Tu Świnoujście

Wkrótce PREMIERA „Romea i Julii” w Operze na Zamku w Szczecinie

PREMIERA "Romea i Julii" - rozmowa z M. Znanieckim, reżyserem spektaklu w Operze na Zamku w Szczecinie.

Opera na Zamku logoWkrótce PREMIERA „Romea i Julii” w Operze na Zamku w Szczecinie.

Z przyjemnością informuję, że 14 lutego w Operze na Zamku w Szczecinie o 19.00 odbędzie się premiera opery „Romeo i Julia” Charles’a Gounoda – romans wszech czasów według dramatu Wiliama Szekspira.

To historia młodzieńczej miłości i konfliktu rodów, historia, w której niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych.

Żadna z oper Gounoda nie odniosła tak wielkiego triumfu. Już w roku premiery dzieło przekroczyło liczbę 100 wystawionych przedstawień. Szczeciński spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne objął Franck Chastrusse Colombier.

„Romeo i Julia”

Muzyka: Charles Gounod
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira

Światowa prapremiera – 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera – 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.

Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.

Opis:

„Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (…).

O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to „cztery duety miłosne z dodatkami”. Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (…).

Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie.

Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (…).

Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (…).

W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe” z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (…).

Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen”.

Michał Znaniecki, reżyser

Jak pisze Józef Kański w „Przewodniku operowym” z 1997 roku: „”Romeo i Julia” to podobnie jak „Faust” temat, który szczególnie pociągał wyobraźnię kompozytorów. Riemann w swoim „Opernhandbuch” wymienia aż 17 oper osnutych na tle tragedii Szekspi­ra, i to wystawionych tylko do 1877; jeżeli weźmiemy pod uwa­gę także dzieła symfoniczne i baletowe, rejestr ten znacznie się powiększy (m. in. o utwory Berlioza, Czajkowskiego i Prokofie­wa). „Romeo i Julia” Gounoda jest jednym z najdoskonalszych przykładów gatunku opery lirycznej. Akcja sceniczna ograni­czona została do minimum, jeżeli pominiemy scenę na balu u Kapuletów oraz starcie wrogich stronnictw i walkę Mercutia, następnie zaś Romea z Tybaltem. Główną treść stanowią we­wnętrzne przeżycia i uczucia bohaterów – słusznie też powie­dziano, iż „Romeo i Julia” jest właściwie nie tyle operą, ile raczej nieprzerwanym ciągiem duetów miłosnych. Wszystkie walory talentu Gounoda, a więc francuska wytworność i subtelność, znakomita instrumentacja, a przede wszystkim niezwykła melodyjność, przejawiają się tu w całej pełni”.

PREMIERA "Romea i Julii" - rozmowa z M. Znanieckim, reżyserem spektaklu w Operze na Zamku w Szczecinie.
~ai-7d03e511-d5c5-46e4-aa4a-31a5c3c23507_

Realizacja:

Obsada:

Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku

Dyrygent Franck Chastrusse Colombier

Dyrekcja Opery na Zamku w Szczecinie zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach i repertuarze.

Streszczenie libretta na podstawie „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego

Romeo i Julia – streszczenie libretta

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

rzeczniczka prasowa Opery na Zamku

Exit mobile version