Świnoujście: Umowa na przystosowanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego
Świnoujście: Umowa na przystosowanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego.
Umowę na przystosowanie infrastruktury terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego podpisano w czwartek w Świnoujściu (Zachodniopomorskie).
Po przebudowie terminal będzie mógł obsługiwać promy i statki pasażerskie o długości do 270 m.
„Dziś mamy bardzo dobrą koniunkturę, jeśli chodzi o rozwój portów, którą trzeba wykorzystać” – powiedział w czwartek w Świnoujściu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Po przebudowie Terminal Promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego – pozwalającego na przeładunek kontenerów na różne środki transportu; dzięki temu będą mogły być obsługiwane promy o długości do 270 m, a także statki pasażerskie o podobnych parametrach.
Przebudowana będzie północna część Terminala Promowego – stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze.
„To jest najlepiej rozwijający się rynek na świecie, jeśli chodzi o ruch promowy (…), najbardziej rokuje, jeśli chodzi o rozwój transportu bałtyckiego, a przede wszystkim rozwój północ-południe, czyli połączenia Morze Bałtyckie-Adriatyk” – powiedział dziennikarzom Gróbarczyk. Zwrócił uwagę, że inwestycja wpisuje się w proces budowy i rozbudowy polskich portów.
Jak wskazał szef MGMiŻŚ, polskie porty w ub.r. przeładowały 100 mln ton. „Chcemy podwoić ilość przeładunków. To też wpisuje się w cały ruch pasażerski, a przede wszystkim w polską dominację na Morzu Bałtyckim” – podkreślił.
Zaznaczył, że inwestycja w Świnoujściu potwierdza „kierunek, który powinien być prowadzony, czyli modernizacja, rozbudowa portu i budowanie twardych i silnych relacji ze Skandynawią poprzez Polskę z Morzem Adriatyckim, bezwzględnie wpisane w projekt Trójmorza”.
Prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś przypomniał, że terminal to „element autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg, czyli niejako środek północny korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk”.
Wskazał, że jest „na starcie Odrzańskiej Drogi Wodnej”, a po jej zbudowaniu część z ładunków ze Świnoujścia „trafi na pewno na statki żeglugi śródlądowej i będzie przewożona dalej na południe”.
W ramach przebudowy stanowisko nr 5 zostanie pogłębione do 12 m głębokości technicznej i dopuszczalnej 13 m, a także przedłużone do stanowiska nr 6, aby utworzyć jedną linię cumowniczą o długości 294 m; umocnione zostanie też dno.
Istniejąca już rampa przeładunkowa o szerokości 14 m i nośności 60 tys. ton po przebudowie będzie mieć 35 m szerokości i 180 tys. ton nośności.
Położone będą także m.in. nowe tory kolejowe i przebudowane już istniejące na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Plan modernizacji zakłada też budowę estakady nad stacją kolejową Świnoujście, która ma skomunikować zaplecze z terenem terminalu.
Terminal przebuduje firma Budimex, modernizacja będzie kosztować blisko 200 mln zł netto, ma potrwać do końca 2021 r.
fot. sft.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/