O MUZYCE I PROGRAMIE RECITALU „KLUCZ DO POEZJI” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE
O MUZYCE I PROGRAMIE RECITALU „KLUCZ DO POEZJI” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE.
20 marca w Operze na Zamku w Szczecinie wyjątkowy recital! Zabrzmi muzyka Benjamina Brittena, Erika Satie’go, Manuela Rosenthala, Claude’a Debussy’ego. Recital „Klucz do poezji” w wykonaniu sopranistki Ewy Olszewskiej i pianistki Olgi Bilej zaprowadzi nas do barwnego, surrealistycznego świata, pełnego wdzięku, lekkości, ironii, a nawet absurdu, świata muzyki niezwykle wrażliwych kompozytorów.
Początek recitalu o 19.00. Bilety dostępne na stronie Opery na Zamku: www.opera.szczecin.pl oraz w kasie teatru. Cena: 20 złotych.
Serdecznie zapraszamy!
Olga Bila*: „Mamy do czynienia z bardzo interesującym dla muzyka i słuchacza repertuarem. Jest to program, który jest bardzo różny stylistycznie, ale łączy go język francuski i czas powstania.
Stawia on przed pianistą spore wyzwanie polegające nie tylko na trudnościach technicznych czy innym pojmowaniu muzycznego czasu, ale może przede wszystkim na odmiennym traktowaniu instrumentu.
W pierwszej części, w której zaprezentujemy z Ewą Olszewską Les Illuminations, op. 18 Benjamina Brittena, fortepian niejako zastępuje oryginalnie wykorzystywaną do tego dzieła orkiestrę.
Postawiłam sobie za cel oddanie charakteru i barw zespołu instrumentalnego. W drugiej części fortepian występuje już w pełnej krasie pokazując wszystkie swoje możliwości.
Bardzo trudne są Estampes Debussy’ego na fortepian solo, które wymagają dużej biegłości technicznej i budowania przed słuchaczem obrazu bez użycia tekstu.
Cały repertuar może okazać się na pierwszy rzut niełatwy dla słuchacza – nie mamy tu Beethovena, Brahmsa czy Chopina, ale mniej znanych w Polsce kompozytorów, jednak przy odrobinie wyobraźni można bez trudu zatopić się w muzyce. W końcu jej język jest międzynarodowy”.
Program recitalu:
Benjamin Britten (1913–1976) – Les Illuminations op. 18 do słów Arthura Rimbauda
- 1. Fanfare (Fanfara)
- 2. Villes (Miasta)
- 3a. Phrase (Fraza)
- 3b. Antique (Starożytny)
- 4. Royauté (Królowanie)
- 5. Marine (Pejzaż morski)
- 6. Interlude (Interludium)
- 7. Being Beauteous (Istota Piękna)
- 8. Parade (Parada)
- 9. Départ (Odejście)
* * *
- Claude Debussy (1862–1918) – Pagodes (Pagody) nr 1 z cyklu Estampes na fortepian solo
- Manuel Rosenthal (1904–2003) – Rêverie (Zaduma) nr 1 z cyklu Trois Mélodies (Trzy melodie) do wierszy Marie Roustan
- Erik Satie (1866–1925) – Les Anges (Anioły) i Élégie (Elegia) nr 1 i 2 z cyklu Trois Mélodies de 1886
- Claude Debussy – La soirée dans Grenade (Wieczór w Grenadzie) nr 2 z cyklu Estampes na fortepian solo
- Erik Satie – La Statue de bronze (Posąg z brązu) nr 1 z cyklu Trois Mélodies de 1916
- Erik Satie – Ludions
1. Air du rat (Aria szczura)
2. Spleen (Splin)
3. La Grenouille américaine (Amerykańska żaba)
4. Air du poète (Aria poety)
5. Chanson du chat (Pieśń kota)
- Claude Debussy – Jardins sous la pluie (Ogrody w deszczu) nr 3 z cyklu Estampes na fortepian solo
- Claude Debussy – Paysages belges. Chevaux de bois (Belgijskie krajobrazy. Drewniane konie) nr 4 z cyklu Ariettes oubliées (Zapomniane arietty)
- Claude Debussy – Fantoches (Marionetki) nr 2 z cyklu Fêtes galantes (Wytworne zabawy)
- Jules Massenet (1842–1912) – Nuit d’Espagne (Hiszpańska noc)
* Olga Bila fortepian
Pianistka, pochodzi z Ukrainy, laureatka międzynarodowych i krajowych konkursów i festiwali. Studiowała grę na fortepianie w Akademii Muzycznej im. S. Prokofiewa w Doniecku pod kierownictwem prof.
Natalii Czesnokowej. W 2015 r. przeprowadziła się do Polski. Obecnie jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie pracuje jako korepetytor solistów i chóru.
Przygotowywała spektakle premierowe, m.in. światowe i polskie prapremiery: Historia najmniej prawdopodobna – J. Kornowicza, Dokręcanie śruby – B. Brittena, Guru – L. Petitgirarda, Proces – P. Glassa.
Występuje w Polsce i Niemczech, na Litwie, Rosji i Ukrainie w składzie orkiestry, z wokalistami i instrumentalistami, kwartetem Ba-rock i zespołem wokalno-instrumentalnym Fairy Ladies.
Od 2018 r. również współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, od 2019 r. z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie.
Fot. z próby: Opera na Zamku
Działalność Opery na Zamku w Szczecinie jest współfinansowana przy Wsparciu ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku