Akademia Morska w Szczecinie NAVDEC dla marynarki wojennej
Akademia Morska w Szczecinie NAVDEC dla marynarki wojennej.
NAVDEC NA WYMAGAJĄCYM RYNKU WOJSKOWYM
ORP „Wodnik” to pierwszy okręt Marynarki Wojennej RP, na którym zainstalowano Nawigacyjny System Wspomagania Decyzji w sytuacjach kolizyjnych na morzu.
System, który został opracowany w Akademii Morskiej w Szczecinie w zespole prof. Zbigniewa Pietrzykowskiego, miał swoją premierę rynkową w 2017 roku, kiedy to został zakupiony przez Polską Żeglugę Bałtycką.
Wybór ORP „Wodnik” w celu instalacji systemu Navdec wynika z charakteru zadań realizowanych przez ten okręt, związanych w głównej mierze ze szkoleniem praktycznym kadr dla Marynarki Wojennej RP, realizacja praktyk nawigacyjnych, astronawigacyjnych, technicznych związanych z wykorzystaniem uzbrojenia i wyposażenia okrętu, różnorodność akwenów na których są realizowane (Ocean Atlantycki, Morze Śródziemne, Morze Czarne) daje doskonałą możliwość sprawdzenia zalet systemu oraz jego wykorzystanie w procesie szkolenia podchorążych AMW.
Współpraca z firmą THESTA pozwoliła na włączenie NAVDEC w system zintegrowanego mostka ORP „Wodnik”. To duży sukces spółki spin-out pracowników Akademii Morskiej, kierowanej przez kapitana Piotra Wołejszę, pracownika Katedry Informatyki Wydziału Informatyki i Telekomunikacji.
Zaprojektowany i opracowany w AMS system NAVDEC trafia na pokład ORP Wodnik – to debiut systemu na wymagającym rynku wojskowym.
Wybór jednostki ORP „Wodnik” wynika z charakteru zadań realizowanych przez ten okręt, związanych w głównej mierze ze szkoleniem praktycznym kadr dla Marynarki Wojennej RP. Współpraca z firmą THESTA pozwoliła na włączenie NAVDEC w system zintegrowanego mostka ORP „Wodnik”.
To duży sukces spółki spin-out pracowników Akademii Morskiej, kierowanej przez kapitana Piotra Wołejszę, pracownika Katedry Informatyki Wydziału Informatyki i Telekomunikacji.
Więcej informacji na temat systemu NAVDEC:
System wspomagania decyzji nawigacyjnych NAVDEC jest pierwszym narzędziem nawigacyjnym na świecie, które pełni funkcje informacyjne, a także typowe dla systemów wspomagania decyzji.
Jego innowacyjne funkcje, znacznie zwiększające możliwości urządzeń zwykle zainstalowanych na statkach, mają obecnie zgłoszenia patentowe zarówno w kraju jak i za granicą.
NAVDEC uzupełnia wyposażenie nawigacyjne statku. Jest to system czasu rzeczywistego obsługiwany przez nawigatora. System obserwuje swój statek i otoczenie oraz rejestruje informacje o aktualnej sytuacji nawigacyjnej.
Na tej podstawie system identyfikuje i ocenia sytuację nawigacyjną (przetwarzanie) i opracowuje rozwiązania (decyzje) zapewniające bezpieczną nawigację. http://navdec.com/pl/
Weronika Bulicz Rzecznik Prasowy
Akademii Morskiej w Szczecinie