Do Portu Szczecin zawinęły Karpaty, jeden z największych statków PŻM (wideo)
Do Portu Szczecin zawinęły Karpaty, jeden z największych statków PŻM (wideo).
Do Portu Szczecin zawinęły Karpaty. To jeden z największych masowców Polskiej Żeglugi Morskiej. 229-metrową jednostkę można zobaczyć z Wałów Chrobrego i Łasztowni.
Karpaty zawinęły do szczecińskiego portu w poniedziałek. Masowiec cumuje obecnie przy Nabrzeżu Zbożowym, obok elewatora „Ewa”. Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM, poinformował „Gazetę Wyborczą Szczecin”, że statek przypłynął do Szczecina pod balastem.
– Przy Nabrzeżu Zbożowym załaduje około 32 tys. ton pszenicy – powiedział „Gazecie Wyborczej Szczecin” Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM.
Załadunek ma potrwać 2-3 dni. Następnie masowiec popłynie do Portu Świnoujście, gdzie przy Nabrzeżu Górników załaduje kolejne 30 tys. t zboża.
Masowiec Karpaty ma 228,99 m długości, 32,26 m szerokości, 52,19 m wysokości całkowitej (od stępki do topu), 14,42 m zanurzenia oraz 43 025 GT. Jednorazowo może przewieźć 82 000 t ładunku. Na pokładzie statku pracuje 20-osobowa załoga.
Karpaty są pierwszym z serii czterech największych statków PŻM. Jego siostrzane jednostki to Sudety, Beskidy i Tatry. Masowce zostały zbudowane w stoczni Tsuneishi w Tadotsu w Japonii.
To jednostki typu panamax, przez japońska stocznię określone dodatkowo jako kamsarmaxy, czyli największe jednostki, jakie mogą zawinąć do gwinejskiego Portu Kamsar. Znany jest on m.in. z eksportu boksytów.
Masowce Karpaty i Sudety w 2018 r. przeszły remont klasowy w SR Nauta. Podczas prac zainstalowano na nich nowatorski system uzdatniania wód balastowych Alfa Laval PureBallast®, a pracownicy Bota Technik wykonali na jednostkach przegląd maszynki sterowej, łożyska pośredniego firmy KEMEL, wymianę uszczelnień poprzez wulkanizację wału śrubowego, a także konwersję konwencjonalnego uszczelnienia olejowego na typ AX, czyli air seal.
Na masowcach Karpaty i Sudety przeprowadzono także prace rurarskie, maszynowe, konserwacyjno-malarskie oraz stalowe.
Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z większych w Europie. Posiada 62 statki. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.
fot. twitter.com/Polska Żegluga Morska
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/