Akademia Morska w Szczecinie. Kompetencje IT na morzu
Akademia Morska w Szczecinie. Kompetencje IT na morzu.
Podczas ostatniej sesji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) obradował podkomitet ds. szkoleń i „czynnika ludzkiego” (Human Element, Training and Watchkeeping – HTW).
Akademia Morska w Szczecinie zaprezentowała na niej stanowisko polskiej delegacji, a zarazem autorski pomysł: zwiększenia kompetencji IT w procesie edukacji i szkolenia marynarzy.
Rozwój technologii w służbie bezpieczeństwa
Wszechobecne technologie mają na celu nie tylko zapewnienie większej wygody pracy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. W przypadku branży morskiej gra toczy się o bezpieczeństwo ruchu morskiego, statków, ładunków, środowiska – a ponad wszystko człowieka.
To właśnie tę ideę uważamy za podstawowe zadanie w codziennej pracy naukowej: kreowanie rozwiązań, które podniosą bezpieczeństwo ludzi.
Wychodząc z tego założenia, zaprezentowaliśmy na podkomitecie IMO obecny stan rozwoju technologicznego żeglugi, a także kontekst projektów, które wykorzystując nowe technologie, dążą do zwiększania bezpieczeństwa żeglugi.
Reprezentując polską delegację, przed gremium IMO wystąpił prorektor ds. innowacji i rozwoju AMS, dr hab. inż. kpt. Janusz Uriasz, prof. AMS. Zaprezentował wystąpienie zatytułowane „Do we need IT competences in marine education (Czy potrzebne są kompetencje IT w edukacji morskiej)?”.
– Wykazaliśmy, jak ważne jest przykładanie coraz większej wagi do szkolenia przyszłych marynarzy w oparciu o najnowszą wiedzę tak, by swobodnie poruszali się w cyfrowym środowisku – podkreśla autor prezentacji. – W naszym wystąpieniu zadaliśmy przewrotne pytanie, na które każdy odpowie: „naturalnie!”, teraz jednak otwieramy dyskusję, by odpowiedzieć na dalsze kwestie, jak: kto zatem miałby posiadać takie kompetencje? – pyta profesor Uriasz. – Nie ulega wątpliwości, że umiejętności powinni posiadać oficerowie, którzy prowadzą coraz bardziej rozwinięte technologicznie statki – dodaje.
Na jakim etapie i gdzie zatem wiedza z zakresu obsługi i działania systemów powinna być wprowadzana? W ośrodkach szkoleń, podczas specjalistycznych kursów?
Czy może podczas studiów? Rolą dyskusji wśród członków IMO jest rozstrzygnąć, w jaki sposób osiągnąć cel i wprowadzić certyfikowane szkolenia IT w procesie szkolenia marynarzy na całym świecie.
Pomysł stworzenia modelu kształcenia, który wyposażałby oficerów w umiejętności swobodnego poruszania się w obszarze technologii informatycznych stosowanych na statkach zrodził się już przed kilkoma laty.
Akademia Morska w Szczecinie stworzyła wówczas ideę powołania osób odpowiedzialnych za działanie i kompleksową obsługę technologii i narzędzi informatycznych na statkach.
W obliczu bezustannych zmian, jakie zachodzą w każdej dziedzinie naszego życia wiemy, że takie kompetencje powinny być wśród marynarzy coraz bardziej powszechne.
Kompetencje z zakresu IT powinny wejść do kanonu umiejętności oficerów, którzy dzięki temu będą lepiej rozumieć działanie otaczających ich urządzeń oraz kierunek rozwoju współczesnej żeglugi.
Rozwój cyfrowy
Morskie uczelnie w Polsce i na świecie rozumieją zmiany, zachodzące wokół nich. W Akademii Morskiej w Szczecinie dostrzegliśmy, że rozwój cyfrowy wyznacza współczesne kierunki rozwoju, w związku z czym zwróciliśmy się w naszej pracy właśnie w stronę świata IT.
Przed dwoma laty powołaliśmy m.in. odrębny Wydział Informatyki i Telekomunikacji.
IMO
Podkomitet IMO HTW – Human Element, Training and Watchkeeping zajmuje się „czynnikiem ludzkim” w żegludze, w tym szkoleniami i certyfikacją.
Specjaliści podkomitetu monitorują proces szkolenia marynarzy, a także śledzą zmiany oraz pojawiające się problemy. Wspólnie przygotowują przegląd, aktualizację programów kursów, w oparciu o wymagające rozwiązania aspekty.
Weronika Gosłowska
Rzecznik prasowy
https://www.am.szczecin.pl/pl/