Site icon Tu Świnoujście

Zabytkowy trójmasztowiec Le Marité wraz z pływającą wystawą „Exotic Taste of Europe”

Zabytkowy trójmasztowiec Le Marité wraz z pływającą wystawą

Gospodarka Morska logoZabytkowy trójmasztowiec Le Marité wraz z pływającą wystawą „Exotic Taste of Europe” po raz drugi zawinął do portu w Gdyni.

Do 2 maja w porcie w Gdyni będzie cumował historyczny żaglowiec „Le Marité”. Na pokładzie statku znajduje się sponsorowana przez UE wystawa fotograficzna „Exotic Taste of Europe”.

Statek i wystawa będą dostępne dla zwiedzających od 28 kwietnia codziennie w godzinach od 9:00 do 18:00 Wstęp bezpłatny.

Tematem wystawy „Exotic Taste of Europe” są fotografie ukazujące uprawy owoców i warzyw w tzw. RUP, czyli ultraperyferyjnych regionach Europy, takich jak Gwadelupa i Martynika (Francja), Madera (Portugalia) i Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania).

Uprawia się tam m.in. banany, winogrona, awokado i pomidory. Fotografie przedstawiają majestatyczne krajobrazy, a także portrety rolników pracujących na plantacjach oraz owoce ich pracy.

W dniu 29 kwietnia 2019 r. kapitan Mathieu Alluin i jego załoga będą gościć uczniów z francuskiej szkoły podstawowej mieszczącej się przy SP 13  w Gdyni.

Dzieci będą miały okazję zwiedzić statek oraz  uczestniczyć w specjalnej lekcji. Lekcja jest częścią projektu szkolnego mającego na celu budowanie świadomości i wiedzy na temat ultraperyferyjnych regionów Europy i ich produktów rolnych wśród dzieci w Europie kontynentalnej.

Ważną częścią lekcji jest wymiana rysunków pod hasłem „Narysuj mi RUP” dedykowana wspieraniu interakcji między dziećmi z Europy kontynentalnej a dziećmi z ultraperyferyjnych regionów Europy.

Wymiana nastąpi podczas inauguracji wystawy, w której uczestniczyć będą Alain Mompert, konsul honorowy Francji w Trójmieście i Karym Bagoee ze stowarzyszenia producentów bananów UGPBAN, jednego z organizatorów kampanii oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Gdynia i środowisk biznesowych Pomorza.

Kampania i jej inicjatorzy

Wystawa „Exotic taste of Europe” na pokładzie statku „Le Marité” od maja 2017 roku odwiedza europejskie miasta portowe i będzie to robić do końca tego roku.

W ciągu ostatnich dwóch lat 33 000 odwiedzających przybyło na pokład historycznego trójmasztowca, aby zwiedzić statek i zobaczyć wystawę. Przystanki na ten rok to Gdynia (Polska), Rostock i Brema (Niemcy), Gandawa (Belgia), Figueira (Portugalia), Malaga (Hiszpania) i Marsylia (Francja).

Kampanię współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej pod hasłem „Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami” zainicjowały trzy organizacje reprezentujące europejskich producentów bananów: UGPBAN (Gwadelupa i Martynika – Francja), GESBA (Madera – Portugalia) i ASPROCAN (Wyspy Kanaryjskie – Hiszpania).

Kampania zwraca także uwagę na inne produkty uprawiane w ultraperyferyjnych regionach Europy. Są wśród nich: melony, cukier trzcinowy, winogrona czy rodzynki.

Jej celem jest przybliżenie europejskim konsumentom zalet produktów rolnych z ultraperyferyjnych regionów Europy (RUP) oraz zwiększenie świadomości znaku RUP, który UE przyznaje produktom pochodzącym z tych obszarów.

Są one uprawiane tradycyjnymi i zrównoważonymi metodami rolniczymi, z uwzględnieniem wszystkich unijnych standardów w zakresie odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska.

Dzięki temu, produkty spełniają współczesne wymagania konsumentów dotyczące zdrowego żywienia, zrównoważonej konsumpcji oraz towarzyszącej im czystości sumienia.

Produkty z oznaczeniem RUP wyróżnia smak oraz jakość, które są osiągane poprzez zrównoważony charakter upraw i ich monitorowanie na każdym etapie procesu produkcji.

UE stworzyła oznaczenie RUP w celu zwiększenia konkurencyjności ultraperyferyjnych regionów Unii Europejskiej, zwłaszcza w zestawieniu z produktami z „krajów trzecich”, niebędących członkami UE.

To oznaczenie RUP zdobi także żagle „Le Marité”, historycznego trójmasztowca, który mieści na swym pokładzie wystawę objazdową.

Oznaczenie przedstawia graficznie skrajne regiony Europy: reprezentuje słońce (żółte kółko), morze (niebieska fala) i tradycję rolnictwa (zielona fala). Etykieta RUP istnieje w różnych wersjach – każde RUP ma swój własny kolor i wersję.

Fot. mat. prasowe

Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/

Exit mobile version