Największy na świecie kontenerowiec MSC Gülsün przypłynął do DCT Gdańsk. Robi wrażenie (foto, wideo)
Największy na świecie kontenerowiec MSC Gülsün przypłynął do DCT Gdańsk. Robi wrażenie (foto, wideo).
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
– Jest nam niezmiernie miło powitać w DCT Gdańsk największy na świecie statek kontenerowy. To pokazuje, jak ważne w gospodarce morskiej są Gdańsk i polski rynek – największe na świecie kontenerowce zawijają do DCT Gdańsk regularnie – mówi Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk.
Kontenerowiec MSC Gülsün przypłynął do DCT Gdańsk w ramach regularnego serwisu 2M Silk/AE-10, łączącego Azję z Europą. Prezes DCT Gdańsk poinformował, że rejs statku z Szanghaju do Gdańska trwa ok. 39 dni.
– W DCT Gdańsk podczas postoju statku przeładujemy 11 000 kontenerów, co odpowiada 18 000 TEU. To największa regularna wymiana w Europie i jedna z największych na świecie. Jeżeli ułożylibyśmy te kontenery jeden na drugim, uformują wieżę ponad trzy i pół raza wyższą niż Mount Everest – mówi Thorpe.
Rekordowa pojemność
MSC Gülsün stał się rekordzistą z powodu swojej pojemności. To dokładnie 23 756 TEU. Oznacza to, że statek może jednocześnie zabrać na pokład 8,35 mln kuchenek mikrofalowych albo 386 mln par butów, albo 47 512 samochodów.
Gdyby zamienić podróż tych towarów z morskiego na inny środek transportu, potrzebne byłyby 14 072 ciężarówki albo 1 358 samolotów, albo 44 składy pociągów.
Największy na świecie na statek ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości. To tyle samo, co cztery boiska piłkarskie. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m.
Kontenerowiec ma 33, 2 m wysokości oraz 16 m maksymalnego zanurzenia. Jest wyposażony w silnik MAN D&T 11G95ME-C9.5 x 1 set (66,650 kW x 80.0 rpm).
Maksymalna prędkość statku to 21 w. Jednostka została zbudowana w tym roku w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Geoje w Korei Południowej. Pływa pod panamską banderą.
Kontenerowiec razem z tradycyjnymi kontenerami może zabrać na pokład także 2 024 kontenery chłodzone, co, według MSC, przyspieszy handel żywnością, napojami, środkami farmaceutycznymi i innymi chłodzonymi produktami między Azją a Europą.
Przewoźnik podaje, że kontenerowiec MSC Gülsün to jednostka ekologiczna. Dziób statku został zaprojektowany w taki sposób, by zwiększać efektywność energetyczną poprzez zmniejszenie oporów kadłuba.
Najnowocześniejsza technika minimalizuje opór wiatru, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Jednostka wyposażona jest w zatwierdzony przez IMO hybrydowy system oczyszczania spalin.
Może przechodzić na paliwo o niskiej zawartości siarki, jest także przystosowana do przebudowy na zasilanie LNG. Dla zapewnienia bezpieczeństwa załogi i ładunku, statek ma dodatkowo podwójnie zabezpieczony kadłub wokół siłowni.
Na pokładzie zainstalowano także specjalistyczny program, który umożliwia ocenę stanu kadłuba w 3D. Dla jeszcze większej ochrony, jednostka wyposażona jest w „dwuwieżowy” system przeciwpożarowy z pompami o dużej wydajności.
MSC Gülsün to pierwsza jednostka klasy 23 000+ TEU zbudowana dla MSC Mediterranean Shipping Company. Światowy lider w transporcie i logistyce zamówił łącznie sześć takich jednostek, które wejdą do eksploatacji w latach 2019-2020.
Statki powstają w stoczni Samsung Heavy Industries w Korei Południowej. Dodatkowo pięć kolejnych jednostek tego typu dla MSC budowanych jest w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).
MSC podaje, że MSC Gülsün i jego siostrzane statki wyznaczają nowy standard w transporcie kontenerowym, w szczególności w odniesieniu do ekologii.
Według przewoźnika, wielkie statki emitują mniej CO2 niż inne środki transportu (samoloty, pociągi, ciężarówki czy barki) w przeliczeniu na jeden transportowany kontener, co umożliwia firmom przewożącym towary w ramach usług MSC między Azją a Europą zmniejszenie śladu węglowego w łańcuchu ich dostaw.
Nowa klasa kontenerowców została zaprojektowana z myślą o ochronie środowiska, wydajności, stabilności i bezpieczeństwie, a także, by sprostać cyfrowym wyzwaniom.
Dzięki szybkiemu przewozowi i inteligentnemu systemowi oznaczania kontenerów, transport towarów jest przejrzysty, bezpieczny i niezawodny.
Potwierdza to zaangażowanie MSC w zapewnienie jak najlepszych usług na największych i najbardziej ruchliwych szlakach handlowych.
Dzięki zwiększonej oszczędności paliwa i energetycznej efektywności nowych kontenerowców MSC jest na dobrej drodze do osiągnięcia przed czasem międzynarodowych celów polityki ochrony środowiska do roku 2030, określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
We flocie MSC w latach 2015-2018 udało się już zapewnić 13-procentową poprawę emisji na tonę przewożonego ładunku – poinformował przewoźnik.
DCT Gdańsk – Północna Brama dla najszybciej rozwijającego się regionu Europy
Od 2013 r. największe statki kontenerowe na świecie regularnie zawijają do DCT Gdańsk. Najnowocześniejsze suwnice STS o zasięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670 m umożliwiają terminalowi przeładunek kontenerowców nowej klasy typu Megamax-24.
DCT Gdańsk umożliwia Polsce udział w wymianie towarów na największym szlaku handlowym transportu morskiego, łączącym Europę z Azją.
Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener w stosunku do innych portów.
Terminal obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego.
Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji, Białorusi oraz zachodniej Ukrainy.
W 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował prawie 1.9 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie.
DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości. W 2019 roku, przeładunki w DCT Gdańsk przekroczą 2.0 mln TEU.
Oprócz bezustannego rozwoju i inwestycji w infrastrukturę terminalową oraz nowoczesny sprzęt przeładunkowy, DCT Gdańsk jest również aktywnie zaangażowane w działania przejawiające dbałość o środowisko oraz społeczność lokalną, dostrzegając w nich fundament zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego.
DCT jest członkiem Grupy PSA, która dzieli udziały z powołanym z ramienia Skarbu Państwa Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) oraz australijskim funduszem inwestycyjnym IFM.
MSC Gülsün w liczbach
- Pojemność: 23,756 TEU (jednostka równoważna pojemności kontenera o długości 20 stóp)
- Builder: Samsung Heavy Industries w Południowej Korei
- Bandera: Panama
- Dostarczona: Lipiec 2019
- Prędkość: do 21 węzłów
- Długość: 399.9 m
- Szerokość: 61.5 m
- Głębokość: 33.2 m
- Zanurzenie: > 16 m
fot. GospodarkaMorska.pl
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/