Świnoujście. Odszkodowanie za błąd medyczny, czy jest to możliwe?
Świnoujście. Odszkodowanie za błąd medyczny, czy jest to możliwe? Prawnicy ze Świnoujścia Lipcowie radzą.
Zdarzają się błędne diagnozy, które mogą mieć poważne konsekwencje w życiu pacjenta. Ostatni przypadek z jakim się zetknęliśmy był jednak wyjątkowy, gdyż lekarz przyznał się do błędnej oceny wyników badań i wskazał, że diagnoza była niewłaściwa.
Ta okoliczność ma istotne znaczenie dla możliwości ubiegania się o zadośćuczynienie, czy ewentualnie o odszkodowanie za błąd medyczny.
W tym miejscu wskazujemy, że w niniejszym artykule pominiemy analizę dopuszczalności roszczenia do wojewódzkiej komisji lekarskiej.
Kodeks cywilny przewiduje instytucję zarówno zadośćuczynienia za krzywdy, jak i odszkodowania za poniesione straty, czy utracone korzyści, czy też renty stanowiącej okresowe świadczenie, które ma pomóc w codziennym życiu, a także w rehabilitacji w przyszłości.
Jednakże zasądzenie tychże świadczeń zależy od innych przesłanek, z których najbardziej ocenne są te dotyczące zadośćuczynienia, gdyż opierają się na kategoriach niemierzalnych, tj. ból, cierpienie, obniżony standard życia, dolegliwości fizyczne czy też natury psychicznej.
Odszkodowanie przysługiwało będzie za straty materialne, które najlepiej wykazać w procesie posiadanymi dokumentami.
Chodzi tu o sytuacje, w których pacjent poniósł koszty dodatkowego leczenia, czy rehabilitacji i zachował potwierdzenia dokonanych płatności.
W związku z odbytym leczeniem wygenerowane zostały koszty, których poszkodowany w normalnych warunkach by nie poniósł.
Renta może być zasądzana, gdy uszczerbek jakiego doznał pacjent źle zdiagnozowany powoduje konieczność ponoszenia stałych wydatków/zwiększonych kosztów utrzymania.
Renta ze swej istoty jest świadczeniem okresowym, powtarzalnym, a więc wypłacana jest przez określony czas w stałych odstępach czasu.
Analizując kwestię wytoczenia powództwa należy wskazać, że sprawa będzie rozpoznawana przed sądem okręgowym bądź rejonowym w zależności od wysokości roszczenia.
Co istotne, w opisanym powyżej przypadku możliwe będzie skierowanie sprawy przeciwko lekarzowi bądź jego ubezpieczycielowi.
Spór możliwy jest także z pracodawcą lekarza, jednak z praktyki wiemy, że szpitale co do zasady nie są zainteresowane ugodowym rozstrzygnięciem sporu.
Mając dokument, w którym lekarz zauważa swój błąd i w sposób jasny i konkretny to wyraża, można przypuszczać, że sprawę uda się zakończyć na etapie przedsądowym.
W sporze ze szpitalem trzeba przygotować się na długą batalię, która ma szanse powodzenia, ale wymaga wytrwałości i czasu.
Kwestia wysokości zadośćuczynienia jest tematem bardzo uznaniowym. Nie ma przepisów, które określają niejako z automatu kwoty zadośćuczynienia w konkretnych sprawach.
Wypłata świadczenia zawsze zależała będzie od indywidualnej oceny stanu faktycznego dokonanego przez sąd badający sprawę.
Sprawy medyczne, związane z roszczeniami pacjentów przeciwko lekarzom, to złożona, skomplikowana i wielowątkowa materia.
Niniejszy artykuł ma na celu jedynie zwrócenie uwagi na podstawowe kwestie związane z tym tematem. Szczegółowa analiza sprawy przeprowadzana jest w oparciu o cały zgromadzony przez pacjenta materiał dowodowy.
Radca Prawny Marta Lipiec – tel.: 693 642 894
apl. radc. Łukasz Lipiec – tel.: 512 321 524
Kancelaria Radcy Prawnego Marta Lipiec
ul. Paderewskiego 24b, Świnoujście