O naszych maskach: „PAJACE/GIANNI SCHICCHI” w weekend w Operze na Zamku w Szczecinie
O naszych maskach: „PAJACE/GIANNI SCHICCHI” w weekend w Operze na Zamku w Szczecinie.
W najbliższy weekend na scenę Opery na Zamku w Szczecinie wraca spektakl „Pajace/Gianni Schicchi” w reżyserii Michała Znanieckiego. Spektakl ten jest finalistą corocznego konkursu „Bursztynowy Pierścień”.
Opis:
„Pajace” R. Leoncavalla to jedna z najbardziej poruszających oper. Napisana została pod koniec XIX wieku. To opowieść o wielkich namiętnościach: zawiedzionej miłości, zdradzie, zazdrości.
W obecnej realizacji widzowie stają się uczestnikami podwójnego teatru – tego, który przyszli obejrzeć, i tego, który za chwilę odegra wędrowna trupa aktorska.
Ujrzymy zakulisowy świat sceny z ciągłą zmianą dekoracji i kostiumów oraz aktorów wychodzących z ról i obnażających prawdziwe oblicza skrywane pod maską.
W powstałej na początku XX wieku operze „Gianni Schicchi” G. Pucciniego odnajdziemy ludzkie wady oraz przywary przerysowane i wyolbrzymione jak w krzywym zwierciadle.
Przedstawiona historia wydarzyła się naprawdę w średniowiecznej Florencji. Libretto opisuje relacje rodzinne w obliczu śmierci zamożnego mieszczanina i próbę przejęcia spadku przez chciwych krewnych.
Zręczny fortel pociągnie lawinę komicznych zdarzeń, które poprzez satyrę i groteskę zdemaskują obłudę, fałsz i pazerność skupionych wokół umierającego bliskich.
W tej operze śmiech będzie najlepszym nauczycielem. „Pajace” i „Gianni Schicchi” łączą wielkie namiętności kierujące życiem i postępowaniem ludzi.
Łączy je także żywioł teatru, w którym widzowie są nie tylko obserwatorami, ale również uczestnikami zdarzeń. W szczecińskiej inscenizacji w jednej z ról wystąpi… widz wybrany spośród publiczności.
Michał Znaniecki o spektaklu: „Dla mnie najważniejsze było, żeby stworzyć kontekst całości, żebyśmy nie robili dwóch małych niezależnych oper, oddzielonych antraktem, jako że muzycznie i treściowo to dwie różne formy.
Pokazanie takiej błahej, śmiesznej historii, która stawia na komizm postaci i sytuacji, to w kontekście „teatru w teatrze” „Pajaców” jest niesamowicie ciekawe dla wykonawców i publiczności.
Pokazujemy bowiem cały czas wychodzenie z roli, wchodzenie w rolę. W „Pajacach” już te role są podwójne, ale w „Giannim Schicchim” musiałem to dodać. Na przykład tę część, gdy aktor gra idiotę czy oszusta, a potem idzie do garderoby i jest w depresji.
Tutaj jeszcze bardziej widoczna będzie zabawa „teatru w teatrze” i masek. To, co w „Pajacach” jest już wpisane w libretto konsekwentnie musiałem umieścić w „Giannim Schicchim”.
Terminy:
2019-11-16 19:00
2019-11-17 18:00
Miejsce: Sala główna
Czas trwania: ok. 2 godz. 50 min (w tym jedna przerwa)
Ceny biletów: 35-90 zł
Realizacja:
- Kierownictwo muzyczne – Vladimir Kiradjiev
- Reżyseria – Michał Znaniecki
- Scenografia – Luigi Scoglio
- Kostiumy – Adam Królikowski
- Reżyseria świateł – Dawid Karolak
- Choreografia – Damian Malvacio
- Przygotowanie chóru – Małgorzata Bornowska
- Przygotowanie chóru dziecięcego – Katarzyna Berowska
Obsada:
R. Leoncavallo: “Pajace” / G. Puccini: “Gianni Schicchi”
Sobota, 16.11.2019 r. Niedziela, 17.11.2019 r.
Godz. 19.00 Godz. 18.00
Canio T. Tóbisz T. Tóbisz
Nedda J. Tylkowska-Drożdż L. Boguszewska
Tonio J. Eleazar J. Eleazar
Silvio Ch. Oldenburg T. Łuczak
Beppo P. Tolstoy P. Tolstoy
Kompan 1 M. Scech M. Scech
Kompan 2 D. Safin D. Safin
Syn Cania M. Zymek A. Karczewski
Gianni Schicchi J. Eleazar J. Eleazar
Lauretta L. Boguszewska V. Vatutina
Zita E. Kaczmarzyk-Janczak E. Kaczmarzyk-Janczak
Rinuccio P. Tolstoy P. Tolstoy
Gherardo M. Scech P. Zgorzelski
Nella I. Caban I. Caban
Gherardino M. Zymek A. Karczewski
Betto di Signa D. Dubec R. Pawnuk
Simone J. Lewandowski M. Sobiech
Marco P. Wolski D. Dubec
Ciesca S. K. Januszewska S. K. Januszewska
Mistrz Spineloccio T. Łuczak Ch. Oldenburg
Messer Amantio di Nicolao T. Łuczak Ch. Oldenburg
Pinellino, Guccio D. Safin D. Safin
Dyrygent V. Kiradjiev V. Kiradjiev
Fot. M. Grotowski©Opera na Zamku
Magdalena Jagiełło-Kmieciak
rzecznik prasowy Opery na Zamku