Spójność kontrastów, czyli „WIECZÓR BALETÓW POLSKICH” w Operze na Zamku w Szczecinie
Spójność kontrastów, czyli „WIECZÓR BALETÓW POLSKICH” w Operze na Zamku w Szczecinie.
„Wieczór baletów polskich”
- Roman Palester „Pieśń o ziemi” balet w 3 scenach
- Stanisław Moniuszko „Na kwaterunku” balet w 1 akcie
Terminy:
- 2020-01-25 19:00
- 2020-01-26 18:00
Miejsce: Sala główna
Czas trwania: ok. 2 godz. (w tym jedna przerwa)
Ceny biletów: 30-70 zł
Balety polskie odkrywane na nowo
Spektakl składa się z dwóch kontrastowych baletów jednoaktowych.
„Pieśń o ziemi” Romana Palestra rozpoczyna wieczór pełen opowieści. Choreografia jest dziełem włoskiego artysty Paola Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie.
Twórca na nowo zinterpretował mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra. Artysta, nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną, ukazał piękno żywiołowej muzyki poprzez pryzmat wartości uniwersalnych.
„Na kwaterunku” – to balet Stanisława Moniuszki powstały niewiele ponad 150 lat temu, będący głównym akcentem obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku.
Błyskotliwej interpretacji muzyki polskiej dokonał Robert Bondara, jeden z najlepszych choreografów w Polsce – ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej – „Świtezianka” E. Morawskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej czy „Legenda Bałtyku” F. Nowowiejskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Szczecińska inscenizacja nadaje spektaklowi uniwersalny i ponadczasowy charakter. Nie odbiegając od oryginalnego libretta wątki zostały przeniesione do czasów współczesnych.
Wyidealizowany, sielski świat Moniuszki został skonfrontowany z rzeczywistością, podkreślając piętno, jakie wojny odciskają na losach ludzkości.
Poprzez użycie współczesnych środków dzieło stało się wyrazem ponadczasowych wartości oraz brakiem przyzwolenia na wojny, które dotykają również bezbronnych. Dzieło zyskało nowy przekaz skłaniający do głębokiej refleksji nad współczesnym światem.
Połączenie pozornie kontrastowych koncepcji artystycznych ułożyło się w spójną opowieść o dziejach naszego świata.
Rober Bondara o „Na kwaterunku” – „Ja nie realizuję spektakli odbudowując ich strukturę, formę, jaką miały za czasów swojej premiery. Staram się nie rekonstruować. Muszę zrobić research, żeby zrozumieć utwór sprzed lat dogłębnie, ale na bazie tego staram się zastanowić, co on wniesie tu i teraz. Wiek XX przyniósł olbrzymie konflikty zbrojne, te konflikty zmieniły się ogromnie, powodując, że cywile są grupą, która ponosi ogromne straty. Ale wiek XX przyniósł nam też rozwój psychologii, która pozwala nam powiedzieć więcej o nas samych i bada zachowania w skrajnych sytuacjach, w których czasem postawiony jest człowiek. To jest również człowiek, który wrócił z terenów konfliktu zbrojnego. Dlatego ważny w moim spektaklu jest wątek stresu pourazowego PTSD, który przeżywają nie tylko żołnierze, ale i cywile. Okazało się, że jest to dobry punkt wyjścia. Pewien oddział przybywa do wsi, jak w oryginalnym libretcie, tylko ja opowiadam tę historię z perspektywy człowieka, który żyje w XX, XXI wieku, bogatszego o trudne doświadczenia i wiedzę, które od czasów Moniuszki mocno się rozwinęły”.
Realizacja:
- Kierownictwo muzyczne – Jerzy Wołosiuk
Inscenizacja i choreografia:
- „Pieśń o ziemi” – Paolo Mangiola
- „Na kwaterunku” – Robert Bondara
- Scenografia i kostiumy – Martyna Kander, Julia Skrzynecka
- Reżyseria świateł – Maciej Igielski
- Projekcje multimedialne – Artur Sienicki
Obsada:
Orkiestra i balet Opery na Zamku
Fot. P. Gamdzyk©Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzeczniczka prasowa Opery na Zamku
Dział Marketingu Opera na Zamku