Wkrótce PREMIERA „Romea i Julii” w Operze na Zamku w Szczecinie.
Z przyjemnością informuję, że 14 lutego w Operze na Zamku w Szczecinie o 19.00 odbędzie się premiera opery „Romeo i Julia” Charles’a Gounoda – romans wszech czasów według dramatu Wiliama Szekspira.
To historia młodzieńczej miłości i konfliktu rodów, historia, w której niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych.
Żadna z oper Gounoda nie odniosła tak wielkiego triumfu. Już w roku premiery dzieło przekroczyło liczbę 100 wystawionych przedstawień. Szczeciński spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne objął Franck Chastrusse Colombier.
„Romeo i Julia”
Muzyka: Charles Gounod
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira
Światowa prapremiera – 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera – 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.
Opis:
„Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (…).
O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to „cztery duety miłosne z dodatkami”. Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (…).
Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie.
Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (…).
Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (…).
W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe” z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (…).
Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen”.
Michał Znaniecki, reżyser
Jak pisze Józef Kański w „Przewodniku operowym” z 1997 roku: „”Romeo i Julia” to podobnie jak „Faust” temat, który szczególnie pociągał wyobraźnię kompozytorów. Riemann w swoim „Opernhandbuch” wymienia aż 17 oper osnutych na tle tragedii Szekspira, i to wystawionych tylko do 1877; jeżeli weźmiemy pod uwagę także dzieła symfoniczne i baletowe, rejestr ten znacznie się powiększy (m. in. o utwory Berlioza, Czajkowskiego i Prokofiewa). „Romeo i Julia” Gounoda jest jednym z najdoskonalszych przykładów gatunku opery lirycznej. Akcja sceniczna ograniczona została do minimum, jeżeli pominiemy scenę na balu u Kapuletów oraz starcie wrogich stronnictw i walkę Mercutia, następnie zaś Romea z Tybaltem. Główną treść stanowią wewnętrzne przeżycia i uczucia bohaterów – słusznie też powiedziano, iż „Romeo i Julia” jest właściwie nie tyle operą, ile raczej nieprzerwanym ciągiem duetów miłosnych. Wszystkie walory talentu Gounoda, a więc francuska wytworność i subtelność, znakomita instrumentacja, a przede wszystkim niezwykła melodyjność, przejawiają się tu w całej pełni”.
Realizacja:
- kierownictwo muzyczne: Franck Chastrusse Colombier
- inscenizacja, reżyseria, kostiumy: Michał Znaniecki
- scenografia: Luigi Scoglio
- choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
Obsada:
- Romeo Juan Noval Moro,
Pavlo Tolstoy - Julia Anna Farysej,
Victoria Vatutina - Ojciec Laurenty Andrew Robert Munn
Aleksander Teliga - Mercutio Tomasz Łuczak
Christian Oldenburg - Stefano Lucyna Boguszewska
Michał Sławecki - Kapulet Janusz Lewandowski
- Tybalt Maciej Komandera
Paweł Wolski - Gertruda Renata Dobosz
- Parys Michał Sobiech
- Gregorio Dawid Dubec
- Benvolio Piotr Zgorzelski
- Królowa Mab Jadwiga Krowiak
Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku
Dyrygent Franck Chastrusse Colombier
Dyrekcja Opery na Zamku w Szczecinie zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach i repertuarze.
Streszczenie libretta na podstawie „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego
Romeo i Julia – streszczenie libretta
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku