OPERA NA ZAMKU W SZCZECINIE W SERWISIE YOUTUBE: balet „Na kwaterunku” już od dziś
OPERA NA ZAMKU W SZCZECINIE W SERWISIE YOUTUBE: balet „Na kwaterunku” już od dziś.
Od dziś balet „Na kwaterunku” w choreografii i inscenizacji Roberta Bondary, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka, można oglądać na kanale Opery na Zamku w serwisie YouTube.
Serdecznie zapraszamy!
Spektakl można zobaczyć też na platformie vod.teatrwielki.pl. Nagranie jest udostępnione w ramach #TUTTIwdomu – edycji specjalnej projektu TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Balet „Na kwaterunku” był drugą częścią premierowego przedstawienia „Wieczór baletów polskich”, które Opera na Zamku w Szczecinie wystawiła 18 maja 2019 roku.
Premiera ta była głównym akcentem obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku.
Opis:
„Na kwaterunku” to nieco zapomniane dzieło baletowe Stanisława Moniuszki. Robert Bondara opowiedział je na scenie Opery na Zamku w Szczecinie w uniwersalny sposób. Oddalił się od sielankowej atmosfery i spojrzał na utwór z punktu widzenia jednostki.
Pokazał, jak konflikt wpływa na życie człowieka. Istotnym punktem zaczepienia był syndrom stresu pourazowego, którego doświadczają żołnierze, ale i cywile.
Choreograf przybliżył XIX-wieczną partyturę Moniuszki, w której muzyka stanowiła jedynie pretekst do pokazania połączonej scenami pantomimicznymi suity różnych tańców, do wrażliwości współczesnego człowieka, żyjącego w świecie toczących się konfliktów zbrojnych, niosących okrutne konsekwencje.
Robert Bondara dotknął zatem żywego, bolącego problemu. W swojej inscenizacji skontrapunktował mistrzowsko sielankową, wręcz cukierkową muzykę tematem wojny. Doszukał się tych elementów, które współczesnemu widzowi pomagają zrozumieć naturę konfliktu zbrojnego.
Przeniósł ciężar z banału, dobrej zabawy, która jest głównym motorem napędowym tego utworu, na nieco inne tematy, podskórnie w nim tkwiące.
Dzięki temu nie powstała artystyczna rekonstrukcja spektaklu, a oryginalne dzieło, w którym historia opowiedziana jest z perspektywy jednego człowieka, nazwanego On.
Robert Bondara zaczerpnął jak najwięcej z oryginalnego libretta, ale je zmodyfikował. Pewne fakty, które znajdowały się w źródłowym utworze, opowiadane są z retrospektywnego punktu widzenia.
Poza parą młodych ludzi z pierwowzoru, Juliana i Katarzyny, pojawiły się tam jeszcze postaci, których w libretcie nie było, między innymi kobieta spotkana przez głównego bohatera na jego drodze, Dziewczyna II.
Dzięki temu można dowiedzieć się, kim ten człowiek jest i jakie są motywy jego działania. Choreograf zastosował w swoim przedstawieniu bardzo oszczędne środki wyrazu, aby pokazać wydarzenia z okresu wojny, która może być osadzona w teraźniejszości, w przeszłości, przyszłości, rzeczywistości odległej od nas…
- KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT – Jerzy Wołosiuk
- INSCENIZACJA I CHOREOGRAFIA – Robert Bondara
- SCENOGRAFIA I KOSTIUMY – Julia Skrzynecka, Martyna Kander
- REŻYSERIA ŚWIATEŁ – Maciej Igielski
- PROJEKCJE MULTIMEDIALNE – Artur Sienicki
OBSADA:
- ON – Paweł Wdówka
- JULIAN – Patryk Kowalski
- KATARZYNA – Stephanie Nabet
- DZIEWCZYNA – Ksenia Naumets
- SIERŻANT – Pedro Rizzi
- CHŁOPIEC – Idris Bakayok
- LEKARZ – Andrzej Kieć
- ŻOŁNIERZE – Roger Bernad, Piotr Nowak, Łukasz Przespolewski, Maksim Yasinski, Yu Yamani
- CYWILE – Żaneta Bagińska, Karolina Cichy-Szromnik, Aleksandra Januszak, Monika Kieliba, Nadine De Lumé, Emma Mcbeth, Stephanie Nabet, Julia Safin, Vasyl Kropyvnyi, Jeppe Jakobsen
Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie
- REALIZACJA NAGRANIA AUDIO – Jakub Skowroński, Jakub Jankowski
- REALIZACJA NAGRANIA VIDEO – www.nyxmedia.pl
#TUTTIwdomu, #PWM, #TUTTI.pl, #TUTTIwdomu
Fot. P. Gamdzyk©Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku