzgadnia przebieg i rodzaj drogi rowerowej, w tym rodzaj jej nawierzchni.
6. Rozbudowa funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu (Gaz System)
Tutaj problemem jest dojazd do latarni i fortów w związku z próbą ograniczenia ruchu na drodze Ku Morzu budowanej w ramach zadania „Sprawny i przyjazny środowisku dostęp do infrastruktury portu” przez Gaz System w związku z rozbudową infrastruktury terminala LNG.
7. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (PKP PLK):
Budowa przejść podziemnych pod liniami kolejowymi nr 401 i 996: niebawem powinno być pisemne porozumienie z PKP PLK dot. budowy przejścia podziemnego pod linią 996 przez PKP PLK.
8. Rozbudowa terminala promowego w Świnoujściu (ZMPSiŚ)
Miasto oczekuje przekazania informacji w zakresie realizowanej inwestycji, jak dokładnie będzie funkcjonował terminal i czy to w istotny sposób wpłynie na ruch w prawobrzeżnej części Miasta – czy są analizy weryfikujące założenia, czy są jakieś zmiany w stosunku do pierwotnych założeń itd.
Spotkanie trwało ok. 1 godziny. Uczestniczyli w nim dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski, Dyrektor GDDKiA O/Szczecin Łukasz Lendner oraz członek zarządu PKP PLK dyrektor ds. realizacji inwestycji Arnold Bresch.
Miasto Świnoujście reprezentował prezydent Janusz Żmurkiewicz, Barbara Michalska – zastępca prezydenta, Rafał Łysiak – naczelnik Wydziału Inwestycji oraz Marcin Zamojski – pełnomocnik prezydenta ds. budowy tunelu i SIP. Przedstawiciele Miasta dokonali prezentacji inwestycji oraz w skrócie powiązania miedzy nimi.
Minister Andrzej Adamczyk zobowiązał wszystkich do sprawnego podejmowania decyzji. Kolejne spotkania będą się odbywały w cyklach miesięcznych.