• Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS
Tu Świnoujście
wiadomości ze Świnoujścia i okolic, relacje z ważnych wydarzeń. Przewodnik po kulturze, rozrywce, biznesie i inwestycjach.
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
FENOMENALNY "PROCES" PH. GLASSA WRACA DO OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

Gryfice/ Kraj i region/ Ogłoszenia/ Rozrywka/ Świnoujście

FENOMENALNY „PROCES” PH. GLASSA WRACA DO OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

informacje, ogłoszenie, Opera na Zamku, rozrywka, Świnoujście, Szczecin, wydarzenia kulturalne 12 października 2020

Tweet

Opera na Zamku logoFENOMENALNY „PROCES” PH. GLASSA WRACA DO OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE! POLSKA PRAPREMIERA SPOTKANIA GENIUSZY: KAFKI I GLASSA.

Na scenę Opery na Zamku w Szczecinie po ponad półtora roku, zaledwie po jednym wznowieniu, czyli łącznie czterech spektaklach, wraca „Proces” Philipa Glassa w reżyserii Pii Partum, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka.

Polska prapremiera miała miejsce w styczniu 2019 roku w naszym teatrze. Niestety, w sezonie 2019/2020 z powodu epidemii i zamknięcia teatrów – mimo planów – nie udało się go po raz kolejny wystawić.

Spektakl, jego reżyserka oraz Christian Oldenburg, wykonawca głównej roli, Józefa K., otrzymali nominacje w prestiżowym konkursie XIV Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

FENOMENALNY "PROCES" PH. GLASSA WRACA DO OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

Spotkanie geniuszy: Kafka i Glass. Opis „Procesu” w Operze na Zamku w Szczecinie:

Polska prapremiera opery „Proces” Philipa Glassa w Operze na Zamku w Szczecinie odbyła się zaledwie cztery lata po prapremierze światowej (Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales). To dzieło ponadczasowe, pełne napięcia i tajemnicy.

Wspaniała symbioza amerykańskich nut, polskiej sceny i kafkowskiego absurdu. Metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Franza Kafki, znakomicie wykorzystał w swojej kameralnej operze kultowy współczesny kompozytor Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu.

Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton. Muzykę w „Procesie” charakteryzuje ogromne napięcie. Philip Glass, oszczędny w środkach muzycznego przekazu, stosuje powtórzenia, rytmy wzmagające poczucie strachu i absurdu. „Myślę o swoich kameralnych operach jak o bombach neutronowych – małe, ale z potężną siłą rażenia” – mówi kompozytor. „Proces” to 26. opera Philipa Glassa.

FENOMENALNY "PROCES" PH. GLASSA WRACA DO OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

Chciał ją napisać, odkąd przeczytał powieść jako nastolatek, kiedy była to właściwie całkiem nowa literatura; powieść została opublikowana w języku angielskim dopiero w roku, w którym się urodził (1937). Dla niego było to prawdziwe odkrycie.

A obecnie słowo „kafkowski” na co dzień funkcjonuje w naszym słowniku na co dzień, jako swoisty synonim utraty podmiotowości, suwerenności, rzecz dziejąca się w atmosferze koszmaru, paranoi i samotności człowieka.

Granice interpretacji też zostały przesunięte w szczecińskiej inscenizacji Opery na Zamku – na głębszy poziom. Józef K. nie został przedstawiony jako ofiara represyjnego systemu. W oczach reżyserki polskiej inscenizacji, Pii Partum, Józef K. to współczesny nam człowiek.

Zamożny, wykształcony, osiągnął zawodowy i towarzyski sukces. A jednak coś go dręczy. Przegląda się w rzeczywistości jak w lustrze i ta rzeczywistość go mierzi. Byle jakie relacje, byle jacy ludzie.

On sam przed sobą w tym lustrze także czuje się byle jaki. I nie ma z tej sytuacji ucieczki. Czuje się schwytany. Czuje się winny…

Opera na Zamku zaprezentowała zatem publiczności nowe operowe odczytanie „Procesu”, bardziej intrygujące, zwłaszcza na progu XXI wieku. To spojrzenie na bohatera Kafki nie jak na człowieka, który jest ofiarą opresji państwa, a jak na sąd, który my prowadzimy sami ze sobą, w sobie.

Sąd, którego nie da się oszukać. Bohater „Procesu” żyje w luksusowym apartamencie, jest menedżerem banku. Urzędnicy przychodzą do niego w dniu, kiedy kończy 30 lat, co wyraźnie zaznaczone jest w książce i libretcie, bardzo wiernym powieści.

Rozpoczyna się proces, więc Józef K. zaczyna analizować swoje życie, targają nim wewnętrzne demony i finalnie stwierdza, że być może ten proces był zasłużony. Patrząc z tej perspektywy – z Józefem K. każdy może się utożsamić. Szczecińska inscenizacja jest współczesna.

Pia Partum umiejscowiła akcję w wieżowcu metropolii. Aby utrzymać klimat pewnej klaustrofobii, osaczenia Józefa K., doskonale przemyślana, oszczędna, wręcz chłodna scenografia była tylko nieznacznie zmieniana.

Całość zbudowana została w jednej przestrzeni, która mogła być zarówno mieszkaniem, jak i kościołem czy sądem. Jedność miejsca pozwoliła pokazać, że wszystko rozgrywa się w głowie Józefa K., tworząc swoisty labirynt jego myśli. „Proces” to dzieło ponadczasowe, pełne napięcia i tajemnicy, wspaniała symbioza amerykańskich nut, polskiej sceny i kafkowskiego absurdu.

Reżyserka Pia Partum o „Procesie”: „Sądzę, że Józef K. jest „everymanem”, personifikacją problemów, który każdy z nas ma. Bruno Schulz – tłumacz, sam napisał, że pod słowo „proces” można podstawić właściwie wszystko, na przykład jakąś chorobę… Coś, pod wpływem czego, człowiek nagle zmienia wszystko, porzuca swoje dotychczasowe życie. W tym sensie, każdy z nas, faktycznie, jest Józefem K. lub może nim być. Może też – w dowolnym momencie, jak mówi ksiądz w książce, z tego procesu się wycofać. Niektórzy, jak Józef, tego nie robią i idą na sam dół, aż sami siebie zjedzą i skażą…”

Poniżej fragmenty wypowiedzi Philipa Glassa dla Royal Opera House i autora libretta Christophera Hamptona dla Music Theatre Wales na temat „Procesu”:

Philip Glass, kompozytor:

„Kafka jest interesującym pisarzem, zmarł w latach dwudziestych ubiegłego wieku, ale był daleko przed wszystkimi w swojej wizji tego, jaki naprawdę jest świat. To, co napisał, jest w pewien sposób tak poważne, że aż straszne. Z jednej strony sam uważał, że jego pisarstwo jest bardzo śmieszne, a jednocześnie widział świat, w rozumieniu zarówno politycznym, jak i społecznym, w który jesteśmy uwikłani, z jasnością, z którą niewielu pisarzy kiedykolwiek zobaczy (…). Czasami muzyka może dokładnie podążać za obrazem, jest dokładnie nad nim, ale jeśli zaczniemy się od niej oddalać – pozwolimy widzowi uczestniczyć w interpretacji. To jedna z rzeczy, które we współczesnym teatrze, operze i balecie, chcielibyśmy zrobić – zostawić widzowi przestrzeń, by pomógł tworzyć opowieść. Dla większości, jak sądzę,  będzie to kawał niezłej rozrywki. Utwór jest dosyć poważny, ale także przekomiczny. To trochę jak mądra komedia, która jednocześnie sięga samego rdzenia kwestii społecznych”.

Christopher Hampton, autor libretta:

„To, podejrzewam, jest Everest adaptacji Kafki. Fajnie to robić, ale to dosyć trudne. Powieść jest o wiele dłuższa od materiału i czasu, który mamy. Opera ma dwie godziny, trzeba dokonać wielu wyborów, rozpracować, które wydarzenia są kluczowe i wybrać tę kluczową linię i utrwalić, na ile to możliwe. Muzyka też to uwzniośla, bo czas, jaki zajmuje zobaczenie czegoś, jest proporcjonalnie dłuższy od samych dialogów. „Proces” należy do jakiegoś półtuzina kluczowych powieści XX wieku (…), w pewnym sensie stworzył nowy świat, który z kolei wskazał drogę do całego krajobrazu, który nazywamy kafkowskim i który rozumiemy bardzo dobrze, ale który nie istniał w myśleniu, dopóki nie pojawił Kafka i nie napisał swoich książek. Niezwykłe jest to, że to było tak wcześnie w XX wieku i przewidziało katastroficzne wydarzenia, które miały pochłonąć Europę w połowie XX wieku, więc ma ten dziwny profetyczny sens (…). To coś jak komediowy horror”.

O Philipie Glassie*:

Dzięki swoim operom, symfoniom i kompozycjom dla swojego zespołu oraz współpracy z wieloma artystami, jak Twyla Tharp, Allen Ginsberg, Woody Allen oraz David Bowie, Philip Glass wywarł niezwykły i bezprecedensowy wpływ na życie muzyczne i intelektualne swoich czasów.

Jego dzieła, m.in. „Einstein on the Beach”, „Satyagraha”, „Akhnaten”, „The Voyage” są wystawiane przez renomowane opery na całym świecie. Glass skomponował muzykę dla teatru eksperymentalnego oraz do nagradzanych przez Akademię takich filmów, jak „Godziny” i „Kundun – życie Dalaj Lamy” Martina Scorsese, a „Koyaanisqatsi”, pierwszy film z udziałem Godfreya Reggio i Philip Glass Ensemble, może być najbardziej radykalnym i wpływowym połączeniem dźwięku i wizji od czasu „Fantazji”.

Jego osobiste i zawodowe powiązania ze znanymi na całym świecie czołowymi artystami muzyki rockowej  pop sięgają lat 60. XX w., w tym początki współpracy z artystą Robertem Wilsonem.

Glass jest pierwszym kompozytorem, który zdobył szeroką, wielopokoleniową publiczność zarówno w operze, jak i na sali koncertowej, a także w świecie tańca, filmie i muzyki popularnej. Urodził się w 1937 r. w Baltimore, gdzie dorastał. Studiował na Uniwersytecie w Chicago, a następnie uczył się w Juilliard School i w Aspen u Dariusa Milhauda.

Niezadowolony z tego, co wówczas uchodziło za muzykę współczesną, przeprowadził się do Europy, gdzie studiował pod kierunkiem legendarnej pedagog Nadii Boulanger (uczącej również Aarona Coplanda, Virgila Thomsona i Quincy’ego Jonesa) oraz ściśle współpracował z wirtuozem gry na sitarze i kompozytorem Ravim Shankarem.

W 1967 r. wrócił do Nowego Jorku i założył Philip Glass Ensemble – zespół składający się z siedmiu muzyków grających na instrumentach klawiszowych i różnych instrumentach dętych drewnianych, wzmacnianych i przepuszczanych przez mikser.

Nowy styl muzyczny rozwijany przez Glassa został nazwany minimalizmem. Sam Glass woli mówić o sobie jako kompozytorze „muzyki o powtarzalnych strukturach”. Duża część jego wczesnej twórczości opierała się na rozbudowanym powtórzeniu krótkich, zgrabnych fragmentów melodycznych, splecionych w tkaninę wrażeń słuchowych.

Inaczej mówiąc, zanurzały słuchacza w oceanie wszechogarniających, burzących, zmieniających i rozwijających się dźwięków.

W ciągu 25 lat Glass skomponował ponad dwadzieścia dużych i małych oper, dziesięć symfonii, dwa koncerty fortepianowe oraz koncerty dla kwartetu składającego się ze skrzypiec, z fortepianu, kotłów i saksofonu, dla orkiestry i kwartetów smyczkowych, a także stale zwiększającą się liczbę dzieł na fortepian i organy solo.

Napisał ścieżki dźwiękowe do filmów, począwszy od nowych partytur dla stylizowanej klasyki Jeana Cocteau, a skończywszy na filmie dokumentalnym Errola Morrisa, opowiadającym o byłym sekretarzu obrony USA Robercie McNamarze.

Współpracował m.in. z artystami tej miary, co Paul Simon, Linda Ronstadt, Yo-Yo Ma i Doris Lessing. Prowadzi wykłady i warsztaty, daje solowe występy na keyboardzie na całym świecie, a także regularnie występuje z Philip Glass Ensemble.

*źródło: www.philipglass.com

Mało kto wie, że Philip Glass, jeden z najbardziej popularnych kompozytorów na świecie studiował matematykę i filozofię. Oprócz tego pobierał lekcje gry na fortepianie i zajmował się kompozycją.

Dziennik brytyjski „Independent” pisał o Philipie Glassie, że „nie zarabiał na swojej muzyce, dopóki nie skończył 42 lat. Do tego czasu jeździł taksówkami, nosił meble i pracował jako hydraulik (…)”. Portal „Interlude” opisuje z kolei: „Glass po raz pierwszy wykonał swoją muzykę w sali koncertowej w 1974 roku i powoli jego kariera rozkwitła.

Stopniowo napływało coraz więcej prowizji i powoli Glass zdał sobie sprawę, że prawo jazdy taksówki, które odnowił na wszelki wypadek, może już nie być potrzebne. Zrozumiał, że w końcu stał się kimś jako artysta, gdy pewna kobieta zastukała w bok taksówki i powiedziała: „masz takie samo imię jak bardzo znany kompozytor”.

Jaki wpływ wywarła na niego praca filmowa? „Bardzo mnie to ucieszyło” – powiedział Glass dziennikowi „Independent” z rzadkim wybuchem śmiechu. „Muzyka i reklama high-art, różne metryki, różne języki.

Jestem jak malarz” – dodał z szerokim uśmiechem, „który maluje abstrakcje w domu, ale lubi robić szkice ludzi na ulicy”. I dalej „Independent”: „O tym kompozytorze mówi się, że przekroczył granice muzyki, przesunął granice współpracy między sztukami, przesunął granice opery”.

Realizacja:

Kierownictwo muzyczne             Jerzy Wołosiuk

Reżyseria                                            Pia Partum

Scenografia,

multimedia,

reżyseria świateł                            Wojciech Puś

Kostiumy                                           Wojciech Dziedzic

Ruch sceniczny                                Agnieszka Dmochowska-Sławiec

Asystent dyrygenta                      Mateusz Rusowicz

Asystent kostiumografa              Emil Wysocki

Obsada:

Sobota, 17.10.2020 r.                        Niedziela, 18.10.2020 r.

Godz. 19.00                                          Godz. 18.00

Józef K.                                                                   Ch. Oldenburg                                    Ch. Oldenburg

Panna Bürstner | Leni                                      A. Farysej                                              A. Farysej

Pani Grubach                                                       G. Kowalińska                                      G. Kowalińska

Praczka                                                                   S.K. Januszewska                              S.K. Januszewska

Titorelli | Siepacz| Student (Bertold)         P. Tolstoy                                              P. Tolstoy

Strażnik 1 (Franz)                                                P. Zgorzelski                                        P. Zgorzelski

Block                                                                        M. Scech                                               M. Scech

Woźny sądowy | Adwokat Huld                   T. Łuczak                                               T. Łuczak

Strażnik 2 (Willem) | Sędzia śledczy            J. Lewandowski                                  J. Lewandowski

Ksiądz                                                                      R. Pawnuk                                            R. Pawnuk

Inspektor | Wuj Albert                                     A.R. Munn                                           A.R. Munn

Asystent                                                                 D. Safin                                                  D. Safin

Dyrektor kancelarii                                             D. Hibler                                                D. Hibler

Głosy zza sceny                                                   A. Farysej                                              A. Farysej

G. Kowalińska                                     G. Kowalińska

M. Scech                                               M. Scech

D. Safin                                                     D. Safin

Statyści                                                                  M. Gałczyk-Lewicka, M. Kieć, M. Krahel, K. Tsebriy, J. Zawilińska, D. Hibler, A. Kacperski, D. Safin, P. Urban

 

Dyrygent                                                              J. Wołosiuk                                           J. Wołosiuk

Inspicjent                                                             K. Berowska                                         K. Berowska

Link do programu szczecińskiej inscenizacji „Procesu”: http://www.opera.szczecin.pl/images/repertuar/2018_19/proces/PROCES-Opera-na-Zamku-PROGRAM-WWW.pdf

Fot. P. Nykowski©Opera na Zamku

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

rzeczniczka prasowa Opery na Zamku

Zobacz także

plakat-a2-moje-pniewo-1

Gryfice /

Gryficki Dom Kultury zaprasza na wystawę malarstwa Marcina Mielczarka pt. „Moje Pniewo”

Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1

Kraj i region /

Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii

Urząd Miasta nabór

Ogłoszenia /

Trwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu

‹ Świnoujście. Taekwondo olimpijskie› Świnoujście. MKS Flota. Po 11 kolejce wzrasta liczba meczów przełożonych
Świnoujście

Pomoc

Roki potrzebuje pomocy

Twoja reklama

  • Cennik

Galerie

  • Galeria ART
  • Miejsce sztuki44

Kamery on-line

  • Świnoujście promenada
  • Przeprawa promowa
  • Widok na plażę
  • Widok na plażę z Radisson Blu Resort
  • Latarnia
  • Ogłoszenia drobne
  • Historia

Komunikacja

  • Przeprawa promowa
  • Komunikacja miejska
  • Emilbus
  • Jomsborg
  • Rozkład jazdy PKP
  • Rozkład jazdy PKS

Warto odwiedzić

  • Fort Gerharda
  • Fort Anioła
  • Fort Zachodni
  • Podziemne miasto
  • Latarnia morska
  • Muzeum Rybołówstwa
  • Miejski Dom Kultury
  • Biblioteka Miejska

Turystyka

  • Baza noclegowa
  • Biura podróży
  • CIT
  • Biura turystyczne

Prawo i Biznes

  • Twój biznes
  • Prawo

Komnata kultury

  • Poezja
  • Proza
  • Sztuka amatorska

Kulinaria

  • Blog kulinarny Danusi

Radio i telewizja

Radio Szczecin 106,3FMTV ŚwinoujścieTV Słowianin

Polecane strony

Infomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plInfomare.plM&Ł Lipcowie ze ŚwinoujściaJoobleJoobleOpera na ZamkuŻegluga SzczecińskaGS24Komenda Miejska Policji w Świnoujściupraca na statkachJooblePort Szczecin-ŚwinoujścieMKS Flota
Politechnika Morska w Szczecinie
Akademia-Morska-Gdynia-logo polecane strony
Zespół Szkół Morskich
Muzeum Narodowe w Szczecinie
szpital-logo

Ogrody kompleksowo – Villa Verde

tarasy kompozytowe
Tarasy kompozytowe Usługi ogrodnicze
Zabudowy balkonów
portal Okna Szczecin
Naprawmy To - Świnoujście

Świnoujście – Andrzej Warzecha

REKLAMA

REKLAMA

obozy konne

TWOJA REKLAMA

Cennik

Reklama

okna pcv szczecin

Polecane

  • kładka1Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
  • Wystawa wirtualna – Dyplomaci II RP w Rzymie 1Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
  • Urząd Miasta nabórTrwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
  • Basen PółnocnyKoniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
  • 3 (14)Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
  • Obowiązuje zakaz używania wyrobów pirotechnicznychKonsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
  • odśnieżanie2Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
  • Zofia JuszkiewiczŚwięto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
  • choinka (1)Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
  • CzyńskaPawlikowska01Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
  • rtghgOd 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
  • Okręt z niebezpieczną bombą bezpiecznie opuścił ŚwinoujścieInformacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
  • Plakat Twoje światła-Nasze bezpieczeństwo 2025-1Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
  • KEHRWIEDER1Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
  • wGotowosci#wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
  • Urząd Miejski Świnoujście logoInformacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
  • ChodoPopr-1Miejska Biblioteka Publiczna. Anna Beata Chodorowska-Gorzelniaska – poetka, malarka i legenda świnoujskiej kultury
    19 listopada 2025
  • niedziela 23.11.2025 mecz koszykówki-1Koszykarski debiut drużyny U16 już w niedzielę na Uznam Arena
    19 listopada 2025
  • kuchniaPrzerwa w dostawie wody – Wybrzeże Wł. IV i Plac Słowiański
    18 listopada 2025
  • tabletkiSprawdź harmonogram dyżurów aptek
    18 listopada 2025

Najnowsze wiadomości

  • Świnoujście z dofinansowaniem – 5 mln zł na budowę nadmorskiej kładki spacerowej
    27 listopada 2025
    Wniosek Gminy Miasto Świnoujście o dofinansowanie kolejnej inwestycji uzyskał pozytywną ocenę, a decyzją Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego gmina
  • Uniwersytet Szczeciński. Wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech” – zapraszamy do odkrywania historii
    27 listopada 2025
    Miło nam poinformować, że jest już dostępna wirtualna wystawa „Dyplomaci II RP we Włoszech”, prezentująca przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
  • Trwa rekrutacja na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu
    27 listopada 2025
    Trwa nabór na stanowisko Podinspektora w Wydziale Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Świnoujście. Osoba zatrudniona będzie pracować
  • Koniec wizji apartamentowców. Basen Północny pozostanie dla mieszkańców
    27 listopada 2025
    Najnowocześniejsza marina żeglarska nad Bałtykiem, wielofunkcyjna sala wystawowo-widowiskowa, inkubator dla organizacji pozarządowych, nowoczesna
  • Orlik z nową nawierzchnią już oddany do użytku
    27 listopada 2025
    Orlik przy ul. Kościuszki ponownie jest dostępny dla mieszkańców. Zakończył się pierwszy etap modernizacji, w ramach którego wymieniono zużytą
  • Konsultacje społeczne dotyczące fajerwerków na finiszu. Otwarta dyskusja w czwartek
    27 listopada 2025
    Dobiegają końca konsultacje społeczne poświęcone zasadom używania materiałów pirotechnicznych podczas miejskich wydarzeń w Świnoujściu. Mieszkańcy,
  • Akcja Zima w Świnoujściu – miasto w pełnej gotowości
    24 listopada 2025
    W całym kraju, także w Świnoujściu, przyszła zima wraz z pierwszymi opadami śniegu i oblodzeniem ulic. Miasto jest przygotowane na zimowe warunki –
  • Święto niezwykłej mieszkanki naszego miasta – 102. urodziny Pani Zofii!
    24 listopada 2025
    W listopadzie Pani Zofia Juszkiewicz obchodziła swoje 102. urodziny. Jest najstarszą mieszkanką naszego miasta, a ten wyjątkowy jubileusz spędziła w
  • Świnoujskie Mikołajki 2025. Rozświetlamy choinkę na Placu Wolności!
    24 listopada 2025
    Miasto Świnoujście zaprasza mieszkańców do wspólnego świętowania Mikołajek i udziału w uroczystym rozświetleniu miejskiej choinki. Na wszystkich
  • Miejska Biblioteka Publiczna. Małgorzata Czyńska o Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (4.12.2025)
    24 listopada 2025
    Rok 2025 został ogłoszony Rokiem Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, a my zapraszamy na spotkanie z Małgorzatą Czyńską – autorką książki „Zgiełk
  • Od 25 listopada zmiana organizacji ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza
    24 listopada 2025
    Od 25 listopada 2025 roku na ul. Sienkiewicza w Świnoujściu zostanie wprowadzona czasowa zmiana organizacji ruchu. Utrudnienia wynikają z prac prowadzonych
  • Informacja o strzelaniach związanych ze Świętem Marynarki Wojennej
    24 listopada 2025
    W związku z Centralnymi Obchodami Święta Marynarki Wojennej, 8 Flotylla Obrony Wybrzeża przekazała miastu, że na terenie Portu Wojennego w Świnoujściu
  • Nowoczesny samochód strażacki – gmina stawia na rozwój i bezpieczeństwo
    24 listopada 2025
    Strażacy z OSP Karsibór mają powód do dumy – 20 października br. jednostka wzbogaciła się o nowoczesny, lekki samochód ratowniczy. Zakup pojazdu był
  • Emocje, energia i świetny start sezonu koszykarskiej drużyny The Sailors Świnoujście U16
    24 listopada 2025
    Niedziela w Świnoujściu upłynęła pod znakiem koszykówki na najwyższym poziomie. Nasi zawodnicy rozpoczęli zmagania w rozgrywkach U16 organizowanych
  • 426. parkrun — edycja z wąsem
    24 listopada 2025
    Mimo ujemnej temperatury atmosfera w Parku Zdrojowym była naprawdę gorąca. Ta edycja odbyła się „z wąsem”, bo wspólnie ze Szpitalem Miejskim
  • Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
    21 listopada 2025
    Od października Policja oraz Instytut Transportu Samochodowego prowadzą kampanię  „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. Ma ona na celu
  • Sensacyjny finał akcji ratowniczej. Kuter nie zatonął przypadkowo?
    21 listopada 2025
    Powodzeniem zakończyła się akcja ratownicza która miała na celu wyciągnięcie kutra KEHRWIEDER z dna Basenu Północnego w Świnoujściu. Coś, co miało
  • #wGotowości – program powszechnych szkoleń obronnych!!!
    21 listopada 2025
    Ministerstwo Obrony Narodowej we współpracy ze Sztabem Generalnym WP uruchamia ogólnopolski program „wGotowości” – powszechne, dobrowolne
  • Informacja o XXVII sesji Rady Miasta Świnoujście w dniu 27.11.2025 r.
    21 listopada 2025
    Porządek obrad: 1. Sprawy regulaminowe. 2. Informacja Przewodniczącego Rady o ważnych sprawach, dotyczących rady i radnych w okresie międzysesyjnym. 3.
  • Pierwszy etap podnoszenia wraku kutra Kehrwieder zakończony
    20 listopada 2025
    W środę 19 listopada pomyślnie zakończono pierwszy etap operacji wydobycia zatopionego kutra Kehrwieder z Basenu Północnego. Wszystkie zaplanowane na ten

Back to Top

Zgoda na nieodpłatne wykorzystanie herbu Świnoujścia na stronie internetowej www.tu.swinoujscie.pl oraz na materiałach promujących w/w stronę zgodnie z zasadami określonymi w księdze znaku. WPT-P.013.9.2016.
Zgoda wydana przez Prezydenta Miasta Świnoujście.

Sąd Okręgowy w Szczecinie I Wydział Cywilny Sekcja Rejestrowo-Egzekucyjna postanowieniem Sądu z dn. 16.09.2016 r. sygnatura akt I Ns Rej. „Pr” 49/16 wpisano do rejestru dzienników i czasopism tytuł tu.swinoujscie pod numerem rejestru 1023

Odwiedź nas też tu:
  • Świnoujście
  • Gryfice
  • Z kraju i regionu
  • Kontakt
  • Pogoda
  • Plan miasta
  • Ważne numery
  • Historia
© Tu Świnoujście | polityka prywatności
Obsługa: Dotflow.pl